مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی از جمله حقوقی ، کیفری، قرارداد، ثبت شرکت ، کیفری ، خانواده و....

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مهریه زن خیانتکار

موانع نکاح

خیار غبن

نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

وکیل کار

دادخواست خلع ید

اجرت المثل ایام زوجیت

خیارات قانونی

واخواهی چیست

جرایم منافی عفت

دستور تخلیه

مرخصی زایمان

چک کیفری

منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی

شورای عالی کار | تعریف – وظایف و مسئولیت‌های قانونی – اعضا

استعلام سند ملک

افترا | بررسی جرم و ارکان آن – مجازات – انواع – افترای قولی و فعلی

کفالت | تعریف – شرایط – موارد بری‌الذمه شدن کفیل – پایان عقد کفالت

موارد عزل مدیر ساختمان | بررسی پایان یافتن کار مدیر یا عزل او

صلح عمری | تعریف – بررسی مزایا – آثار حقوقی و ارکان – شرایط

قرارداد اجاره | انواع و اوصاف – بررسی آثار حقوقی – انعقاد قرارداد

معامله فضولی | بررسی چیستی – آثار – حکم این معامله در قانون مدنی

عقد معین و عقد نامعین | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

الزام به تعهد | تعهد به انجام کار در قرارداد

بطلان معامله | موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی

عقد معلق و عقد منجز | تعریف قانونی – احکام و آثار – بررسی تفاوت‌ها

زمان دریافت دستمزد در جعاله

وکالت بلاعزل بعد از فوت

۵۱ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

دیه درآوردن چشم

چشم یکی از مهم‌‌‌ترین اجزای بدن به شمار می‌رود و اگر آسیبی به آن برسد حتی انجام امور روزانه نیز برای انسان بسیار سخت می‌شود. انسان‌ها با کمک چشم‌های خود می‌توانند ببیند و یکی از نیاز‌های اساسی انسان که دیدن محیط اطراف است با وجود چشم برطرف می‌شود. آسیب رساندن به چشم افراد می‌تواند باعث تعلق گرفتن دیه به آن‌ها شود. درآوردن و از بین بردن چشم دیگری شامل دیه شده و مجرم می‌بایست آن را بپردازد. در ادامه قصد داریم در مورد دیه در آوردن و از بین بردن چشم توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

 منبع : دیه درآوردن چشم

دیه از بین بردن و در آوردن چشم بینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

در اکثر موارد دیده می‌شود که‌ مجرم باعث درآمدن و از بین رفتن چشم‌های بینای فرد قربانی شده است که در این صورت باید دیه سنگینی را به او پرداخت کند. دیه د‌رآوردن و از بین بردن چشم بینا به شرح زیر است:

  • دیه در‌آوردن و از بین بردن دو چشم بینا: مقدار دیه معادل دیه کامل انسان خواهد بود که مبلغ آن‌ 480 میلیون تومان است.
  • دیه در‌آوردن یک چشم بینا: دیه معادل نصف دیه کامل انسان که معادل 240 میلیون تومان است خواهد بود.

نکته: در اینجا منظور از چشم بینا چشمی است که قابلیت دیدن اطراف را دارد و اگر چشم ضعیف یا دارای انحراف و… باشد در تعیین دیه آن تاثیرگذار نخواهد بود.

دیه در آوردن و از بین بردن چشم نابینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

برخی از افراد تصور می‌کنند که د‌رآوردن و آسیب زدن به چشم نابینای دیگری نمی‌تواند شامل دیه شود اما در این باره باید بگوئیم قانونگذار برای درآ‌وردن و از بین بردن چشم نابینا نیز دیه تعیین نموده است. طبق قانون اگر فردی باعث درآور‌دن و از بین رفتن چشم نابینای دیگری شود می‌بایست مبلغ یک ششم دیه کامل انسان را به او پرداخت کند‌.

دیه از بین بردن چشم بینای فرد دارای یک چشم

در برخی موارد دیده می‌شود که فرد قربانی تنها یک چشم بینا داشته که آن توسط مجرم درآورده شده و از بین رفته است. در این صورت مقدار دیه در آوردن و از بین رفتن آن چشم به شرح زیر خواهد بود:

  • اگر چشم دیگر به صورت مادرزاد و دلایل غیر جنایی از بین رفته باشد دیه آن معادل دیه کامل انسان خواهد بود.
  • چنانچه چشم دیگر به واسطه قصاص و دلایل جنایی از بین رفته باشد دیه معادل نصف دیه کامل انسان خواهد بود.

سوالات متداول

دیه درآوردن و از بین بردن دو چشم بینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

دیه درآوردن دو چشم بینا معادل دیه کامل انسان می‌باشد.

دیه درآوردن یک چشم بینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

دیه درآوردن یک چشم بینا ‌معادل نصف دیه کامل انسان است.

مقدار دیه درآوردن چشم نابینا چقدر است‌‌‌‌ ؟

مقدار دیه درآوردن چشم نابینا معادل یک ششم دیه کامل انسان است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه در آوردن چشم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه در آوردن چشم پاسخ دهند.

 

 

  منبع : دیه درآوردن چشم


:: بازدید از این مطلب : 0
  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

دیه دنده

استخوان‌ها‌ بخش زیادی از بدن انسان را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی را در بدن انسان ایفا می‌کنند. وجود استخوان در بدن باعث محافظت از ماهیچه‌ها‌ می‌شود و به طور کلی می‌توان گفت استخوان ساختمان بدن را تشکیل می‌دهد. در قانون کشور ما برای هرگونه آسیب به استخوان‌ها‌ی بدن دیه مشخصی تعیین گردیده است و هر فردی که به هر کدام از استخوان‌ها‌ی بدن دیگری لطمه وارد کند می‌بایست دیه آن را بپردازد. استخوان‌ها‌ی دنده انسان نیز یکی از مواردی هستند که شامل دیه می‌شوند. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه شکستن، در رفتن و ترک خوردن استخوان‌ها‌ی دنده توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

 منبع » دیه دنده

حکم آسیب به استخوان‌ها‌ی دنده

‌‌‌‌د‌نده نام استخوانی است که در دور قلب و شش‌ها‌ قرار گرفته است. تعداد استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده انسان دوازده عدد می‌باشد و این استخوان‌ها‌ قفسه سینه را تشکیل داده‌‌‌‌اند‌. اگر به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده کوچکترین ضربه‌‌ای‌ وارد شود ممکن است قلب، شش‌ها‌، رگ‌ها‌ و… نیز دچار آسیب شوند و این استخوان از حساسیت زیادی در بدن برخوردار می‌باشد. از این رو قانونگذار نیز برای آسیب رساندن به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دیه مشخصی را تعیین کرده است و هر فردی که با اعمال ضربه باعث آسیب رسیدن به استخوان ‌‌‌‌د‌نده دیگری شود می‌بایست مقدار دیه‌‌ای‌ که در قانون معین گردیده است را به او بپردازد. پس با این حساب می‌توان گفت که هر گونه آسیبی به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده شامل دیه می‌شود و مقدار دیه نیز توسط قانونگذار تعیین گردیده است.

دیه شکستن هر یک از استخوان‌ها‌ی دنده

در اکثر موارد دیده می‌شود که مجرمین با وارد کردن ضربه باعث شکسته شدن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده فرد قربانی می‌شوند. در این صورت مجرم می‌بایست مقدار دیه ذکر شده در زیر را به قربانی پرداخت کند:

  • دیه شکستن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دور قلب: دیه آن معادل یک چهلم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه شکستگی سایر استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده انسان: در این صورت دیه معادل یک صدم دیه کامل انسان است.

دیه در رفتن استخوان‌ها‌ی دنده چقدر است‌‌‌‌ ؟‌

در برخی مواقع نیز آسیب به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده باعث شکستن آن‌ها‌ نمی‌شود و ممکن است استخوان ‌‌‌‌د‌نده دچار در رفتگی شود. در این صورت مقدار دیه در رفتن استخوان ‌‌‌‌د‌نده به شرح زیر می‌باشد:

  • دیه در رفتن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دور قلب: در این صورت مقدار دیه هفت و نیم هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه در رفتن دیگر استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده: در این صورت مقدار دیه پنج هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه ترک خوردن استخوان‌ها‌ی دنده

قانونگذار برای ترک خوردن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده نیز مقدار دیه مشخصی را تعیین ‌نموده است. مقدار دیه ترک خوردن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده به شرح زیر است:

  • دیه ترک خوردن استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده دور قلب: مقدار دیه یک هشتادم دیه کامل انسان خواهد بود.
  • دیه ترک خوردن دیگر استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده: مقدار دیه هفت هزارم دیه کامل انسان خواهد بود.

دیه کندن استخوان دنده

گاهی دیده می‌شود که حین ارتکاب جنایت و درگیری یا بروز حادثه‌‌ای‌ قسمتی از استخوان ‌‌‌‌د‌نده کنده می‌شود که در این مورد نیز قانونگذار دیه تعیین کرده است. در این صورت دیه کندن استخوان ‌‌‌‌د‌نده ارش خواهد بود و با توجه به میزان آسیب دیدگی و نظر کارشناس تعیین می‌شود.

نکته: دیه کامل امسال 480 میلیون تومان می‌باشد.

سوالات متداول

چرا آسیب به استخوان‌ها‌ی ‌‌‌‌د‌نده شامل دیه می‌شود‌‌‌‌ ؟‌

این استخوان نقش مهمی ‌را در بدن ایفا می‌کند ‌و اگر به آن آسیبی برسد حتی نفس کشیدن نیز برای انسان سخت می‌شود و به همین دلیل قانونگذار در این خصوص حساسیت نشان داده و دیه تعیین نموده است.

دیه کندن استخوان ‌‌‌‌د‌نده چقدر است‌‌‌‌ ؟‌

دیه کندن استخوان ‌‌‌‌د‌نده ارش بوده و با توجه به میزان آسیب دیدگی و نظر کارشناس تعیین می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه دنده، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه دنده پاسخ دهند.

 

 منبع » دیه دنده

 

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

قانون کلیه‌ دادگاه‌ها در سراسر ایران را طبقه بندی و دسته بندی کرده است و برای هر کدام صلاحیت مخصوص تعیین نموده است. هر دادگاه می‌تواند فقط به موضوعی که صلاحیت دارد رسیدگی کند. در ادامه در خصوص دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول توضیحاتی را ارائه خواهیم کرد.

 

 

منبع :  دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

دعاوی مربوط به اموال غیر منقول

اموال غیر منقول عبارتند از اموالی که قابل جابه‌جایی نیستند مانند ملک، آپارتمان و زمین که نمی‌توان آن‌ها را با خود حمل کرد و یا جابه‌جا نمود.

هر دعوایی که موضوع اختلاف آن مال غیر منقول باشد در دسته‌ دعاوی غیر منقول قرار می‌گیرد. در ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی در مورد انواع دعاوی غیر منقول توضیح داد شده است. مانند دعاوی مربوط به انتقال مالکیت، تصرف عدوانی و…

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول

بر اساس ماده‌ 12 قانون آئین دادرسی مدنی دادگاه محل مال غیر منقول دارای صلاحیت محلی برای رسیدگی به دعوا است. اگرچه اصل بر این است که دعاوی باید در دادگاه محل اقامت خوانده اقامه گردد ولی در مورد اموال غیر منقول قانون استثنا قائل شده است. حتی اگر خوانده در محل دیگری باشد و مال غیر منقول در یک محل دیگر دادگاه محل مال غیر منقول صالح است.

به طور مثال آقای الف دعوایی مبنی بر تصرف عدوانی ملکی در شیراز مطرح می‌نماید. خوانده دعوا در تهران ساکن است. با توجه به اینکه دعوای غیر منقول است و ملک در شیراز قرار گرفته دادگاه شیراز صالح است. پس خواهان باید به دادگاه شیراز مراجعه نماید.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول با منقول

در برخی از موارد موضوع یک دعوا هم مال غیر منقول است و هم مال منقول. به طور مثال آقای ب دعوای تصرف عدوانی ملکی در اهواز و یک ماشین پراید را مطرح می‌نماید. خوانده‌ دعوا آقای ب است که در شهر مشهد ساکن می‌باشد. در این حالت بر اساس ماده‌ 15 قانون آئین دادرسی مدنی باز هم دادگاه محل مال غیر منقول صالح است. یعنی با اینکه دعوای غیر منقول هم مطرح شده است و طبق قاعده دادگاه محل اقامت خوانده یعنی مشهد باید صالح باشد ولی چون دعوای غیر منقول هم مطرح شده است می‌توان گفت که قدرت دعوای غیر منقول بیشتر است و دادگاه اهواز یعنی محل قرارگیری ملک، دادگاه صالح برای رسیدگی می‌باشد.

البته در ماده‌ 15 این قانون شرطی قرار داده شده است. اینکه منشا هر دو دعوا یکی باشد. یعنی اینکه هم دعوای مال منقول و هم غیر منقول در ضمن یک دادخواست و به جهتی واحد باشد.

دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی چند مال غیر منقول

گاهی پیش می‌آید که دعوا در مورد چند مال غیر منقول که هرکدام در حوزه‌ قضایی متفاوتی قرار دارند می‌باشد. به طور مثال آقای الف می‌خواهد یک دعوای واحد در مورد سه ملک که یکی در شیراز یکی در مشهد و دیگری در گیلان است اقامه‌ نماید. بر اساس ماده‌ 16 قانون آئین دادرسی خواهان می‌تواند به میل خود به دادگاه هر کدام از این شهر‌ها مراجعه نماید. یعنی اینکه دادگاه هر سه شهر برای رسیدگی صالح هستند و خود آقای الف می‌تواند انتخاب کند که مثلا در گیلان اقامه‌ دعوا نماید.

سوالات متداول

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعوای مال غیر منقول کجاست ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح است.

در دعاوی اموال غیر منقول متعدد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری هر کدام از اموال صالح هستند و خواهان می‌تواند به انتخاب خود یک دادگاه را برای اقامه‌ دعوا انتخاب نماید.

اگر دعوای منقول با غیر منقول با هم باشد کدام دادگاه صالح است ؟

دادگاه محل قرارگیری مال غیر منقول صالح برای رسیدگی است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دادگاه صالح اموال غیرمنقول، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دادگاه صالح اموال غیر منقول پاسخ دهند.

 

منبع :  دادگاه صالح رسیدگی به دعاوی اموال غیر منقول



:: بازدید از این مطلب : 0
  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

دیه بینی

در قانون کشور ما برای تمامی اعضای بدن د‌یه تعیین شده است و اگر هر عضو بدن دچار آسیب شود فردی که باعث آن ‌آسیب شده می‌بایست د‌یه مشخصی را پرداخت کند. در برخی موارد نیز قسمتی از بدن آسیب می‌بیند که در قانون برای آن د‌یه تعیین‌ نگردیده است. در این صورت به فرد آسیب دیده ارش تعلق می‌گیرد. بینی نیز یکی از مهم‌‌‌ترین اجزای بدن انسان به شمار می‌رود که ‌قانونگذار برای هرگونه آسیب به این عضو مهم د‌یه مشخصی را تعیین‌ نموده است. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه انواع صدمات وارد شده به بینی توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : دیه بینی

 

 

میزان دیه قطع کردن بینی

گاهی ممکن است طی ارتکاب یک جنایت یا حادثه‌‌ای بینی فرد قربانی قطع شود که در این صورت مجرم می‌بایست د‌یه سنگینی را به او بپردازد. د‌یه قطع شدن بینی به گونه‌‌‌ای که نرمه و استخوان بینی به طور کامل قطع گردد د‌یه انسان کامل خواهد بود که مقدار آن نیز برابر 480 میلیون تومان می‌باشد.

دیه از بین بردن بینی در یک دفعه

در برخی موارد دیده می‌شود که بینی فرد قربانی به یک دفعه از بین رفته است. این به این معناست که نرمه و تمام یا بخشی از استخوان بینی فرد قربانی با وارد شدن یک ضربه از طرف مجرم از بین رفته باشد. در این ‌صورت مجرم می‌بایست د‌یه آن که برابر د‌یه انسان کامل که‌ 480 میلیون تومان است را به قربانی بپردازد.

دیه از بین بردن بینی در دفعات مکرر چقدر است‌‌‌‌ ؟

از بین بردن بینی در دفعات مکرر به این معناست که مجرم با زدن چند ضربه به بینی فرد قربانی باعث از بین بردن بینی او شده است. در این صورت د‌یه نرمه بینی و د‌یه استخوان آن‌ باهم متفاوت خواهد بود. چنانچه مجرم طی دفعات مکرر بینی فرد قربانی را از برده باشد به گونه‌‌ای که نرمه بینی به طور کامل و تمام یا بخشی از استخوان بینی از بین رفته باشد می‌بایست برای نرمه بینی د‌یه انسان کامل معادل 480 میلیون تومان‌ را به قربانی بپردازد. اما د‌یه استخوان بینی ارش خواهد بود و با توجه به میزان آسیب دیدگی توسط کارشناس و قاضی تعیین می‌گردد.

مقدار دیه شکسته شدن بینی

شکستن بینی توسط مجرم نیز شامل د‌یه می‌شود. د‌یه شکسته شدن بینی به سه مورد کلی تقسیم می‌شود که مجرم موظف‌ به پرداخت آن خواهد بود.‌ این سه مورد به شرح زیر می‌باشند:

  • اگر بینی شکسته شود و از بین برود د‌یه آن برابر د‌یه انسان کامل 480 میلیون تومان است.
  • چنانچه بینی بشکند اما بدون نقص درمان گردد د‌یه آن یک دهم د‌یه انسان کامل است که معادل 48 میلیون تومان خواهد بود.
  • د‌یه شکستگی بینی که بتوان آن را بهبود بخشید اما بینی دچار عیب و نقص باشد ارش بوده و با توجه به نظر کارشناس و میزان آسیب دیدگی تعیین می‌شود.

دیه از بین بردن پره‌ها یا پرده میان دو بینی

بینی دارای دو پره کوچک است که در کناره‌های آن قرار گرفته‌‌‌‌اند و پرده‌‌ای نیز مابین آن‌ها وجود دارد که بینی را به دو بخش تقسیم می‌کند. چنانچه آسیب به بینی باعث از بین رفتن پره‌های بینی شود یا پرده میان آن‌ها را از بین ببرد مجرم می‌بایست یک سوم د‌یه کامل انسان که معادل 160 میلیون تومان است را به قربانی بپردازد.

مقدار د‌یه پاره شدن بینی چقدر است‌‌‌‌ ؟

پاره شدن بینی نیز می‌تواند باعث وارد شدن آسیب‌های جدی به بینی شود و شامل د‌یه می‌شود. د‌یه پاره شدن بینی شامل سه حالت می‌شود که ‌به شرح زیر می‌باشند:

  • اگر پارگی بینی باعث از بین رفتن نوک بینی شود د‌یه آن معادل 240 میلیون تومان خواهد بود.
  • چنانچه بینی پاره شود اما بهبود پیدا کند د‌یه آن یک دهم د‌یه کامل انسان معادل 48 میلیون تومان است.
  • اگر پارگی بینی باعث از بین رفتن بینی و نوک آن نگردیده باشد د‌یه آن معادل یک سوم د‌یه کامل انسان 160 میلیون تومان خواهد بود.

نکته بسیار مهم: توجه داشته باشید که د‌یه‌های ذکر شده در بالا در خصوص بینی مربوط به ماه‌های معمولی سال می‌شوند و در ماه‌های حرام که شامل ذی الحجه، ذی القعده، رجب و محرم می‌شوند مقدار د‌یه بیشتر خواهد بود.

سوالات متداول

د‌یه از قطع کردن بینی چقدر است‌‌‌‌ ؟

د‌یه قطع کردن بینی معادل د‌یه انسان کامل 480 میلیون تومان خواهد بود.

د‌یه از بین رفتن نوک بینی چقدر است‌‌‌‌ ؟

د‌یه از بین رفتن نوک بینی معادل نصف د‌یه کامل انسان 240 میلیون تومان خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه بینی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه بینی پاسخ دهند.

 

منبع : دیه بینی

 

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

استراق سمع

همه ما ‌انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارای حریم خصوصی هستیم و افراد موظفند که به حریم خصوصی ما احترام بگذارند و در عوض ما نیز نباید به حریم خصوصی هیچ فردی تعرض نکنیم. حریم خصوصی هر فرد جزو مواردی است که در قانون نیز به رسمیت شناخته شده است و قوانینی در خصوص آن وضع گردیده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند. ‌اما در برخی موارد دیده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود که افراد به حریم خصوصی دیگران احترام ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌گذارند که در این صورت قانونگذار مجازاتی را برای اینگونه افراد در نظر خواهد گرفت. در ادامه قصد داریم در مورد جرم شنود و استراق سمع توضیحات مفصلی را در اختیارتان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 منبع : استراق سمع

جرم شنود و استراق سمع چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد همه انسان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها دارای حریم خصوصی بوده و ما موظف هستیم به حریم خصوصی یکدیگر احترام‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بگذاریم. با وجود اینکه احترام به حریم خصوصی افراد دارای جایگاه قانونی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد اما بازهم برخی از افراد به این مورد توجه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌کنند. شنود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و استراق سمع یکی از همین موارد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که جرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

جرم شنود به معنای گوش سپردن پنهانی به سخنان افراد ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که نه‌ تنها جرم محسوب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود بلکه دارای مجازات قانونی نیز ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد. برای مثال فردی گوشی تلفن دیگری را هک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و به پیام‌های او دسترسی پیدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند و یا اینکه مکالمات تلفنی او را گوش ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد یا به داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سری او دسترسی پیدا ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند که در این‌ صورت جرم استراق سمع اتفاق افتاده و فردی که به حریم شخصی او تعرض شده ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌تواند از مجرم شکایت کند و خواهان مجازات او شود.

شنود قانونی و غیر قانونی

شنود و استراق سمع دو نوع قانونی و غیر قانونی دارد. با وجود اینکه شنود پنهانی سخنان دیگران جرم است اما قانونگذار شرایطی را مطرح نموده که در آن صورت شنود و استراق سمع قانونی به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید و جرم تلقی نخواهد شد.

در صورتی که استراق سمع برای احقاق حقوق افراد و به دستور قاضی صورت بگیرد جرم به حساب نخواهد آمد. همچنین اگر وقوع این جرم به امنیت کشور مربوط شود و فرد برای حفظ امنیت کشور این عمل را مرتکب شود استراق سمع او جرم نبوده و مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمی‌شود.

استراق سمع غیر قانونی نیز به معنای گوش سپردن پنهانی به سخنان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیگران ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که بارز‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین نمود آن ‌کنترل تلفن فرد و گوش سپردن به مکالمات او و رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مورد استفاده او از طریق‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخابراتی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد که در این صورت جرم محسوب شده و فرد مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود زیرا او هیچ کدام از دو دلیل موجه و قانونی بالا را برای انجام این کار نداشته است.

مجازات جرم استراق سمع چیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

از آنجایی که استراق سمع یا شنود جرم تلقی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود قانونگذار مجازات ویژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای را برای آن در نظر گرفته است که شامل حال مجرمین شده و به شرح زیر است:

  • شنیدن محتوا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های سری در حال انتقال افراد، تحصیل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مذکور، دسترسی به داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مذکور مثل کنترل داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مخابراتی تلفن فرد و گوش سپردن به مکالمات او جرم تلقی شده و مجازات آن نیز حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا شصت میلیون ریال ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشد و حتی ممکن‌ است مجرم هم به حبس و هم پرداخت جزای نقدی محکوم شود.

سوالات متداول

شنیدن مکالمات تلفنی افراد به صورت پنهانی جرم است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

بله جرم بوده و استراق سمع نام دارد و همچنین مجازات در پی خواهد داشت.

مجازات حبس جرم شنود چقدر است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ؟

مجازات حبس جرم شنود از یک تا سه سال خواهد بود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص استر‌اق سمع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون استر‌اق سمع پاسخ دهند.

 

 منبع : استراق سمع

 

 



:: بازدید از این مطلب : 0
  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

فرار متهم

هرگاه فردی در جامعه بر خلاف قوانین عمل کند مجرم است و طبق قانون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌بایست مجازات شود. افرادی که مرتکب جرم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند اغلب تمام تلاش خود را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کنند تا مجازات نشوند و یا اینکه در مجازات آن‌ها تخفیف داده شود. حتی در برخی موارد فرد سعی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند فرار کند یا مخفی شود تا از بند محاکمه و مجازات رهایی یابد. در ادامه قصد داریم در مورد مجازات مخفی کردن ‌یا فرار متهم و مجرم توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : فرار متهم

جرم مخفی کردن یا کمک به فرار مجرم یا متهم

مخفی کردن یا کمک به فرار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجرم و متهم جرم به حساب ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید و هر فردی که مرتکب این جرم‌ شود با توجه به نوع جرم متهم یا مجرم مجازات خواهد شد. مخفی کردن یا کمک به فرار مجرم و متهم به این معناست که فرد به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجرمی که‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حکم محکومیت او صادر شده و دستگیر شده است و یا اینکه فرار نموده کمک کند تا مخفی شود یا موجب فرار او شود و یا اینکه به فردی که متهم به ارتکاب جرم است و دستور دستگیری او صادر شده است‌ کمک کند که مخفی شود و یا فرار نماید. لازم به ذکر است‌ که تهیه کردن وسایل فرار مجرم و متهم نیز جرم است و مرتکب طبق قانون مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

مجازات عامل فرار متهم

همانطور که در بالا گفته شد مجازات فردی که به فراری دادن یا مخفی کردن متهم کمک ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند با توجه به نوع جرم و مجازات فرد متهم معین ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود. مجازات فراری دادن یا مخفی کردن متهم به شرح زیر است:

  • اگر مرتکب محکوم به اعدام یا حبس دائم باشد فردی که به ‌او کمک نموده یا او را مخفی کرده به حبس از یک‌ تا سه سال محکوم خواهد شد.
  • اگر مجازات مرتکب حبس دائم یا متهم به ارتکاب جرمی باشد که مجازات آن اعدام است فردی که در فرار و مخفی شدن به او کمک نموده است به حبس تادیبی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از شش ماه تا دو سال محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.
  • در دیگر موارد نیز مجازات فردی که به فراری دادن متهم کمک کرده است از سه ماه تا یک ‌سال حبس تادیبی خواهد بود.

مجازات کمک به فرار و مخفی کردن مجرم چیست ؟

مجرم کسی است که مرتکب جر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌ شده و حکم محکومیت او نیز توسط دادگاه صادر گردیده است.‌ هرکس که برای مخفی نمودن مجرم منزلش را در اختیار او بگذارد و با عالم بودن بر اینکه او مجرم است برای رهایی از بند محاکمه به او کمک کند، دلایل اثبات جرم او را مخفی کند، برای آزادی او دلایلی را در دادگاه ارائه کند که خود ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌داند جعلی بوده و صحت ندارند و وسایل فرار او را تهیه کند مجرم است و مجازات او به شرح زیر خواهد بود:

  • چنانچه فرد فراری محکوم به اعدام، رجم و قطع ید باشد فردی که در فرار و مخفی شدن به او کمک کرده است به حبس تادیبی از یک تا سه سال محکوم خواهد شد.
  • افرادی که در فرار یا اخفای محکومان به حبس دائمی، یا متهمان به جرایمی که مجازات اعدام دارد، مساعدت می‌نمایند به شش ماه الی دو سال حبس محکوم می‌گردند.
  • در دیگر موارد فردی که به فرار و مخفی شدن مجرم کمک کند به حبس تادیبی از یک ماه تا یک سال محکوم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شود.

آیا مجازات فراری دادن و مخفی کردن مجرم و متهم شامل همه افراد می‌شود ؟

با وجود اینکه فراری دادن و مخفی کردن مجرم و متهم جرم به شمار ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌آید اما بازهم قانونگذار شرایطی را مطرح نموده که طبق این شرایط برخی افراد برای فراری دادن و مخفی کردن مجرم مجازات می‌شوند اما مقدار مجازات ایشان از نصف حداکثر مجازات تعیین شده تجاوز نخواهد کرد. این افراد به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌باشند:

  • زن و شوهر حتی اگر از یکدیگر جدا شده و مطلقه باشند.
  • پدر و مادر مجرم یا متهم و اجداد او.
  • فرزندان مجرم و متهم.
  • تمامی افرادی که مرتکب از اقارب درجه اول ایشان است.
  • خواهران و برادران مجرم.

سوالات متداول

آیا فراهم کردن وسایل فرار برای مجرم جرم است ؟

بله زیرا در این صورت به فرار مجرم کمک شده است.

خواهران و برادران مجرم نیز برای فراری دادن یا مخفی کردن ‌او مجازات ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌می‌شوند ؟

بله ولی میزان مجازاتشان کمتر خواهد بود که در متن مقاله توضیحات کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فرار متهم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فرار متهم پاسخ دهند.

 

منبع : فرار متهم

 

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

گرفتن چک و سفته از کارمند امروزه به عنوان یکی از شرایط اصلی استخدام افراد در نظر گرفته می‌شود. در کنار سختی‌های یافتن شغل و شروع کار جدید، ارائه همچین تعهدی برای برخی بدون ترس هم نیست. اما چه مشکلات قانونی می‌تواند در پی ارائه ضمانت‌کاری با چک یا سفته ایجاد شود؟ آیا در زمان اتمام همکاری گرفتن چک و سفته از کارفرما به راحتی صورت می‌گیرد؟ بسیاری از افراد پاسخ این سوالات را نمی‌دانند و از قانون کار اطلاعی ندارند. همین بی‌اطلاعی به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا مقدار زیادی چک و سفته دریافت کنند و عرصه را برای کارمندان سخت‌تر نمایند. در ادامه به نکاتی که هنگام شروع کار و ارائه چنین ضمانتی باید توجه کنیم، اشاره کرده‌ایم. همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره کسب و کار از کارشناسان کاردوک جهت پیشگیری و رفع مشکلات ناشی از چنین مواردی استفاده نمایید. 

 

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه گرفتن چک و سفته از کارمند می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: گرفتن سفته از کارمند

گرفتن چک و سفته از کارمند

گرفتن چک و سفته جهت ضمانت از کارمندان غیرقانونی است. برخی از کارفرمایان شرایط بد اقتصادی و یا بحران‌های سیاسی را بهانه کرده و می‌گویند “به این دلایل که هیچ چیز، تضمین کار ما را نمی‌کند، ما باید از کارمندان سفته بگیریم”. با این حال گاه با توجه به پیشامدهایی که در شرکت‌های خصوصی به وجود آمده نمی توان کارفرمایان را هم به طور کل محکوم کرد، آن ها نیز برای جلوگیری از ضرر دست به چنین کاری می‌زنند. البته ناآگاهی کارمند و فردی که می‌خواهد استخدام شود در سوء استفاده کارفرما تأثیر می‌گذارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد گرفتن چک و سفته از کارمند اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار دهیم.

علت گرفتن چک و سفته از کارمند

همانطور که اشاره کردیم کارفرمایان برای مبالغ قابل توجهی از کارمندان خود چک و سفته دریافت می‌کنند. این مبلغ می‌تواند از 10 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان متغیر باشد. آن‌ها بحران‌های اقتصادی را عامل گرفتن چک و سفته ضمانت می‌دانند و گرفتن سفته را همانند تضمین برای خود در نظر می‌گیرند. برخی دیگر از کارفرمایان اعلام می‌کنند که ما کارهای مهمی انجام می‌دهیم و اگر راز کار ما فاش شود کسی پاسخگو نیست، از این رو این چک و سفته تضمینی بر حفظ امنیت کاری است.
در برخی مراکز هم مهارت هایی به کارمندان آموزش داده می شود، این انتقال مفاهیم برای کارفرما هزینه داشته و برای مثال اگر قرار باشد فردی کمتر از یک سال در آن شرکت کار کند، کارفرما با هزینه آموزش او را از صندوق شرکت پرداخت کند؛ بنابراین کارفرما به دنبال راهی برای کاهش این هزینه ها و استفاده بهینه از نیروهای انسانی‌اش است.

برای اطلاع از بهترین روش رزومه نویسی کلیک کنید.

اعتبار قرارداد به جای گرفتن چک و سفته از کارمند

قراردادهای رسمی کاری معتبر هستند و کارفرما نباید برای تضمین، مبالغ هنگفتی را از کارمندان خود دریافت کند. کارفرما می‌تواند قوانین شرکت و توضیحات لازم را به صورت کاملاً قانونی در قرارداد ذکر کند و در صورتی که مشکلی بین کارفرما و کارمند در زمینه کاری به وجود آمد همان قرارداد کاری از نظر قانونی کاملاً رسمی است و می‌توان با آن اقدامات لازم را برای اجرای صحیح قرارداد، اعمال کرد. اما به دلیل صرف وقت و هزینه های جانبی دیگر قضایی در استفاده از این روش، کارفرمایان ترجیح می دهند با گرفتن چک یا سفته خودشان کسب و کار خودشان را تضمین کنند. در این صورت این کارمند است که باید نگران آینده و امنیت شغلی‌اش باشد.

نحوه نوشتن سفته بابت ضمانت کاری و نکات مربوط به ارائه آن

اگر به هر دلیلی مجبور شدید تا برای استخدام سفته و چک امضاء کنید باید موارد مهمی را رعایت کنید. بی توجهی به این موارد می تواند زندگی شما را زیر و رو کند، پس به این نکات دقت بیشتری بکنید. در این میان شاید خواندن مقاله کار با سرمایه کم به شما ایده های خوبی برای درآمدزایی بدهد.

امضاء سفید ممنوع

از امضاء زدن هرگونه چک و سفته سفید خودداری کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید کارفرما می‌تواند هر مبلغی با هر تاریخی که بخواهد در سفته و چک بنویسد و این برای شما مشکل ساز است. پس در هنگام دادن چک و سفته حتماً تاریخ امضاء و تاریخ وصول آن را به طور دقیق و خوانا با خودکار خودتان یادداشت کنید.

نوشتن دقیق نام

این مورد جزئی، از اهمیت بالایی برخوردار است. به این عمل ظهر نویسی می‌گویند. شما باید نام دقیق دریافت کننده، صاحب شرکت و نام شرکت را در سفته بنویسید. اگر کارفرمای شما بخواهد سفته را در اختیار کس دیگری قرار دهد، با این اقدام شما، عملاً از انجام این کار عاجز است.

داشتن یک کپی از سفته

یکی از مواردی که اکثر مردم رعایت نمی‌کنند این است که نمونه‌ای از چک و یا سفته را نزد خود نگه نمی‌دارند. بعد از اینکه سفته و یا چک را امضا کردید حتماً باید از سفته و چک خود یک کپی داشته باشید و حتی می‌توانید از آن عکس بگیرید و در فایل کامپیوتر خود ذخیره کنید. شماره سریال موجود در سفته خیلی مهم است. در صورتی که کارفرما به هر دلیلی بخواهد به صورت غیرقانونی اطلاعات سفته را دست کاری کند، شما یک نمونه از آن را در اختیار دارید. به خصوص اینکه شماره سریال سفته خیلی مهم است و مثل یک کارت شناسایی برای فرد عمل می‌کند و عملاً کارفرما را از انجام هر گونه کار غیرقانونی منع می‌کند.

امضاء دو طرفه قرارداد در زمان گرفتن سفته از کارمند

برخی از افراد در مورد قرارداد خود نیز اطلاع کافی ندارند. یادتان باشد اگر سفته و یا چک مهم است، قرارداد کاری هم به همان اندازه اهمیت دارد. لذا در صورتی که قرارداد کاری امضا می‌کنید باید به امضاء دو طرف برسد و هر کدام از شما یعنی کارفرما و کارمند باید یک نسخه از قرارداد را در نزد خود نگه دارید.

تا آنجا که می‌توانید از امضاء بی جهت هر گونه سفته و چک برای استخدام و با نام‌های مختلف مثل تضمین و غیره خودداری کنید. گرفتن چک‌ها و سفته‌های تضمینی صورت قانونی ندارد و لذا اگر کارفرما بخواهد به هر دلیلی آنها را به اجرا بگذارد و یا به دادگاه بکشد، نفع زیادی نخواهد برد و حتی ممکن است به دلایل مختلفی مورد مؤاخذه هم قرار بگیرد، چون از شرایط اقتصادی کشور در جهت منافع خود سوء استفاده کرده و باعث ایجاد نگرانی و برهم خوردن اوضاع زندگی یک نفر شده است، لذا باید پاسخگو باشد. اگر می‌خواهید از هر مشکلی جلوگیری کنید حتماً در مورد شرایط نوشتن و امضاء چک و سفته برای استخدام آگاهی داشته باشید تا در صورت نیاز هیچ سوء استفاده‌ای از شما صورت نگیرد. البته تا جایی که امکان دارد هرگز برای استخدام هیچ چک و سفته‌ای امضاء نکنید.

 

پس گرفتن سفته از کارفرما

گاه به دلایل مختلف کارفرما از پس دادن سفته امتناع می کند. در این شرایط شما می تواند با ارسال اظهارنامه از طریق دفاتر قضایی اعلام اتمام همکاری کرده و درخواست کنید تا چک یا سفته شما استرداد گردد. در این زمان قانون از شما حمایت می کنید. شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر و دریافت کمک های تخصصی از مشاوران کاردوک استفاده نمایید.

سؤالات متداول

آیا به خاطر امضاء سفته ممکن است به زندان افتاد؟

نگران نباشید. اگر کارفرمای شما به هر دلیلی با سفته شما را تهدید کرد جای نگرانی نیست. سفته بار حقوقی دارد نه قانونی و کسی برای سفته به زندان نمی‌افتد.

برای اینکه دچار مشکل نشویم چه کاری می‌توانیم در زمینه سفته و چک انجام دهیم؟

بهترین کار بالا بردن دانش خود در مورد سفته و چک است. بیشتر مشکلی که مردم ایران با آن مواجه هستند، عدم آگاهی نسبت به حق و حقوق‌شان است و این کار فرصت سوء استفاده را نیز به سایرین می‌دهد. پس قبل از امضاء هرگونه قراردادی حتماً در مورد آن تحقیق کنید و با مشاوران و یا وکلایی مشورت کنید، تا کار به خوبی پیش برود.

 

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه گرفتن چک و سفته از کارمند می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: گرفتن سفته از کارمند



:: بازدید از این مطلب : 195
  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

حتما شما هم در فیلم و سریال‌ها دیده‌‌اید که فردی به عنوان رئیس یک گروه خلافکار برگزیده می‌شود و وظایف مختلفی را به عهده می‌گیرد. اما تشکیل گروه مجرمانه‌ای که‌ اقدام به کارهای خلاف قانون‌ می‌نماید در عالم واقعیت نه تنها جرم بزرگی به شمار می‌رود بلکه سردسته‌ یا رئیس آن‌ گروه مجرمانه مجازات شدید‌‌‌‌تری نسبت به دیگر اعضای گروه خواهد داشت. در واقع فردی که به عنوان سردسته گروه مجرمانه فعالیت می‌کند نقشه اجرای جرم را برای آن گروه طراحی کرده است و به همین خاطر قانونگذاران مجازات نسبتا سخت‌‌‌‌تری را برای اینگونه افراد در نظر گرفته‌‌‌اند. در ادامه قصد داریم در خصوص سردستگی گروه مجرمانه و مجازات تعیین شده برای آن توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

 منبع : سردستگی گروه مجرمانه 

گروه مجرمانه چیست‌‌‌‌‌ ؟

گروه مجرمانه در واقع تیم منسجمی است که اقدام به ارتکاب جرم می‌نماید. این گروه از سه نفر یا بیشتر تشکیل می‌شود و معمولا به قصد ارتکاب جرم دورهم جمع می‌گردند، حتی در برخی موارد علت تشکیل گروه ارتکاب جرم نبوده اما بعد‌ها با فراهم ‌شدن زمینه اعضای گروه مرتکب جرم شده‌‌‌اند. گروه مجرمانه با همفکری یک دیگر سعی می‌کنند برای انجام جرائم مختلف برنامه ریزی کنند.

مفهوم سردستگی گروه مجرمانه

سردستگی یک گروه مجرمانه معنی و مفهوم پیچیده‌‌ای ندارد و به سه حالت کلی تشکیل، طراحی و اداره گروه مجرمانه تقسیم می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت هر فردی که گروه مجرمانه‌ای را تشکیل دهد، آن‌ را طراحی کند و یا اینکه به اداره چنین گروهی بپردازد‌ به عنوان سردسته گروه مجرمانه شناخته می‌شود و طبق قانون مجازات سختی در انتظار او خواهد بود.

در واقع کسی که به عنوان سردسته این گروه انتخاب می‌شود معمولا جرم بزرگتری را انجام داده است زیرا او زمینه ارتکاب جرم را برای همه افراد گروه خود فراهم نموده و آن‌ها را اداره کرده تا جرمی را مرتکب شوند و به همین علت است که‌ قانونگذاران مجازات نسبتا سخت‌‌‌‌تری را برای سردسته گروه در نظر گرفته‌‌‌اند.

مجازات سردستگی گروه مجرمانه چیست‌‌‌‌‌ ؟

همانطور که گفتیم مجازات سردسته گروه مجرمانه معمولا شدید‌‌‌‌تر از افراد دیگر آن گروه خواهد بود. مجازات سردسته گروه شامل سه حالت زیر می‌باشد:

  • سردسته گروه مجرمانه طبق نظر قاضی به حداکثر مجازات شدیدترین جرمی که توسط گروهش انجام شده محکوم خواهد شد.
  • اگر جرم ارتکاب شده توسط گروه مجرمانه شامل مجازات حدود، دیه و قصاص باشد سردسته گروه به حداکثر مجازاتی که ‌قانونگذار برای معاونت در جرم تعیین کرده است محکوم می‌شود.
  • چنانچه سردسته گروه یکی از جرائم زیر مجموعه محاربه و افساد فی الارض را مرتکب شده باشد به مجازات همین جرائم محکوم می‌شود.

سوالات متداول

سردستگی گروه مجرمانه به چند حالت تقسیم می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

سردستگی گروه مجرمانه به سه حالت تشکیل، طراحی و اداره گروه مجرمانه تقسیم می‌شود، برای دریافت توضیحات کامل‌‌‌‌تر به متن مقاله مراجعه کنید.

مجازات سردستگی گروه مجرمانه چیست‌‌‌‌‌ ؟

مجازات سردستگی گروه مجرمانه معمولا شدیدتر از اعضای دیگر خواهد بود که توضیحات کامل‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

حداقل تعداد نفرات برای تشکیل گروه مجرمانه چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

حداقل تعداد نفرات برای تشکیل گروه مجرمانه سه نفر است که توضیحات کامل‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سردستگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سردستگی پاسخ دهند.

 

 منبع : سردستگی گروه مجرمانه 

 


:: بازدید از این مطلب : 2
  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

لب یکی از اجزای پرکاربرد در بدن انسان ‌می‌باشد که اگر از بین برود و یا لطمه‌‌‌ای به آن‌ وارد شود مسلما انجام برخی امور برای فرد سخت ‌می‌شود. لب‌‌ها به انسان کمک ‌می‌کنند بخندد، صحبت کند، حرف بزند و… که در صورت لطمه دیدن دیگر فرد قادر به انجام چنین اموری نیست. آسیب وارد کردن به لب‌‌ها نیز شامل دیه ‌می‌شود و قانونگذار حساسیت زیادی را نسبت به این موضوع نشان داده است. در ادامه این مطلب قصد داریم در خصوص دیه از بین بردن و فلج شدن‌ لب و… توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : دیه لب

 

 

 

 

دیه از بین بردن لب چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

گاهی ممکن است فردی با ضربه وارد کردن به دیگری باعث از بین رفتن لب‌‌های او شود که در این صورت ‌می‌بایست د‌یه تعیین شده توسط قانونگذار را به فرد قربانی پرداخت نماید. د‌یه از بین بردن لب به شرح زیر ‌می‌باشد:

از بین بردن هر دو لب: چنانچه فرد باعث از بین رفتن هر دو لب دیگری شود ‌می‌بایست د‌یه یک انسان کامل که معادل 480 میلیون تومان است را به او بپردازد.

از بین بردن یکی از لب‌‌ها: چنانچه یکی از لب‌‌ها از بین رفته باشد د‌یه آن نصف د‌یه کامل انسان ‌می‌باشد که مبلغ آن 240 میلیون تومان ‌می‌باشد.

از بین بردن قسمتی از لب: در برخی موارد نیز هیچکدام از لب‌‌ها به طور کلی از بین نرفته‌‌‌‌‌اند و تنها قسمتی از آن‌ها از بین رفته است که در این صورت دادگاه د‌یه را با توجه به میزان آسیب دیدگی و نظر کارشناس تعیین ‌می‌کند.

دیه سست و فلج شدن لب‌‌ها

آسیبی که در دعوا‌‌ها و یا در حوادث به لب‌‌ها وارد ‌می‌شود ممکن است باعث سستی و فلج شدن لب‌‌ها بشود که در این صورت نیز قانونگذار د‌یه‌‌‌ای را تعیین نموده است. مقدار د‌یه سست و فلج شدن لب‌‌ها به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • چنانچه فردی با وارد کردن ضربه‌‌‌ای باعث سست و فلج شدن لب دیگری شود به گونه که فرد بخندد اما لب به علت فلج بودن لب از روی دندان‌‌ها کنار نرود ‌می‌بایست دو سوم د‌یه یک لب را به او پرداخت کند.

آیا جمع شدن‌ لب‌‌ها نیز شامل‌ دیه ‌می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

گاهی ممکن است در اثر ارتکاب یک جنایت لب فرد قربانی جمع بشود که در این صورت چه جمع شدن لب‌‌ها مانع پدیدار شدن دندان‌‌ها شود و چه نه به فرد قربانی ارش تعلق ‌می‌گیرد. ارش د‌یه‌‌‌ای است که بر اساس میزان آسیب و نظر کارشناس به فرد آسیب دیده پرداخت ‌می‌شود.

پارگی لب و میزان دیه تعیین شده برای آن

پارگی لب نه تنها باعث وارد شدن لطمه به لب‌‌ها ‌می‌شود بلکه در زیبایی انسان نیز تاثیر زیادی ‌می‌گذارد و ممکن است چهره فرد دیگر به حالت اولیه بازنگردد. در قانون کشور ما برای پارگی لب نیز د‌یه تعیین گردیده است که مقدار آن به شرح زیر ‌می‌باشد:

  • د‌یه پارگی هردو لب به گونه‌‌‌ای که دندان فرد قربانی مشخص شود یک سوم د‌یه کامل انسان خواهد بود.
  • چنانچه هردو لب دچار پارگی شوند و بدون عیب و نقص درمان شوند د‌یه آن‌‌ها معادل یک پنجم د‌یه کامل انسان ‌می‌باشد.
  • اگر یکی از لب‌‌ها دچار پارگی شود د‌یه آن معادل یک ششم د‌یه کامل انسان ‌می‌باشد.
  • در صورتی که یکی از لب‌‌ها پاره بشود اما بدون عیب و نقص درمان شود د‌یه آن یک دهم د‌یه کامل انسان خواهد بود.

سوالات متداول

آیا از بین رفتن لب نیز شامل د‌یه ‌می‌شود‌‌‌‌‌ ؟

بله از بین رفتن لب نیز شامل د‌یه ‌می‌شود که در متن مقاله توضیحات کامل‌‌‌‌تری آمده است.

د‌یه از بین بردن هردو لب چقدر است‌‌‌‌‌ ؟

د‌یه از بین بردن هردو لب معادل د‌یه کامل انسان 480 میلیون تومان است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص د‌یه لب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون د‌یه لب پاسخ دهند.

 

منبع : دیه لب

 

 


:: بازدید از این مطلب : 0
  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

گرفتن چک و سفته از کارمند امروزه به عنوان یکی از شرایط اصلی استخدام افراد در نظر گرفته می‌شود. در کنار سختی‌های یافتن شغل و شروع کار جدید، ارائه همچین تعهدی برای برخی بدون ترس هم نیست. اما چه مشکلات قانونی می‌تواند در پی ارائه ضمانت‌کاری با چک یا سفته ایجاد شود؟ آیا در زمان اتمام همکاری گرفتن چک و سفته از کارفرما به راحتی صورت می‌گیرد؟ بسیاری از افراد پاسخ این سوالات را نمی‌دانند و از قانون کار اطلاعی ندارند. همین بی‌اطلاعی به کارفرمایان اجازه می‌دهد تا مقدار زیادی چک و سفته دریافت کنند و عرصه را برای کارمندان سخت‌تر نمایند. در ادامه به نکاتی که هنگام شروع کار و ارائه چنین ضمانتی باید توجه کنیم، اشاره کرده‌ایم. همچنین شما می‌توانید با دریافت مشاوره کسب و کار از کارشناسان کاردوک جهت پیشگیری و رفع مشکلات ناشی از چنین مواردی استفاده نمایید. 

 

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه گرفتن چک و سفته از کارمند می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: گرفتن سفته از کارمند

گرفتن چک و سفته از کارمند

گرفتن چک و سفته جهت ضمانت از کارمندان غیرقانونی است. برخی از کارفرمایان شرایط بد اقتصادی و یا بحران‌های سیاسی را بهانه کرده و می‌گویند “به این دلایل که هیچ چیز، تضمین کار ما را نمی‌کند، ما باید از کارمندان سفته بگیریم”. با این حال گاه با توجه به پیشامدهایی که در شرکت‌های خصوصی به وجود آمده نمی توان کارفرمایان را هم به طور کل محکوم کرد، آن ها نیز برای جلوگیری از ضرر دست به چنین کاری می‌زنند. البته ناآگاهی کارمند و فردی که می‌خواهد استخدام شود در سوء استفاده کارفرما تأثیر می‌گذارد. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد گرفتن چک و سفته از کارمند اطلاعات ارزشمندی در اختیارتان قرار دهیم.

علت گرفتن چک و سفته از کارمند

همانطور که اشاره کردیم کارفرمایان برای مبالغ قابل توجهی از کارمندان خود چک و سفته دریافت می‌کنند. این مبلغ می‌تواند از 10 میلیون تومان تا 100 میلیون تومان متغیر باشد. آن‌ها بحران‌های اقتصادی را عامل گرفتن چک و سفته ضمانت می‌دانند و گرفتن سفته را همانند تضمین برای خود در نظر می‌گیرند. برخی دیگر از کارفرمایان اعلام می‌کنند که ما کارهای مهمی انجام می‌دهیم و اگر راز کار ما فاش شود کسی پاسخگو نیست، از این رو این چک و سفته تضمینی بر حفظ امنیت کاری است.
در برخی مراکز هم مهارت هایی به کارمندان آموزش داده می شود، این انتقال مفاهیم برای کارفرما هزینه داشته و برای مثال اگر قرار باشد فردی کمتر از یک سال در آن شرکت کار کند، کارفرما با هزینه آموزش او را از صندوق شرکت پرداخت کند؛ بنابراین کارفرما به دنبال راهی برای کاهش این هزینه ها و استفاده بهینه از نیروهای انسانی‌اش است.

برای اطلاع از بهترین روش رزومه نویسی کلیک کنید.

اعتبار قرارداد به جای گرفتن چک و سفته از کارمند

قراردادهای رسمی کاری معتبر هستند و کارفرما نباید برای تضمین، مبالغ هنگفتی را از کارمندان خود دریافت کند. کارفرما می‌تواند قوانین شرکت و توضیحات لازم را به صورت کاملاً قانونی در قرارداد ذکر کند و در صورتی که مشکلی بین کارفرما و کارمند در زمینه کاری به وجود آمد همان قرارداد کاری از نظر قانونی کاملاً رسمی است و می‌توان با آن اقدامات لازم را برای اجرای صحیح قرارداد، اعمال کرد. اما به دلیل صرف وقت و هزینه های جانبی دیگر قضایی در استفاده از این روش، کارفرمایان ترجیح می دهند با گرفتن چک یا سفته خودشان کسب و کار خودشان را تضمین کنند. در این صورت این کارمند است که باید نگران آینده و امنیت شغلی‌اش باشد.

نحوه نوشتن سفته بابت ضمانت کاری و نکات مربوط به ارائه آن

اگر به هر دلیلی مجبور شدید تا برای استخدام سفته و چک امضاء کنید باید موارد مهمی را رعایت کنید. بی توجهی به این موارد می تواند زندگی شما را زیر و رو کند، پس به این نکات دقت بیشتری بکنید. در این میان شاید خواندن مقاله کار با سرمایه کم به شما ایده های خوبی برای درآمدزایی بدهد.

امضاء سفید ممنوع

از امضاء زدن هرگونه چک و سفته سفید خودداری کنید. وقتی این کار را انجام می‌دهید کارفرما می‌تواند هر مبلغی با هر تاریخی که بخواهد در سفته و چک بنویسد و این برای شما مشکل ساز است. پس در هنگام دادن چک و سفته حتماً تاریخ امضاء و تاریخ وصول آن را به طور دقیق و خوانا با خودکار خودتان یادداشت کنید.

نوشتن دقیق نام

این مورد جزئی، از اهمیت بالایی برخوردار است. به این عمل ظهر نویسی می‌گویند. شما باید نام دقیق دریافت کننده، صاحب شرکت و نام شرکت را در سفته بنویسید. اگر کارفرمای شما بخواهد سفته را در اختیار کس دیگری قرار دهد، با این اقدام شما، عملاً از انجام این کار عاجز است.

داشتن یک کپی از سفته

یکی از مواردی که اکثر مردم رعایت نمی‌کنند این است که نمونه‌ای از چک و یا سفته را نزد خود نگه نمی‌دارند. بعد از اینکه سفته و یا چک را امضا کردید حتماً باید از سفته و چک خود یک کپی داشته باشید و حتی می‌توانید از آن عکس بگیرید و در فایل کامپیوتر خود ذخیره کنید. شماره سریال موجود در سفته خیلی مهم است. در صورتی که کارفرما به هر دلیلی بخواهد به صورت غیرقانونی اطلاعات سفته را دست کاری کند، شما یک نمونه از آن را در اختیار دارید. به خصوص اینکه شماره سریال سفته خیلی مهم است و مثل یک کارت شناسایی برای فرد عمل می‌کند و عملاً کارفرما را از انجام هر گونه کار غیرقانونی منع می‌کند.

امضاء دو طرفه قرارداد در زمان گرفتن سفته از کارمند

برخی از افراد در مورد قرارداد خود نیز اطلاع کافی ندارند. یادتان باشد اگر سفته و یا چک مهم است، قرارداد کاری هم به همان اندازه اهمیت دارد. لذا در صورتی که قرارداد کاری امضا می‌کنید باید به امضاء دو طرف برسد و هر کدام از شما یعنی کارفرما و کارمند باید یک نسخه از قرارداد را در نزد خود نگه دارید.

تا آنجا که می‌توانید از امضاء بی جهت هر گونه سفته و چک برای استخدام و با نام‌های مختلف مثل تضمین و غیره خودداری کنید. گرفتن چک‌ها و سفته‌های تضمینی صورت قانونی ندارد و لذا اگر کارفرما بخواهد به هر دلیلی آنها را به اجرا بگذارد و یا به دادگاه بکشد، نفع زیادی نخواهد برد و حتی ممکن است به دلایل مختلفی مورد مؤاخذه هم قرار بگیرد، چون از شرایط اقتصادی کشور در جهت منافع خود سوء استفاده کرده و باعث ایجاد نگرانی و برهم خوردن اوضاع زندگی یک نفر شده است، لذا باید پاسخگو باشد. اگر می‌خواهید از هر مشکلی جلوگیری کنید حتماً در مورد شرایط نوشتن و امضاء چک و سفته برای استخدام آگاهی داشته باشید تا در صورت نیاز هیچ سوء استفاده‌ای از شما صورت نگیرد. البته تا جایی که امکان دارد هرگز برای استخدام هیچ چک و سفته‌ای امضاء نکنید.

 

پس گرفتن سفته از کارفرما

گاه به دلایل مختلف کارفرما از پس دادن سفته امتناع می کند. در این شرایط شما می تواند با ارسال اظهارنامه از طریق دفاتر قضایی اعلام اتمام همکاری کرده و درخواست کنید تا چک یا سفته شما استرداد گردد. در این زمان قانون از شما حمایت می کنید. شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر و دریافت کمک های تخصصی از مشاوران کاردوک استفاده نمایید.

سؤالات متداول

آیا به خاطر امضاء سفته ممکن است به زندان افتاد؟

نگران نباشید. اگر کارفرمای شما به هر دلیلی با سفته شما را تهدید کرد جای نگرانی نیست. سفته بار حقوقی دارد نه قانونی و کسی برای سفته به زندان نمی‌افتد.

برای اینکه دچار مشکل نشویم چه کاری می‌توانیم در زمینه سفته و چک انجام دهیم؟

بهترین کار بالا بردن دانش خود در مورد سفته و چک است. بیشتر مشکلی که مردم ایران با آن مواجه هستند، عدم آگاهی نسبت به حق و حقوق‌شان است و این کار فرصت سوء استفاده را نیز به سایرین می‌دهد. پس قبل از امضاء هرگونه قراردادی حتماً در مورد آن تحقیق کنید و با مشاوران و یا وکلایی مشورت کنید، تا کار به خوبی پیش برود.

 

برای ثبت نام یا دریافت مشاوره در زمینه گرفتن چک و سفته از کارمند می توانید با مشاوران مرکز مشاوره کسب و کار کاردوک از طریق شماره 09351520300 تماس بگیرید.

 

منبع: گرفتن سفته از کارمند



:: بازدید از این مطلب : 194
  • پویا عبدی