مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی از جمله حقوقی ، کیفری، قرارداد، ثبت شرکت ، کیفری ، خانواده و....

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مهریه زن خیانتکار

موانع نکاح

خیار غبن

نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

وکیل کار

دادخواست خلع ید

اجرت المثل ایام زوجیت

خیارات قانونی

واخواهی چیست

جرایم منافی عفت

دستور تخلیه

مرخصی زایمان

چک کیفری

فروش جهیزیه توسط مرد

شورای حل اختلاف

منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی

شورای عالی کار | تعریف – وظایف و مسئولیت‌های قانونی – اعضا

استعلام سند ملک

افترا | بررسی جرم و ارکان آن – مجازات – انواع – افترای قولی و فعلی

کفالت | تعریف – شرایط – موارد بری‌الذمه شدن کفیل – پایان عقد کفالت

موارد عزل مدیر ساختمان | بررسی پایان یافتن کار مدیر یا عزل او

صلح عمری | تعریف – بررسی مزایا – آثار حقوقی و ارکان – شرایط

قرارداد اجاره | انواع و اوصاف – بررسی آثار حقوقی – انعقاد قرارداد

معامله فضولی | بررسی چیستی – آثار – حکم این معامله در قانون مدنی

عقد معین و عقد نامعین | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

الزام به تعهد | تعهد به انجام کار در قرارداد

بطلان معامله | موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی

عقد معلق و عقد منجز | تعریف قانونی – احکام و آثار – بررسی تفاوت‌ها

۳ مطلب در شهریور ۱۴۰۳ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم قرار معاینه محل و تحقیق محلی و همچنین تشکیل پرونده شخصیت را مورد بررسی قرار بدهیم و نکات و مطالبی را در خصوص این عناوین بیان کنیم. در این راستا به مواد قانون آیین دادرسی کیفری اشاره می‌کنیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 معاینه محل چیست ؟

گاهی لازم است یکی از دادرسان‌ یا خود قاضی پرونده با تکیه بر مشاهدات و ادراکات خود از موضوع مورد دعوا حکم دهد یا هنگامی که یک جرم محقق می‌شود معاینه محلی اطلاعات بسیاری در اختیار قاضی می‌گذارد. برای آشنایی با انواع دعوا کلیک کنید.

ضرورت معاینه محل

در مواردی این امکان وجود دارد که آثار وقوع جرم در محل ارتکاب، باقی مانده باشد و زمانی که معاینه محل ارتکاب جرم انجام می‌شود می‌توان به نکات مهمی در خصوص جرمی که محقق شده است، دست پیدا کرد. به عنوان مثال این که آن عمل مجرمانه به چه شکل انجام شده است و گاهی اوقات نیز این امکان وجود دارد که وسیله‌ای که با استفاده از آن جرم محقق شده است در محل وقوع جرم وجود داشته باشد و یا مواردی از این قبیل.

بررسی تحقیق محلی

تحقیق محلی برای کسب اطلاع از آگاهان محلی است که از موضوع دعوا اطلاع دارند. تحقیق محلی در دعاوی کیفری و حقوقی کاربرد دارد. مثلا محلی که قتلی در آن رخ داده است با پرسش از همسایه‌ها می‌توان به چند و چون وقوع قتل پی برد. گاهی اوقات این امکان وجود دارد که افرادی با وجود این که صحنه وقوع جرم را مشاهده کرده‌اند به دادسرا مراجعه نکرده‌اند و از شهادت دادن امتناع کرده باشند که در این صورت در تحقیق محلی می‌توان از اطلاعات این افراد نیز استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شهادت شهود کلیک کنید.

انجام قرار تحقیق محلی

معاینه محل یا تحقیق محلی می‌تواند به درخواست طرفین یا تشخیص قاضی انجام شود. همچنین در قانون اشاره شده است که، معاینه محل و تحقیق محلی به دستور بازپرس و توسط ظابط دادگستری انجام می‌شود. هنگام معاینه محل، اشخاصی که در امر کیفری شرکت دارند می‌توانند حاضر شوند، اما عدم حضور آنان، مانع از انجام معاینه نیست. چنانچه مقام قضایی حضور متهم یا هر فرد دیگری را هنگام اجرای قرار ضروری بداند، موظف به حضور است.

تشکیل پرونده شخصیت

این پرونده که به صورت مجزا از پرونده عمل مجرمانه تشکیل می‌گردد، حاوی مطالب زیر است:
الف- گزارش مددکار اجتماعی در خصوص وضع مادی، خانوادگی و اجتماعی متهم
ب- گزارش پزشکی و روان‌پزشکی.

این اقدام با دستور بازپرس واحد مددکاری اجتماعی دادسرا به منظور تناسب مجازات با وضعیت مجرم انجام می‌شود. در خصوص متهم پرونده‌ای وجود دارد به نام پرونده اتهامی. پرونده اتهامی مربوط می‌شود به رفتار مجرمانه‌ای که شخص متهم به انجام آن شده است. پرونده شخصیت جدا از پرونده اتهامی است.

هدف تشکیل پرونده شخصیت

اما هدف از تشکیل پرونده شخصیت چه چیزی می‌باشد؟ پرونده شخصیت تشکیل می‌شود تا شناخت بهتری از شخصیت متهم حاصل شود و متناسب با اوضاع و احوال فردی که متهم به ارتکاب جرم است تدابیر کیفری مناسب در نظر گرفته بشود در واقع با تشکیل پرونده شخصیت اصل فردی کردن مجازات‌ها محقق می‌شود.

تشکیل پرونده شخصیت اختیاری است ولی در جرایمی که مجازات قانونی آن‌ها سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد و یا تعزیر درجه چهار و بالاتر است و همچنین در جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آن‌ها ثلث دیه کامل مجنیٌ‌علیه یا بیش از آن باشد، تشکیل این پرونده اجباری می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دیه کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تحقیق محلی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تحقیق محلی پاسخ دهند .

 

منبع: تحقیق محلی ، معاینه محل و تشکیل پرونده شخصیت چیستند؟

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

شاید تا به حال چیزی راجع به دیه اعضای مختلف بدن شنیده باشید. در ادامه توضیحی راجع به دیه داده‌ایم. ممکن است در خانواده خود و یا در اطرافیانتان کسی باشد که درگیر مسئله محاسبه دیه باشد. در بدن انسان گردن عضو بسیار مهمی است که اگر این عضو بدن دچار آسیب شود ادامه زندگی با سختی مواجه می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم به توضیح دیه شکستگی گردن همراه کج‌شدگی، دیه شکستگی گردن بدون کج‌شدگی و دیه ناقص‌شدن گردن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  دیه گردن

دیه چیست ؟

دیه مالی است که در شرع مقدس برای ایراد جنایت غیرعمدی (جنایت به معنای وارد کردن هرگونه صدمه به تمامیت جسمانی افراد است که کیفری شرعی، مانند قصاص یا دیه دارد.) بر نفس، اعضا و منافع و یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد به موجب قانون مقرر شده است. دیه در لغت به معنای خون‌بهاست. تعریف و توضیح دیه در ماده 448 قانون مجازات اسلامی آمده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیه و نحوه تعیین میزان آن کلیک کنید.

مجازات اصلی جنایت غیرعمدی، دیه است. دیه حق خصوصی افراد است و حکم به پرداخت دیه مستلزم درخواست مجنی‌علیه (یعنی آنکه بر او جنایت رفته یا کسی که جرمی به ضرر او واقع شده است) یا اولیای دم (یعنی صاحبان خون مجنی‌علیه: کسانی که در صورت فوت مجنی‌علیه از وی ارث می‌برند غیر از زوج و زوجه.) و افرادی که دیه را به ارث می برند، است.

دیه انسان چقدر است ؟

دیه کامل انسان رقم ثابتی نیست و مقدار آن هر ساله توسط سخنگوی قوه قضاییه اعلام می‌شود. دیه سال 1400 یک مرد مسلمان در ماه‌های غیر‌حرام 480 میلیون و در ماه‌های حرام 640 میلیون است و دیه زن نیز به نسبت آن محاسبه می‌گردد.

ماه‌های حرام: ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب.

به طور کلی قاعده دیه اعضای فرد و زوج بدن به این صورت است: از بین بردن هر کدام از اعضای فرد دیه کامل انسان و هردو عضو از اعضای زوج، دیه کامل دارد. خواه عضو مزبور از اعضای داخلی بدن باشد خواه از اعضای ظاهری مگر اینکه در قانون ترتیب دیگری مقرر شده باشد. مثلا از بین‌بردن دو چشم چون اعضای زوج است دیه کامل دارد اما اگر یک چشم کسی از بین رود نصف دیه کامل به آن تعلق می‌گیرد.

گردن: قسمتی از بدن مهره‌دارانی مانند انسان است که سر و سینه را از هم جدا می‌کند.

دیه شکستن گردن همراه با کج‌شدگی

به این مورد در ماده 626 قانون مجازات اسلامی پرداخت شده است: کج‌شدن و خمیدگی گردن در اثر شکستگی در صورت عدم‌بهبودی و باقی‌ماندن این حالت موجب دیه کامل و در صورت بهبودی و زوال حالت خمیدگی و کج‌شدگی موجب ارش است.

پس دیه کج‌شدن و خمیدگی گردن در اثر شکستگی به دو صورت است: 1_در صورت عدم‌بهبودی و باقی‌ماندن این حالت موجب دیه کامل است.

2_در صورت بهبودی و زوال حالت خمیدگی و کج‌شدگی موجب ارش است.

ارش: ارش نوعی دیه است که در قانون از قبل تعیین نشده است یعنی قاضی با توجه به نظر کارشناس پزشکی قانونی مقدار آن را با توجه به میزان ورود صدمه مشخص می‌کند.

توصیه می‌کنیم مقاله ارش چیست را مطالعه نمایید.

دیه شکستگی گردن بدون کج‌شدن

گاهی اوقات گردن فردی می‌شکند بدون اینکه موجب کج‌شدگی و خمیدگی آن شود، که این موجب ارش است.

پس طبق ماده 627 قانون مجازات اسلامی: شکستگی گردن بدون کج‌شدن و خمیدگی آن موجب ارش است.

تعریف ارش در ماده 449 قانون مجازات اسلامی آمده است که در بالا توضیح آن را گفتیم.

دیه ناقص‌شدن گردن

مهم‌ترین نکته‌ای که در این جا باید بدانیم این است که دیه ناقص‌شدن گردن، ارش است.

ماده 628 قانون مجازات اسلامی: جنایتی که بر گردن واقع می‌شود و مانع فرو‌بردن یا جویدن غذا و یا نقص آن و یا مانع حرکت گردن شود سبب تعلق ارش به آن جنایت می‌گردد. پس دیه نقص گردن ارش است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه گردن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه پاسخ دهند .

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

فروش جهیزیه توسط مرد چه عواقبی دارد؟ جهیزیه به اموالی گفته می‌شود که در هنگام ازدواج، خانواده دختر به وی هدیه می‌دهند تا با خود به خانه شوهر ببرد. جهیزیه‌دادن از سوی خانواده عروس، برگرفته از یک سنت و عرف دیرینه ایرانیان است. در قانون مدنی، تعریفی از جهیز یا جهیزیه و ماهیت حقوقی آن نیامده است. زن برای آوردن جهیزیه هیچ تکلیف شرعی و قانونی ندارد با این وجود در اکثر خانواده‌ها به صورت یک سنت الزام‌آور اجتماعی، رایج است که در حد توانایی، تمام یا قسمتی از وسایل مورد نیاز زندگی آینده دختر توسط خانواده وی تأمین شود تا علاوه بر استفاده خود، شوهر نیز از آن استفاده کند.

اما آیا می‌دانید که فروش جهیزیه توسط مرد جرم است و مجازات دارد؟ ما در این مقاله می‌خواهیم به توضیح جرم فروش جهیزیه توسط شوهر بپردازیم و نکات حقوقی مربوط به آن را هم بیان کنیم. توصیه می کنیم مقاله مشاوره طلاق را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع:  فروش جهیزیه توسط مرد

جهیزیه در ملکیت زن

جهیزیه از اموال شخصی زوجه محسوب می‌شود که بعد از ازدواج، آن را به منزل مشترک خود با زوج منتقل می‌کند. به عبارت ساده‌تر جهیزیه مال زن است و تنها خود او حق هرگونه دخل و تصرفی نسبت به مال خود را دارد. مگر اینکه زن خودش به شخص دیگری برای انجام معاملات یا هر نوع تصرفی در اموالش، به دیگری وکالت داده باشد. بنابراین زن حق دارد این اموال را از زندگی مشترک خارج کند زیرا این اموال به او اختصاص دارد و هر مالکی حق هر گونه دخل و تصرف نسبت به مایملک خود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تقسیم اموال بعد از طلاق کلیک کنید.

توصیه می‌کنیم مقاله روش‌های استرداد جهیزیه را مطالعه نمایید.

تهیه سیاهه

بهتر است قبل از آغاز زندگی مشترک و قبل از انتقال جهیزیه به منزل شوهر، لیستی به نام سیاهه نوشته و از جهیزیه صورت‌برداری کنید تا خاطر‌جمع باشید که در صورت نیاز می‌توانید یک مدرک معتبر به دادگاه ارائه کنید. در سیاهه ذکر می‌شود که مثلا یخچال، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و… به عنوان جهیزیه تهیه شده است.
این سیاهه تا زمانی که به امضای زوج نرسد و دو نفر هم به عنوان شاهد زیر آن را امضا نکنند، اعتبار ندارد. اگر سیاهه در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم شود، این مسأله حکم سند رسمی را پیدا می‌کند و اعتبار بیشتری خواهد داشت.

توصیه می‌کنیم مقاله پس گرفتن جهیزیه با سیاهه را مطالعه نمایید.

شوهر تا چه زمانی امکان استفاده از جهیزیه را دارد ؟

این اموال به زن تعلق دارد و شوهر فقط تا زمان بقای زندگی مشترک حق استفاده از این اموال را دارد یعنی اینکه شوهر در زمان زندگی مشترک، فقط حق استفاده از منافع این اموال را دارد. پس از طلاق نیز به محض مطالبه زن موظف به برگرداندن آن است.

ضمانت شوهر در صورت خرابی یا تلف جهیزیه

شوهر مسئول خرابی، گم‌شدن یا از بین رفتن هیچ یک از اموال زن نیست مگر اینکه ثابت شود عمداً باعث از بین رفتن آن‌ها شده است. پس اگر مرد در استفاده از این وسایل عمداً به آن‌ها آسیب برساند و آن‌ها را بشکند، همسر وی می تواند با مراجعه به دادسرا و طرح شکایت، از همسر خود شکایت کیفری کند.

استرداد جهیزیه توسط زوجه | فروش جهیزیه توسط مرد

عین و منفعت اموال جهیزیه متعلق به زوجه است که با آغاز زندگی مشترک، در ید زوج نیز قرار می‌گیرد چون به طور معمول و عرفی، شوهر مسئول تهیه مسکن مشترک برای زندگی مشترک است و جهیزیه نیز به این منزل منتقل می‌شود به همین دلیل در صورت انحلال عقد نکاح، زوجه می‌تواند خواهان استرداد جهیزیه شود.
کلاً با انحلال عقد نکاح، زوج دیگر حق استفاده از جهیزیه را ندارد و قانوناً و شرعاً مکلف به استرداد آن است.

فروش جهیزیه توسط مرد

طبق قانون شوهر اجازه فروش جهیزیه زن را ندارد و شوهر هم تنها تا زمان بقای زندگی مشترک حق استفاده از این اموال را دارد. اگر خواستید از شوهری که جهیزیه را فروخته است شکایت کنید، عنوان مناسب برای این شکایت فروش مال غیر خواهد بود. اگر برابر حکم دادگاه شوهر با فروش جهیزیه به عنوان فروش مال غیر محکوم شود علاوه بر مجازات مقرر در خصوص کلاهبرداری مکلف است عین مال یا در صورت نبودن عین مال، مثل (شبیه به آن مال) یا قیمت (هزینه) آن را به زوجه مسترد کند و برای این امر نیازی به تقدیم دادخواست حقوقی نیست.

تعیین دادگاه در خصوص جرم فروش جهیزیه توسط مرد

حالا اگر زن بخواهد با شکایت کیفری موضوع فروش مال غیر را پیگیری کند باید در دادسرای محل وقوع جرم یعنی دادسرایی که جهیزیه در آن حوزه به فروش رفته شکایت کند و اگر بخواهد با تقدیم دادخواست حقوقی اقامه دعوی کند باید دادخواست استرداد جهیزیه را در دادگاه محل اقامت زوج طرح و اقامه کند.
دادخواست: کسی که در دعاوی حقوقی، مدعی حقی باشد باید خواسته و ادعای خود را در دادخواست؛ یعنی فرم مخصوصی که به همین منظور چاپ شده است و در دادگستری‌ها (قسمت تمبر و اوراق قضایی) عرضه می‌شود، بنویسد.
برای تعیین دادگاه صالح، اگر جهیزیه زیر 20 میلیون تومان باشد دادخواست باید به شورای حل اختلاف ارائه شود در غیر این صورت دادخواست در صلاحیت دادگاه خانواده است.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فروش جهیزیه توسط مرد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تجهیزیه پاسخ دهند .

  • پویا عبدی