مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی از جمله حقوقی ، کیفری، قرارداد، ثبت شرکت ، کیفری ، خانواده و....

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مهریه زن خیانتکار

موانع نکاح

خیار غبن

نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

وکیل کار

دادخواست خلع ید

اجرت المثل ایام زوجیت

خیارات قانونی

واخواهی چیست

جرایم منافی عفت

دستور تخلیه

مرخصی زایمان

چک کیفری

منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی

شورای عالی کار | تعریف – وظایف و مسئولیت‌های قانونی – اعضا

استعلام سند ملک

افترا | بررسی جرم و ارکان آن – مجازات – انواع – افترای قولی و فعلی

کفالت | تعریف – شرایط – موارد بری‌الذمه شدن کفیل – پایان عقد کفالت

موارد عزل مدیر ساختمان | بررسی پایان یافتن کار مدیر یا عزل او

صلح عمری | تعریف – بررسی مزایا – آثار حقوقی و ارکان – شرایط

قرارداد اجاره | انواع و اوصاف – بررسی آثار حقوقی – انعقاد قرارداد

معامله فضولی | بررسی چیستی – آثار – حکم این معامله در قانون مدنی

عقد معین و عقد نامعین | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

الزام به تعهد | تعهد به انجام کار در قرارداد

بطلان معامله | موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی

عقد معلق و عقد منجز | تعریف قانونی – احکام و آثار – بررسی تفاوت‌ها

زمان دریافت دستمزد در جعاله

وکالت بلاعزل بعد از فوت

۳۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آیا می‌دانید قرارداد کار چیست و در این قرارداد چه چیزهایی نوشته می‌شود؟ این قرارداد بین کارگر و کارفرما تنظیم شده و باعث می‌شود که تعهدات آن‌ها نوشته شود و هیچکدام از آن‌ها نتوانند از این تعهدات تخطی کنند. نوشتن قرارداد کار اصول و قوانینی دارد که برای نوشتن قرارداد باید به این نکات توجه کرد و از آن‌ها در نوشتن بهره برد. در ادامه به بررسی یک نمونه از این قرارداد و بررسی مفاد الزامی آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نمونه قرارداد کار سال 1401

نمونه قرارداد کار | مفهوم

طبق ماده 7 قانون کار، به قرارداد کتبی یا شفاهی گفته می‌شود که به موجب آن کارگر موظف می‌شود کاری را در مدت موقت یا غیر موقت برای کارفرما در قبال دریافت حق‌السعی یا مزد انجام دهد.

قرارداد‌هایی که منعقد می‌شوند به موجب قانون می‌توانند از نوع تشریفاتی و یا رضایی باشند. همانطور که در تعریف قرارداد کار گفته شد، این قرارداد هم می‌تواند به صورت کتبی و هم به صورت شفاهی باشد، بنابراین می‌توان این طور گفت که این قرارداد یک قرارداد رضایی بوده که بدون رعایت تشریفاتی به وجود می‌آید.

به زبان ساده به موجب این قرارداد، حقوق و مسئولیت‌های کارگر و کارفرما تعیین می‌شود. با انعقاد قرارداد، رابطه بین کارگر و کارفرما قطعیت و رسمیت پیدا می‌کند.

در قانون کار، کارگر شخص حقیقی یعنی انسان شناخته می‌شود ولی کارفرما می‌تواند شخص حقیقی و یا شخص حقوقی باشد، یعنی حتما لازم نیست که کارفرما یک انسان باشد.

نکته دیگری که در رابطه با این قرارداد می‌توان گفت این است که این قرارداد یک قرارداد معین است، یعنی شرایط و قوانین آن در چهارچوب قانون مشخص شده است. برای آشنایی بیشتر با قرارداد کار کلیک کنید.

نمونه قرارداد کار | شرایط صحت

هر قراردادی که منعقد می‌شود برای صحت آن طبق قانون باید 4 شرط اساسی داشته باشد:

1 . قصد و رضایت طرفین

این قرارداد نیز مانند سایر عقود باید با اراده و اختیار طرفین ( کارگر و کارفرما ) منعقد شود.

2 . اهلیت طرفین

3 . مشروعیت جهت قرارداد کار

یعنی عملی که قرار است کارگر انجام آن را به عهده بگیرد، باید مطابق شرع و قانون باشد.

4 . معلوم و معین بودن موضوع قرارداد کار

تعهدی که کارگر مسئول انجام آن شده است باید مشخص و معین باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله معامله صحیح را مطالعه نمایید.

نمونه قرارداد کار

در قراردادی که بین کارگر و کارفرما منعقد می‌شود باید مشخصات و شرایطی ذکر شود که در ادامه توضیح می‌دهیم.

توصیه می‌کنیم مقاله حمایت از کارگر در قانون کار را مطالعه نمایید.

1. مشخصات طرفین

اولین چیزی که در قرارداد ذکر می‌شود، مشخصات طرفین می‌باشد. یعنی مشخصات کارگر و کارفرما باید به طور دقیق نوشته شود.

2. نوع قرارداد کار

باید نوع قرارداد مشخص شود، این که دائم، موقت یا به صورت کار معین است. در صورتی که از نوع موقت باشد، باید مدت آن هم ذکر شود.

3. نوع کار

سومین مورد نوع کار یا حرفه‌ای است که کارگر متعهد می‌شود که آن را انجام دهد، همچنین باید حجم کار هم نوشته شود.

4. محل انجام کار

5. تاریخ انعقاد قرارداد کار

6. مدت قرارداد

7. ساعات کار

تعیین ساعت کار با توافق طرفین صورت می‌گیرد، البته این ساعت نمی‌تواند بیشتر از میزانی که در قانون کار تعیین شده باشد.

8. حق السعی

9. حقوق و مزایا

10. بیمه

کارفرمایان طبق قانون کار موظف هستند کارگران خود را بر اساس بیمه تامین اجتماعی بیمه کنند.

11. عیدی و پاداش سالیانه

12. حق سنوات یا مزایای پایان کار

در صورت پایان قرارداد، کارفرما موظف است به کارگری که طبق قرارداد یک سال یا بیشتر، به انجام کار مشغول بوده، برای هر سال سابقه، مطابق آخرین مبلغ حقوقی معادل یک ماه حقوق به عنوان مزایای پایان کار که به آن حق سنوات هم گفته می‌شود، به کارگر پرداخت نماید.

13. شرایط فسخ قرارداد

طبق قانون کار، در قرارداد موقت و یا انجام کار معین کارگر و کارفرما هیچکدام به تنهایی حق فسخ قرارداد را ندارند.

14. سایر موضوعات

این قرارداد کار در 4 نسخه نوشته می‌شود.

در انتها کارگر و کارفرما باید قرارداد را امضا کنند.

برای دریافت خدمات وکیل کار کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حقوق کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق کار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیریدیا مطالب مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نمونه قرارداد کار سال 1401

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

شرکت مختلط سهامی

آیا با شرکت مختلط سهامی آشنایی دارید؟ قانون تجارت ایران شرکت‌های تجارتی را به 7 نوع تقسیم می‌نماید. طبق همین قانون این 7 نوع شرکت تجاری جهت انجام امور تجاری و کسب سود و تقسیم آن میان شرکا تشکیل می‌شوند. 7 نوع شرکت معرفی شده در قانون تجارت عبارت‌ از شرکت‌های سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی، شرکت تعاونی تولید و مصرف می‌باشند. در ادامه این مطلب به معرفی شرکت مختلط سهامی که یکی از انواع هفت‌گانه شرکت‌های تجارتی می‌باشد خواهیم پرداخت. برای انجام امور مربوطه می‌توانید از خدمات وکیل کار استفاده کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شرکت مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی چیست ؟

برخی از شرکت‌های تجاری وجود دارند که در آن‌ها دو نوع شراکت یا بیشتر موجود است. به عنوان مثال شراکت شرکای ضامن یا با مسئولیت محدود و یا سهامی در این شرکت وجود دارد. این‌گونه شرکت‌ها را شرکت مختلط می‌نامند. در شرکت‌های مختلط شرکا با توجه به نوع شراکتی که دارند دارای مسئولیت متفاوتی در قبال قروض شرکت می‌باشند. شرکت‌های مختلط نیز خود به دو نوع تقسیم می‌شود. این دو نوع شامل شرکت‌های مختلط‌سهامی و شرکت‌های مختلط غیرسهامی می‌شود.

شرکت‌های مختلط‌سهامی از ترکیب و شریک شدن شرکای شرکت‌های تضامنی و سهامی تشکیل می‌شود. در این شرکت‌ها برخی از شرکا ضامن و برخی دیگر از شرکا سهامدار می‌باشند. شرکای ضامن به شرکایی گفته می‌شود که سرمایه آن‌ها به صورت سهام نباشد. بلکه به صورت سهم‌الشرکه در نظر گرفته می‌شود. این شرکا به عنوان ضامن در بدهی‌های شرکت مسئول هستند. به عبارتی می‌توان گفت شرکای ضامن مسئول در پرداخت بدهی‌های مازاد سرمایه خود نیز هستند. اما شرکای سهامی به شرکایی گفته می‌شود که سرمایه اهدایی آن‌ها به شرکت به صورت سهام تقسیم بندی شده است. هر کدام از سهم‌ها نیز دارای ارزش یکسان هستند. سهامداران برخلاف شرکای ضامن تنها به میزان سرمایه اسمی سهام خود در قبال قروض و بدهی‌های شرکت مسئولیت خواهند داشت. برای انجام امور ثبت شرکت کلیک کنید.

تعریف شرکت مختلط سهامی در قانون تجارت

قانون تجارت ایران در ماده 162 باب سوم یعنی بخش شرکت‌های تجارتی، اقدام به ارائه تعریف از شرکت‌مختلط‌سهامی نموده است. در تعریف قانونی از شرکت‌های مختلط سهامی آمده است که: « شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوصی بین عده شرکا سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.
شرکا سهامی کسانی هستند که سرمایه آن‌ها به صورت سهام یا قطعات سهام متساوی‌القیمه در آمده و مسئولیت آن‌ها تا میزان همان سرمایه است که در شرکت دارند.

‌شریک ضامن کسی است که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول کلیه قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آن‌ها در مقابل طلبکاران و روابط آن‌ها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.»

یک نکته مهم قانونی در مورد شرکت‌های مختلط سهامی این است که در ثبت‌نام شرکت باید عبارت شرکت مختلط و یا نام یکی از شرکای ضامن در نام شرکت قید شود. ماده 163 قانون تجارت در این مورد بیان داشته که: « در اسم شرکت باید عبارت (‌شرکت مختلط) و لااقل اسم یکی از شرکا ضامن قید شود.»

برای آشنایی بیشتر با سایر انواع شرکت ها کلیک کنید.

نحوه مدیریت شرکت مختلط سهامی به چه صورت است ؟

با وجود این که شرکت‌های مختلط سهامی دارای مجمع عمومی می‌باشند اما نکته قابل توجه این است که این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را ندارد. مدیریت کردن شرکت‌های مختلط سهامی صرفا بر عهده شریک یا شرکای ضامن می‌باشد. علت منحصر بودن مدیریت شرکت به شرکای ضامن این است که این شرکا مسئول تعهدات اضافه بر سرمایه هستند بنابراین قاعدتاً نسبت به اداره شرکت و حفظ سرمایه دلسوزتر هستند. و از این جهت که شرکای ضامن مسئولیت ضمانتی دارند در عمل در اداره شرکت احتیاط بیشتری به خرج می‌دهند.

از طرفی باید توجه نمود که معمولا شرکت‌های مختلط سهامی زمانی ایجاد می‌شوند که یک تاجر برای ادامه تجارت و حیات شرکت خود نیازمند سرمایه باشد. در چنین شرایطی است که تاجر برای رفع نیاز خود به سرمایه مالی سهامی منتشر می‌نماید تا افراد با خرید سهام در منافع شرکت شریک شوند و مسئولیت آن‌ها تنها تا اندازه سهام خودشان باشد. با توجه به این توضیحات تاجران یا شرکای ضامن حاضر نخواهند بود که مدیریت امور تجاری شرکت را که اکنون با فروش سهام به صورت مختلط سهامی درآمده به دست سهامداران بسپارند. چرا که سهامداران مسئولیت چندانی ندارند اما در مقابل آن‌ها، شرکای ضامن هستند که ضامن تمام بدهی شرکت خواهند بود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سؤالات متداول

شرکت مختلط سهامی چه شرکتی است ؟

شرکت‌های مختلط سهامی از ترکیب و شریک شدن شرکای شرکت‌های تضامنی و سهامی تشکیل می‌شود. در این شرکت‌ها برخی از شرکا ضامن و برخی دیگر از شرکا سهامدار می‌باشند.

مدیریت شرکت‌های مختلط سهامی برعهده کیست ؟

با وجود این که شرکت‌های مختلط سهامی دارای مجمع عمومی می‌باشند اما نکته قابل توجه این است که این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را ندارد. مدیریت کردن شرکت‌های مختلط سهامی صرفا بر عهده شریک یا شرکای ضامن می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شرکت مختلط سهامی

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

هنگامی که زن و مرد تصمیم می‌گیرند با هم یک زندگی مشترک را آغاز کنند، این تصمیم خود را در قالب یک قرارداد یعنی عقد نکاح در می‌آورند. این قرارداد نیز مانند سایر قراردادهایی که بین دو نفر منعقد می‌شود دارای آثاری است و برای اشخاص حقوق و تکالیفی را ایجاد می‌کند. یکی از آثار مهم ازدواج الزام زوجین مبنی بر تمکین از یکدیگر است. در ادامه امکان اقامه دعوای الزام به تمکین شوهر را مطرح می‎کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: دعوای الزام به تمکین شوهر

تمکین زوج |دعوای الزام به تمکین شوهر

تمکین به معنای انجام تکالیف زناشویی در برابر طرف مقابل است. تمکین یک تکلیف متقابل است و بر خلاف آنچه که در نظر عرف است شوهر نیز ملزم به تمکین می‌باشد. البته از نظر برخی تمکین برای شوهر معنایی ندارد و فقط در برابر تمکین زن مکلف به پرداخت نفقه است. البته این که تمکین را فقط مختص به زن بدانیم خالی از اشکال نیست چرا که مرد وظایفی همچون ریاست خانواده را بر عهده دارد، قطعا در صورتی که مرد از انجام وظایف خود در مورد خانواده و حسن معاشرت با همسر و خانواده خودداری کند در زندگی زناشویی خلل ایجاد می‌شود. پس می‌توان گفت زن نیز حق دارد تا از ابزار قانونی برای ملزم نمودن شوهر به انجام وظائف زناشویی استفاده کند.

بیشتر بخوانید : نحوه و پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا

مصادیق تمکین زوج

از جمله وظائف زوج در برار زوجه به شرح زیر است:

الف) وظائف زناشویی.

ب) وظائف مالی.

الف) وظائف زناشویی: از جمله وظائفی که شوهر نسبت به زن دارد انجام تکالیف زناشویی است. در قانون در این مورد فقط به بیان عبارت حسن معاشرت در ماده 1103 بسنده شده است. این حسن معاشرت دو وجه را در بر می‌گیرد:

1/ اخلاق و رفتار درست نسبت به زن، حفظ شان و حرمت زن، توهین نکردن به زن.

2/ برقراری رابطه جنسی با زن، همبستر شدن با زوجه، برطرف کردن نیازهای جنسی زوجه.

ب) وظائف مالی: از آنجا که ریاست خانواده بر عهده شوهر است در نتیجه پرداخت هزینه زندگی با شوهر است. این هزینه‌ها در اصطلاح قانونی نفقه نامیده می‌شود. ماده 1106 به صراحت شوهر را ملزم به پرداخت نفقه می‌کند سپس در مواد بعدی مصادیق نفقه را بیان می‌دارد. بر اساس ماده 1107 زوج ملزم به برطرف کردن همه نیازهای عرفی زن از جمله مسکن، غذا، لباس، هزینه‌های درمانی و استخدام خادم به خاطر بیماری، ضعف و یا سایر دلایل است.

البته آنچه که در این ماده مطرح شده است جنبه انحصاری نداشته و ممکن است نسبت به زمان و عرف جامعه تغییر کند.

بیشتر بخوانید : انواع تمکین از جمله عام و خاص 

دعوای الزام به تمکین شوهر

زمانی که زوج به تکالیف قانونی خود عمل نکند ابزارهای قانونی برای زوجه وجود دارد. البته در رویه قضایی اقامه دعوای الزام به تمکین زوج از سوی زوجه خیلی معنایی ندارد و در صورت مطرح شدن رد می‌شود.

زوجه اگرچه نمی‌تواند دعوای الزام به تمکین را به طور مستقیم مطرح نماید اما راهکارهای دیگری وجود دارد. به طور مثال در خصوص عدم پرداخت نفقه زوجه می‌تواند دادخواست مطالبه نفقه به دادگاه بدهد. در صورتی که مرد، همسرش را از اقامتگاه مشترک بیرون کند و زندگی مشترک خود با همسرش را ادامه ندهد، زن می‌تواند در قالب دادخواست جرم ترک انفاق از شوهر شکایت کند.

اگر مرد زندگی مشترک را بی هیچ دلیلی ترک کند زن می‌تواند ادعای عسر و حرج خود را مطرح کند و در این صورت دادگاه حق طلاق را به او می‌دهد.

می‌توان از بررسی آرای قضایی به این نتیجه رسید که طرح دعوای الزام به تمکین شوهر از سوی زوجه امکان ندارد و برای ملزم کردن زوج باید از راهکارهای دیگر استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دعوای الزام به تمکین شوهر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ‌دعوای الزام به تمکین شوهر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: دعوای الزام به تمکین شوهر

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

در جامعه امروزی نگهداری از حیوانات توسط افراد امری رایج است. آیا می‌دانید مسئولیت ناشی از مالکیت و مراقبت حیوان چیست؟ یعنی اگر حیوان به کسی یا چیزی آسیب بزند، چه کسی مسئول شناخته می‌شود؟ آیا از مواد قانونی مربوط به آن آگاه هستید؟ در ادامه به بررسی مسئولیت ناشی از مالکیت و نگاهداری حیوانات و همچنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مسئولیت مراقبت از حیوانات

ضمان مالک و متصرف حیوان | مسئولیت مراقبت از حیوانات

ماده 334 قانون مدنی به این نکته اشاره کرده است که مسئولیت مالک یا متصرف حیوان محدود به مواردی است که در حفظ حیوان تقصیر کرده و احتیاط‌های لازم را به کار نبرده باشد.

این ماده مربوط و محدود به حیواناتی است که عرفا نگهداری می‌شوند مثل سگ و گربه وگرنه چنانچه فردی حیوانات خطرناکی مانند شیر و ببر را نگه دارد بدیهی است که جای چنین حیواناتی در محیط شهری نیست و باید مراقب و مالک را مسئول هر گونه ایجاد ضرر و زیان دانست.

نکته بعدی که در ضمن این ماده آمده است این می‌باشد که اگر حیوان به وسیله عمل شخصی تحریک شده و ضرر و آسیبی به بار آورده باشد، در این صورت شخصی که حیوان را تحریک کرده مسئول می‌باشد زیرا آن ضرری که به وجود آمده مستند به تقصیر آن شخص در تحریک حیوان است.

تقصیر در نگهداری حیوان سبب ایجاد مسئولیت قضایی

هر کس حیوانی را نگهداری می‌کند که احتمال حمله او می‌رود و همچنین فرد نگهدارنده توان مهار و حفظ او را ندارد، در صورت صدمه زدن حیوان به دیگری مسئول است. اما چنانچه مرتکب تقصیری نشده باشد مسئول نخواهد بود.

برای روشن شدن این مبحث مثالی می‌آوریم. برای مثال کسی که از سگ بزرگی که امکان حمله کردن او به دیگران می‌رود نگهداری می‌نماید نمی‌تواند به بهانه این که به طور متعارف خطر حمله حیوان آشکار بوده از مسئولیت شانه خالی کند و بگوید که من مسئولیتی ندارم. او همچنین نمی‌تواند به بهانه قدرت زیاد سگ و این که تمام تلاش خود را برای مهار حیوان کرده است از مسئولیت رهایی یابد چون همان طور که توضیح دادیم، صرف نگهداری از حیوان غیر متعارف تقصیر شمرده می‌شود.

وارد کردن صدمه توسط حیوان در منزل صاحب آن

فرض کنید فردی با کسب اجازه از صاحب ملکی یا هر کسی که حق تصرف ملک را دارد وارد آن ملک بشود. در این موقعیت اگر این فرد به وسیله حمله حیوانی که از قبل در ملک بوده یا بعدا آورده شده آسیب ببیند اجازه دهنده مسئول جبران خسارت است. البته اگر خود فرد مصدوم از خطرناکی حیوان آگاه باشد و اجازه دهنده آگاه نباشد یا توان دفع خطر را نداشته باشد اجازه دهنده بری می‌شود.

مسئولیت سوار حیوان | مسئولیت مراقبت از حیوانات

اگر کسی بر حیوانی سوار شود و آن را در معابر عمومی یا اماکن غیر مجازی متوقف کند در صورت تقصیر، مسئول جبران خسارت‌های وارده توسط حیوان است ولی اگر عنان حیوان در دست فرد دیگری باشد وی مسئول است.

این ماده با مبنای تقصیر سازگار است زیرا در ماده گفته شده که اگر حیوان در جای مجاز متوقف شده و بی‌احتیاطی به سوار حیوان منسوب نباشد، فرد دیگر ضامن نیست. این ماده با توجه به فقه تدوین شده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مراقبت از حیوان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مراقبت از حیوان پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مسئولیت مراقبت از حیوانات

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

مرجع صادر کننده جواز کسب تولید شکلات در هر شهر متفاوت است. برای ورود به عرصه فروش شیرینی علاوه بر داشتن مهارت تولید شکلات باید مجوزهای لازمه را از مراجع ذی صلاح کسب نمود. تمام کسانی که تمایل دارند تا واحد فروش خود را داشته باشند باید در ابتدای امر پروانه کسب بگیرند. در این مطلب به پاسخ این سوال که چگونه باید پروانه کسب تولید شکلات را گرفت، می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر درباره قوانین مربوط به جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: جواز کسب تولید شکلات

جواز کسب تولید شکلات را باید از کجا دریافت کرد؟

داشتن جواز برای شروع تولید و فروش هر نوع شیرینی ضروری و لازم است. این جواز از سوی اتحادیه صنف قنادان تهران واقع در خیابان کارگر جنویی صادر می‌شود. این جواز نشان دهنده تایید فنی متقاضی از سوی مراجع قانونی می‌باشد. لازم به ذکر است که اتحادیه قنادان تهران اقدام به صدور جواز کسب در رسته های زیر می‌‍کند. برای اطلاع از نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

1 – قناد

2 – شیرینی فروش (سرد فروش)

3 – کافه قنادی

4 – کارگاه تولید شیرینی

5 – کیک یزدی پز

6 – پشمک سازی

7 – سوهان پزی

8 – فروشنده مواد و لوازم قنادی و تزئینات سفره عقد

9 – تولید زولبیا، بامیه و گوش فیل

10 – تولید شکلات، کاکائو، کاک، یوخه سازی، گز، نوقا، اریس و قطاب سازی

11 – تولید پیراشکی و سوخاری

12 – کلوچه پزی

شرایط کسب جواز کسب تولید شکلات

الف: شرایط عمومی

شخصی که قصد دارد تا در عرصه قنادی فعالیت کند باید شرایط قانونی لازمه را دارا باشد. این شرایط به شرح زیر هستند:

۱- گواهی صلاحیت یا همان عدم سو پیشینه از نیروی انتظامی

۲- سند مالکیت عین، منفعت و یا منافع از جمله اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا هر قراردادی که از منظر قانونی معتبر باشد؛ اعم از رسمی و عادی. در روستاها احراز مالکیت براساس عرف محل می‌باشد. اشخاصی که سند عادی دارند باید تعهدی مبنی بر پذیرش مسئولیت حقوقی ناشی از آن ارائه دهند.

۳- گواهی مالیاتی از اداره مالیات ذی ربط مبنی بر تشکیل پرونده مالیاتی و تصفیه حساب

۴- شناسنامه و کارت ملی

۵- گواهی گذراندن دوره آموزشی احکام تجارت و کسب و کار در قالب دستورالعمل های آموزشی قانون نظام صنفی

۶- کارت پایان خدمت یا معافیت دائم یا پزشکی نظام وظیفه یا گواهی اشتغال به تحصیل برای آقایان کمتر از ۵۰ سال

ب: شرایط اختصاصی

1) داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

2) داشتن شرط سنی لازم، حداقل سن قانونی متقاضی 18 سال می‌باشد.

3) داشتن سلامت جسمی. متقاضی باید حتما در شرایطی باشد که از لحاظ جسمی مشکلی برای انجام این کار نداشته باشد.

برای راه اندازی تولید شکلات و آبنبات چه مدارکی مورد نیاز است؟

برای تسریع در روند کسب پروانه بهتر است متقاضی در هنگام مراجعه مدارک زیر را دارا باشد. جهت کسب اطلاع بیشتر درباره مدارک لازم برای جواز کسب کلیک کنید.

۱) اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی

۲) گواهی صلاحیت فنی در حوزه تولید شکلات

۳) عکس سه در چهار متقاضی

۴) سند ملکی یا اجاره نامه یا مبایعه نامه به نام متقاضی

5) گواهی عدم سوء پیشینه

6) کارت بهداشت

7) فیش واریزی هزینه عضویت به اتحادیه

۸) فیش واریز مبالغی که باید پیش از راه اندازی پرداخت شوند مانند شهرداری، بیمه ، دارایی

۹) فیش بانکی واریزی به حساب مجمع امور صنفی

۱۰) فیش پرداختی به حساب درآمدهای دولت

مراحل دریافت جواز کسب تولید شکلات

هر متقاضی که قصد دارد تا جواز تولید شکلات را کسب کند باید از طریق اتحادیه قنادان اقدام نماید. بخشی از این مراحل به صورت حضوری و برخی دیگر به صورت آنلاین می‌باشد. مراحل دریافت جواز کسب به ترتیب زیر می‌باشد:

۱/ ارسال درخواست جواز تولید شکلات و ابنبات از طریق سامانه ایرانیان اصناف به آدرس iranianasnaf.ir. اتحادیه موظف هست درخواست‌های حضوری را نیز ترتیب اثر دهد. برای ورود به سامانه ایرانیان اصناف کلیک کنید.

۲/ تکمیل فرم‌های اداری مربوطه و تحویل کلیه مدارک لازم کمیسیون بازرسی اتحادیه قنادان از محل پخت و فروش شیرینی دیدن می‌کنند و سپس در خصوص موقعیت مکانی و محیط تولید شکلات از نظر تمیزی و بهداشت  و مطابقت آن با قوانین گزارش تهیه می‌کنند.

۳/ هیئت مدیره جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و درخواست متقاضی را در این جلسه بررسی می‌نماید. در صورت وجود تمام شرایط تاییدیه پروانه کسب برای فرد صادر می‌شود.

۴/ فرد حق عضویت خود را پرداخت نموده و پروانه را دریافت می‌کند.

جواز تولید شکلات در ابتدا به مدت یکسال و سپس برای مدت ۵ سال صادر می‌گردد.

گرفتن مجوز شکلات سازی چه قدر هزینه دارد؟

برای دریافت مجوز تولید شکلات باید مبالغ زیر به حساب اتحادیه پرداخت شود:

هزینه صدور پروانه 2.030.000 ریال

هزینه آموزش های مربوط به کسب و کار و تجارت به مبلغ 800.000 ریال

هزینه صدور کارت اصناف 200.000 ریا

حق عضویت سالیانه اتحادیه  3.000.000 ریال

حق ورودی سال اول به مبلغ 8.000.000 ریال

گرفتن جواز کسب تولید شکلات چه مدت زمان می‌برد؟

از ابتدای شروع درخواست تا دریافت جواز کسب در صورت حاضر بودن استعلامات و مدارک ۳۰ روز زمان خواهد برد، زیرا براساس قانون اتاق اصناف، اتحادیه قنادان موظف است ظرف مدت ۱۵ روز در خصوص قبول یا رد درخواست متقاضی اعلام نظر کند و در صورت عدم ارائه هیچ پاسخی به منزله تایید درخواست خواهد بود. برای آشنایی کامل با مراحل دریافت پروانه کسب کلیک کنید.

در صورت تایید نیز مرجع صدور پروانه کسب باید طی مدت ۱۵ روز پروانه کسب را صادر کند. اما اگر مدارک شخص حاضر نباشد فرد مدت زمان ۳ ماه وقت دارد تا مدارک خود را تکمیل نموده و تحویل دهد. در خصوص استعلامات از ادارات مربوطه نیز هر مرجع حداکثر ۱۵روز زمان برای پاسخگویی دارد. درضمن پاسخ منفی بعد از پایان زمان قانونی قائل پذیرش نیست. جهت تسریع در روند دریافت جواز می‌توانید از خدمات کارشناسی موسسه وکیل دات کام استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: جواز کسب تولید شکلات

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

تغییرات شرکت در هر زمانی ممکن است رخ دهد. ثبت رسمی و اعلام این تغییرات باید از طریق مراجع قانونی انجام شود. برای ثبت تغییرات شرکت می‌توانید به کمک کارشناسان مجموعه وکیل دات کام در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات لازم را انجام دهید. مقصود از تغییرات شرکت، تصمیمات و تغییراتی می‌باشد که در مجمع عمومی عادی یا فوق‌العاده و یا در جلسات هیئت‌مدیره اتخاذ می‌شود. در ادامه این مطلب به نحوه ثبت تغییرات شرکت خواهیم پرداخت. برای انجام امور ثبت شرکت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تغییرات شرکت را چطور اعمال کنیم؟

تغییرات شرکت های تجاری

تغییراتی که در شرکت‌های تجاری به وجود می‌آید باید در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت گردد. این تغییرات ایجاد شده در شرکت‌های تجارتی انواع مختلفی دارد. که در این میان ثبت برخی از این تغییرات الزامی هستند.

انواع تغییرات در شرکت

انواع تغییرات در ثبت شرکت‌های تجاری عبارت‌اند از:

  • انحلال شرکت تجاری
  • افزایش سرمایه در شرکت تجاری
  • کاهش سرمایه در شرکت تجاری
  • تغییر، اضافه شدن یا کاهش در موضوع شرکت
  • ایجاد تغییر در محل و آدرس شرکت
  • تمدید نمودن مدت زمان شرکت تجاری
  • تشکیل شعبه جدید شرکت
  • تغییر افراد دارنده حق امضا در شرکت
  • خروج شرکا از شرکت یا تبدیل آن‌ها
  • انجام نقل و انتقال در سهام‌ موجود
  • اصلاح مواد اساسنامه شرکت تجاری
  • تعیین و تمدید بازرسین شرکت
  • مشخص کردن اعضای هیئت‌مدیره شرکت تجاری
  • انتصاب سمت هیئت‌مدیره شرکت
  • تغییر کردن نام شرکت

کدام تغییرات شرکت را باید ثبت کرد؟

  • اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه
  • تمدید نمودن مدت شرکت تجاری
  • انحلال شرکت تجاری حتی اگر انحلال شرکت به علت انقضای مدت شرکت رخ دهد
  • خروج شرکا از شرکت و یا تبدیل آن‌ شرکا به افراد دیگر
  • تغییر کردن نام شرکت
  • ثبت کردن تغییراتی که به مدیر و مدیران شرکت تجاری مربوط شود.

در صورتی که قصد دارید تغییرات شرکت تجاری را به ثبت برسانید باید صورت‌جلسه مربوط به هرکدام از این تغییرات را تکمیل نمایید. پس از نگارش و تکمیل صورت‌جلسه مربوطه باید در پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها و در بخش صورت‌جلسه تغییرات موارد لازم را وارد کنید. و بعد از آن فرم صورت‌جلسه را ارسال نمایید.

نحوه ثبت اینترنتی تغییرات شرکت‌های تجارتی

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم بعد از به پایان رسیدن امور مربوط به ثبت شرکت امکان ایجاد و اعمال تغییرات در شرکت وجود دارد. خواه این تغییرات توسط موسسان ایجاد گردد و خواه خود به خود به وجود بیاید در نهایت باید این تغییرات به ثبت برسد. جهت ثبت تغییرات شرکت باید ابتدا صورت‌جلسه‌ای در مورد همان تغییر مربوطه تنظیم شود. تمام صفحات صورت‌جلسه نیز باید توسط شرکای شرکت امضا گردد.

مرحله بعدی مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها با آدرس irsherkat.ssaa.ir می‌باشد و با مراجعه به سایت اطلاعات خواسته شده تکمیل شود. مدارک لازم برای ثبت تغییرات شرکت را می‌بایست به اداره ثبت شرکت‌ها پست نمود. با پرداخت هزینه‌های قانونی به اداره ثبت آگهی تغییرات قابل دریافت است. در انتها متقاضی با پرداخت هزینه‌های روزنامه رسمی می‌تواند آگهی ثبت تغییرات شرکت را منتشر نماید.

مدارک لازم تغییرات

جهت ثبت تغییرات شرکت تجاری باید مدارکی تهیه گردد و به اداره ثبت شرکت‌ها ارائه شود. این مدارک عبارت‌اند از:

  • ارائه مدارک شناسایی همه شرکا و شرکای جدید شرکت و کپی از آن.
  • مدارک شناسایی اشخاصی که از شرکت خارج گشتند.
  • لیست اسامی شرکا و میزان سرمایه یا سهام آن‌ها.
  • روزنامه آخرین تغییرات شرکت و هیئت‌مدیره و کپی از آن.
  • اساسنامه شرکت و کپی از آن.
  • در شرایطی که قرار است شرکت منحل گردد حضور همه شرکا و مدیر شرکت الزامی می‌باشد.
  • صورتجلسه تغییرات شرکت

مراحل اینترنتی ثبت

مراحل ثبت اینترنتی تغییرات شرکت به شرح زیر است:

  • ورود به پایگاه اینترنتی اداره ثبت‌شرکتها و بخش تنظیم صورت‌جلسه‌ها
  • انتخاب استان و واحد ثبتی مربوط به شرکت مورد نظر
  • تکمیل اطلاعات مربوط به شرکت
  • وارد کردن شناسه ملی یا شماره ثبت شرکت
  • انتخاب نوع شرکت ثبت شده
  • تعیین نوع صورت‌جلسه مورد نظر
  • مشخص نمودن تعداد اعضای حاضر در جلسه
  • وارد کردن مشخصات کامل کاربر (وارد کننده اطلاعات در سایت)
  • تعیین سمت شخص متقاضی
  • نوشتن تاریخ و ساعت شروع و پایان جلسه
  • انتخاب نوع تصمیم از لیست انواع تصمیمات در سایت
  • ثبت اسامی و سمت اشخاصی که در جلسه حضور داشته‌اند
  • وارد کردن شماره ملی کاربر
  • مشخص کردن سمت اشخاص در شرکت
  • تعیین روابط اشخاص حاضر در جلسه با یکدیگر
  • در پایان تایپ متن صورت‌جلسه

لازم به ذکر است اگر قصد دارید چندین تغییر در شرکت تجاری مدنظر خود اعمال نمایید باید برای هر یک از تغییرات صورت‌جلسه‌ای مجزا تهیه نمایید و برای هر یک از این صورت‌جلسه‌ها پذیرش جداگانه در نظر داشته باشید. صورت‌جلسه تنظیم شده باید با نوع شرکت تناسب داشته باشد. همچنین متن صورت‌جلسه نیز باید با متن صورت‌جلسه‌ای که به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌گردد منطبق باشد. برای دریافت خدمات در این زمینه بر روی وکیل کار کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

کدام تغییرات شرکت‌ها که ثبت آن‌ها در اداره ثبت الزامی می‌باشد ؟

اصلاح یا تغییر در مواد اساسنامه، تمدید نمودن مدت شرکت تجاری، انحلال شرکت تجاری حتی اگر انحلال شرکت به علت انقضای مدت شرکت رخ دهد، خروج شرکا از شرکت و یا تبدیل آن‌ شرکا به افراد دیگر، تغییر کردن نام شرکت و ثبت کردن تغییراتی که به مدیر و مدیران شرکت تجاری مربوط شود.

ثبت تغییرات شرکت‌ها به چه صورت انجام می‌شود ؟

ابتدا صورت‌جلسه‌ای در مورد همان تغییر مربوطه تنظیم و تمام صفحات صورت‌جلسه نیز باید توسط شرکای شرکت امضا گردد. مراحل بعدی مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره ثبت شرکت‌ها با آدرس irsherkat.ssaa.ir  ، ارسال مدارک لازم به اداره ثبت شرکت‌ها، پرداخت هزینه قانونی برای دریافت آگهی و انتشار در روزنامه رسمی می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تغییرات شرکت را چطور اعمال کنیم؟

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

اساسنامه شرکت چیست و چه مندرجاتی دارد؟ یک شرکت تجاری قراردادی است میان اشخاص حقیقی و حقوقی که به‌واسطه‌‌ این قرارداد و با توجه به نوع آن شرکت، شرکا سود به‌دست‌آمده از سرمایه‌شان را میان خود تقسیم می‌کنند. تمام شرکت‌های تجاری مطابق قانون تجارت باید در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت گردند. ثبت یک شرکت قواعد و شرایط خاص خود را دارد. یکی از شرایط مهم و اولیه برای ثبت برخی شرکت‌های تجاری تنظیم اساسنامه‌‌ آن شرکت است. در این مقاله سعی در توضیح چیستی اساسنامه و کارکرد آن داریم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اساسنامه شرکت چیست

اساسنامه شرکت چیست ؟

در پاسخ به این سوال که اساسنامه شرکت چیست و مشتمل بر چه مواردی می باشد لازم است بگوییم اساسنامه‌شرکت یک سند است که به‌واسطه‌‌ این سند شخصیت حقوقی شرکت تجاری به رسمیت شناخته می‌شود. درواقع مانند یک شناسنامه برای انسان اساسنامه‌نیز به شرکت هویت و اعتبار می‌بخشد. سند اساسنامه به سؤالات اساسی در مورد ماهیت یک شرکت پاسخ می‌دهد. مثلاً اینکه شرکت چگونه اداره می‌شود؟ و طرز کار شرکت چگونه است؟ سرمایه این شرکت چه قدر است؟ یا روابط میان شرکا را توصیف می‌نماید. می‌توان به‌طور خلاصه بیان کرد که اساسنامه هدف‌ها، وظایف شرکت و نحوه فعالیت آن را تشریح می‌کند.

تنظیم اساسنامه برای تمام شرکت‌های تجاری الزامی نیست. یعنی فقط برخی از شرکت‌های تجاری – در ماده 20 قانون تجارت از انواع آن‌ها نام‌برده شد – ازنظر قانون موظف به تنظیم اساسنامه می‌باشند. تهیه‌‌ اساسنامه صرفاً برای شرکت‌های سهامی (عام یا خاص) الزامی است. در بیان اهمیت اساسنامه برای شرکت‌های سهامی می‌توان گفت سند اساسنامه مهم‌ترین رکن این نوع شرکت است.

حال که با چیستی اساسنامه آشنا شدیم مندرجات آن را بررسی می‌کنیم و در می‌یابیم مندرجات الزامی اساسنامه چیست ؟

برای انجام امور ثبت شرکت با به صرفه ترین هزینه کلیک کنید.

مندرجات اساسنامه شرکت شامل چیست ؟

اساسنامه شرکت مشتمل بر چیست و چه مواردی را در بر می‌گیرد؟ اساسنامه شرکت سهامی در ابتدا نحوه روابط شرکا با یکدیگر را تعیین و تکلیف می‌کند. سپس محدوده اختیارات شرکا در مجمع عمومی شرکت و نیز حدود اختیار هیئت‌مدیره را مشخص می‌نماید. در کنار این‌ها وظایف بازرسان شرکت را نیز تعیین می‌کند. تعیین قواعد مربوط به نحوه انتخاب مدیران، تعداد مدیران و نحوه تعیین جانشین برای مدیران نیز با اساسنامه است.

علاوه بر تعیین تکلیف در مورد حدود اختیارات و روابط شرکا و بازرسان، سند اساسنامه سود و زیان شرکت و نحوه تقسیم کردن آن میان شرکا را تشریح می‌کند. یک اساسنامه بدون نقص حتی مدت تداوم و زمان انحلال شرکت سهامی را معین می‌کند. اساسنامه شرکت بر اساس نظر اعضای مؤسس شرکت و با رأی اکثریت سهامداران به تصویب می‌رسد.

بنابراین با چیستی مندرجات اساسنامه آشنایی اجمالی پیدا کردیم.

نحوه تنظیم اساسنامه شرکت

پس از تعریف چیستی اساسنامه نحوه تنظیم آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همان‌طور که گفتیم شرکت‌های سهامی چه عام باشند و چه خاص موظف به تنظیم اساسنامه هستند. این شرکت‌ها بدون تهیه اساسنامه ازنظر قانونی نمی‌توانند در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند و در نتیجه نمی‌توانند به فعالیت تجاری بپردازند.

قسمتی از قانون تجارت با لایحه اصلاح مصوب 24/12/1347 توسط کمسیون خاص مشترک مجلسین، تغییر کرده است. در ماده 8 این لایحه 21 نکته که لازم است در اساسنامه ذکر شود آورده شده است.

ماده 8 لایحه اصلاح قانون تجارت

»طرح اساسنامه باید با قید تاریخ به امضاء مؤسسین رسیده و مشتمل بر مطالب زیر باشد:

  1. نام شرکت
  2. موضوع شرکت به‌طور صریح و منجر
  3. مدت شرکت
  4. مرکز اصلی شرکت و محل شعب آن اگر تأسیس شعبه موردنظر باشد.
  5. مبلغ سرمایه شرکت و تعیین مقدار نقد و غیر نقد آن به تفکیک.
  6. تعداد سهام بی‌نام و بانام و مبلغ اسمی آن‌ها و درصورتی‌که ایجاد سهام ممتاز موردنظر باشد تعیین تعداد و خصوصیات و امتیازات اینگونه‌ سهام.
  7. تعیین مبلغ پرداخت‌شده هر سهم و نحوه مطالبه بقیه مبلغ اسمی هر سهم و مدتی که ظرف آن باید مطالبه شود که به‌هرحال از پنج سال‌ متجاوز نخواهد بود.
  8. نحوه انتقال سهام بانام.
  9. طریقه تبدیل سهام بانام به سهام بی‌نام و بالعکس.
  10. در صورت پیش‌بینی امکان صدور اوراق قرضه، ذکر شرایط و ترتیب آن.
  11. شرایط و ترتیب افزایش و کاهش سرمایه شرکت.
  12. مواقع و ترتیب دعوت مجامع عمومی.
  13. مقررات راجع به حدنصاب لازم جهت تشکیل مجامع عمومی و ترتیب اداره آن‌ها.
  14. طریقه شور و اخذ رأی و اکثریت لازم برای معتبر بودن تصمیمات مجامع عمومی.
  15. تعداد مدیران و طرز انتخاب و مدت مأموریت آن‌ها و نحوه تعیین جانشین برای مدیرانی که فوت یا استعفا می‌کنند یا محجور یا معزول یا به جهات قانونی ممنوع می‌گردند.
  16. تعیین وظایف و حدود اختیارات مدیران.
  17. تعداد سهام تضمینی که مدیران باید به صندوق شرکت بسپارند.
  18. قید این‌که شرکت یک بازرس خواهد داشت یا بیشتر و نحوه انتخاب و مدت مأموریت بازرس.
  19. تعیین آغاز و پایان سال مالی شرکت و موعد تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان و تسلیم آن به بازرسان و به مجمع عمومی سالانه.
  20. نحوه انحلال اختیاری شرکت و ترتیب تصفیه امور آن.
  21. نحوه تغییر اساسنامه.«

تفاوت اساسنامه و شرکت‌نامه در چیست ؟

در این مقاله بیان شد که تنها شرکت‌های سهامی عام و سهامی خاص باید اساسنامه داشته باشند. اما سایر شرکت‌های تجاری برای تشکیل و توصیف شرکت خود چه می‌کنند؟ شرکت‌نامه هم مانند اساسنامه یک سند رسمی است و میان شرکا برای تشکیل یک شرکت تجاری تنظیم می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با شخصیت حقوقی کلیک کنید.

اما شرکت‌نامه مختص شرکت‌های تضامنی، شرکت‌های نسبی و شرکت‌های با مسئولیت محدود است. البته شرکت تعاونی نیازی به شرکت‌نامه و اساسنامه ندارد. مطابق قانون تجارت ایران (ماده 197 این قانون) شرکت‌هایی که نیاز به شرکت‌نامه دارند موظف‌اند در ماه اول تشکیل شرکت، خلاصه‌ای از شرکت‌نامه را به وزارت دادگستری تسلیم کنند. این سند توسط اعضای مؤسس شرکت تنظیم می‌گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

متداول

اساسنامه چیست ؟

اساسنامه شرکت یک سند است که به‌واسطه‌‌ این سند شخصیت حقوقی شرکت تجاری به رسمیت شناخته می‌شود. و مانند یک شناسنامه برای انسان اساسنامه نیز به شرکت هویت و اعتبار می‌بخشد.

تنظیم اساسنامه برای چه شرکت‌هایی الزامی است ؟

شرکت‌های سهامی چه عام باشند و چه خاص موظف به تنظیم اساسنامه هستند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اینکه اساسنامه شرکت چیست ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اساسنامه شرکت چیست پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اساسنامه شرکت چیست

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

آیا امکان اثبات سرقت چک وجود دارد؟ سه چالش اصلی که مردم هنگام مبادله اسناد تجاری علی الخصوص چک با آن روبه‌رو هستند، مفقود شدن، سرقت و یا جعل چک است. سرقت چک، معضلات مهمی برای صادر‌کننده و یا ذی‌نفع آن ایجاد می‌کند. از این‌رو علاوه بر شکایت از سرقت چک، می‌بایست از طریق بانک دستور عدم پرداخت وجه چک هم صادر شود. امروزه می‌توان از طریق سامانه ساد24 نیز سرقت چک را اعلام کرد. توصیه می‌کنیم برای آشنایی با قوانین مقاله چک چیست  را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: اثبات سرقت چک با چه راه هایی امکان پذیر است؟

راه های اثبات سرقت چک و راه‌های

برای اثبات ‌‌‌‌سر‌قت چک لازم است دلایل محکمه پسندی به دادگاه ارائه شود. آسان‌ترین راه اثبات ‌‌‌‌سر‌قت چک، اقرار متهم به انجام این عمل است. در غیر این صورت می‌توان ادله دیگری جهت اثبات ‌‌‌‌سر‌قت چک به دادگاه ارائه کرد.

عنوان مثال می‌توان از شهادت شهود جهت اثبات ‌‌‌‌سر‌قت استفاده کرد. این درصورتی‌ است که حداقل دو شاهد مرد و یا یک شاهد مرد و دو شاهد زن در رابطه با ‌‌‌‌سر‌قت چک شهادت دهند. درنهایت با ارائه مدارک و ادله فنی و همچنین گزارش‌های پلیس باید علم قاضی به‌صورت متعارف در مورد ‌‌‌‌سر‌قت چک حاصل‌شده باشد.

امروزه با توجه به قانون جدید چک که از آذرماه سال 99 در حال اجراست، به ‌‌‌‌سر‌قت رفتن چک تقریباً بی‌معنی است. چراکه در سامانه صیاد اطلاعات متناظر چک وجود دارد و برگه فیزیکی آن صرفاً یک کپی است که بین افراد منتقل می‌شود. هرچند شرط احتیاط آن است که پس از ‌‌‌‌سر‌قت چک اقدامات لازم را انجام دهیم. برای اشنایی با خطرات مربوط به چک سرقتی کلیک کنید.

مراحل اعلام و اثبات سرقت چک

اولین گام پس از ‌‌‌‌سر‌قت یا مفقودی و یا جعل چک اعلام این موضوع به بانک صادرکننده چک است. صادرکننده چک و یا ذی‌نفع می‌بایست بلافاصله پس‌ازاین رخداد دستور عدم پرداخت چک را به بانک بدهند. بانک نیز پس از احراز هویت درخواست‌کننده به مدت یک هفته از پرداخت وجه چک ممانعت می‌کند. به عبارتی بانک، چک را مسدود می‌کند. امروزه با راه‌اندازی سامانه ساد24 می‌توان به‌صورت الکترونیکی اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک را به‌راحتی انجام داد.

خوب است بدانید که مطابق قانون چک، چک‌های تضمین‌شده و مسافرتی در صورت اعلام مفقودی و ‌‌‌‌سر‌قت قابل مسدود شدن نیستند. تنها راه جلوگیری از پرداخت وجه آن، ادعای جعل چک توسط محال‌علیه یا همان بانک صادرکننده است.

این مهلت یک‌هفته‌ای برای اقدام قضایی است. بنابراین در گام دوم، صادرکننده و یا ذی‌نفع باید در مدت مقرر به مرجع قضایی صالح مراجعه کند. پس از تشکیل پرونده و سایر تشریفات دادرسی گواهی عدم پرداخت وجه چک و گواهی شکایت کیفری ثبت‌شده را از مرجع قضایی دریافت و به بانک تحویل دهد. درصورتی‌که مدت‌زمان یک هفته به پایان برسد بانک موظف است به تقاضای دارنده چک وجه آن را پرداخت نماید.

مرجع قضایی صالح در شکایت چک سر‌قتی

هنگام طرح شکایت جهت مسدود کردن چک ‌‌‌‌سر‌قتی این نکته که مرجع قضایی صالح کدام است، بسیار حائز اهمیت می‌باشد. برای ‌‌‌‌سر‌قت و همچنین جعل چک و سایر جرائم مربوط به چک، شاکی باید به دادسرا مراجعه و شکایت کیفری ثبت کند.

اما در خصوص مفقودی چک افراد صرفاً باید به‌منظور دریافت گواهی مفقودی به حوزه شورای حل اختلاف محل مراجعه می‌کنند. گاهی افراد پس از مفقود شدن چک در دادسرا اعلام ‌‌‌‌سر‌قت می‌کنند. این موضوع ممکن است تبعات کیفری سنگینی داشته باشد.برای آشنایی با نحوه پیگیری و اعلام مفقودی چک کلیک کنید.

جرم سرقت چک و مجازات آن

دزدیدن چک نیز مانند دزدیدن هر کالای دیگری جرم است و بر اساس قانون سارق با تعقیب کیفری و مجازات مواجه می‌شود. درصورتی‌که چک بدون رضایت صاحب آن و به‌صورت عمدی ربوده شود، جرم ‌‌‌‌سر‌قت چک اتفاق می‌افتد.

‌‌‌‌سر‌قت چک ممکن است به روش‌های مختلفی اتفاق بیفتد که مطابق قانون مجازات اسلامی مجازات سارقان هم با توجه به نوع ‌‌‌‌سر‌قت خواهد بود. درصورتی‌که چک از طریق سارق خیابانی دزدیده شود، متهم به مجازات حبس از یک تا پنج سال و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

همچنین اگر چک ‌‌‌‌سر‌قت شده به شکل سفید امضا باشد، و مرتکب ‌‌‌‌سر‌قت از آن سوءاستفاده کند، به مجازات جرم سوءاستفاده از سند سفید مهر محکوم می‌شود. این مجازات شامل یک تا سه سال حبس می‌باشد. علاوه بر این‌ها، ممکن است پس از ‌‌‌‌سر‌قت چک جرم جعل نیز اتفاق بیفتد. به‌عنوان‌مثال مبلغ چک بیشتر شده باشد که در این صورت مرتکب علاوه بر جبران خسارت وارده به 6 ماه تا 2 سال حبس یا 3 تا 2 میلیون ریال جزای نقد محکوم می‌شود. برای آشنایی بیشتر با قوانین اسناد تجاری کلیک کنید.

اعلام سرقت چک به ‌دروغ و مجازات آن

اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک به دروغ از حیله‌هایی است که ممکن است صادرکننده و یا ذی‌نفع چک انجام دهند تا بلکه به این روش بتوانند از زیر تعهدات خود شانه خالی کنند. قانون‌گذار با توجه به افزایش توسل افراد به اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک به دروغ، این عمل را جرم انگاری کرد و برای آن مجازات تعیین نمود.

قانون‌گذار دربند دوم ماده 14 قانون صدور چک مجازات اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک به‌دروغ را بیان می‌دارد. که مطابق آن دارنده چک می‌تواند علیه فردی که اعلام ‌‌‌‌سر‌قت کرده است، شکایت کند. در صورت اثبات حقانیت وی، فرد خطاکار محکوم‌به پرداخت کلیه خسارات وارد به دارنده چک می‌شود. همچنین با توجه به مبلغ مندرج در چک به مجازاتی نظیر حبس و ممنوعیت استفاده از دسته‌چک (مقررشده در ماده 7 همین قانون) محکوم می‌شود. جهت اطلاع از نحوه مطالبه چک سرقتی کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

مرجع قضایی صالح برای طرح شکایت ‌‌‌‌سر‌قت چک کدام است ؟

برای ‌‌‌‌سر‌قت و همچنین جعل چک و سایر جرائم مربوط به چک، شاکی باید به دادسرا مراجعه و شکایت کیفری ثبت کند.

آیا ‌‌‌‌سر‌قت چک مجازات حبس دارد ؟

بله مطابق با شرایط ‌‌‌‌سر‌قت و سوءاستفاده کردن یا نکردن از چک، امکان محکوم شدن به 6 ماه تا 5 سال زندان وجود دارد.

آیا اعلام ‌‌‌‌سر‌قت چک به دروغ توسط مجازات دارد ؟

بله با در نظر گرفتن مبلغ چک مجازات حبس، ممنوعیت استفاده از دسته‌چک و پرداخت کلیه خسارات وارده به دارنده اعمال می‌شود.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: اثبات سرقت چک با چه راه هایی امکان پذیر است؟

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

قیمت سفته 1401

قیمت سفته در سال 1401 چقدر است ؟یکی از پر اهمیت‌ترین اسناد تجاری، سفته یا فته طلب بوده که نوعی تعهد به پرداخت می‌باشد. صادر کننده سفته به موجب سفته تعهد می‌کند که مبلغ معینی را به گیرنده سفته پرداخت نماید. اشخاص برای این که بتوانند سفته را خریداری و از آن استفاده نمایند باید بدانند که مبلغ و قیمت سفته چه مقدار می‌باشد؟ در ادامه به بررسی مبلغ خرید و قیمت سفته 1401 می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: قیمت سفته 1401

چگونگی تعیین قیمت سفته 1401

در واقع می‌توان گفت قیمت سفته را مجلس شورای اسلامی مشخص کرده و به تصویب می‌رساند. تا سال 1394 بدین منوال بود که به ازای هر یک میلیون تومان سفته، شخصی که متقاضی سفته بود باید 3 هزار تومان به عنوان مبلغ سفته می‌داد. ولی از سال 1395 به بعد، قیمت و مبلغ سفته کاهش یافت.

توصیه می‌کنیم مقاله سفته چیست را مطالعه نمایید.

مبلغ اسمی سفته

به طور کلی می‌توان گفت مبلغ اسمی سفته یعنی مبلغی که تا سقف آن می‌توان سفته را صادر کرد.

هر سفته مبلغ تعیین شده‌ای دارد که بر روی برگه نوشته شده است، برای مثال سفته تا مبلغ پنجاه میلیون ریال، که صادر کننده سفته تا این مبلغ می‌تواند سفته بدهد.

بنابراین می‌توان گفت که نرخ قیمت سفته به موجب مبلغ اسمی سفته متفاوت خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله قانون سفته را مطالعه نمایید.

قیمت سفته 1401

در سال 1401 هم به این صورت است که به ازای هر یک میلیون تومان سفته، متقاضی سفته 500 تومان باید پرداخت نماید. این کاهش قیمت سفته، مشکلات و چالش‌هایی را برای افرادی که با سفته سر و کار داشتند ایجاد کرد.

همان طور که در بالا توضیح دادیم نرخ سفته به موجب مبلغ اسمی سفته متفاوت است. یعنی هر چه قدر مبلغ اسمی سفته بالاتر برود (افزایش یابد ) مبلغ و قیمت سفته هم افزایش پیدا می‌کند.

برای مثال چند مورد را ذکر می‌کنیم. اگر مبلغ اسمی سفته 1 میلیون تومان باشد، نرخ سفته 500 تومان خواهد بود.

اگر مبلغ اسمی سفته 1.5 میلیون تومان باشد، نرخ فروش سفته 750 تومان می‌باشد و اگر مبلغ اسمی سفته 2 میلیون تومان باشد، نرخ فروش 1000 تومان خواهد بود و بر همین اساس هرچه مبلغ اسمی افزایش یابد، نرخ سفته هم بالا خواهد رفت.

توصیه می‌کنیم مقاله دادگاه سفته را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سفته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: قیمت سفته 1401

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

مغایرت امضای چک

مغایرت یا اشتباه عمدی در امضای چک باعث عدم وصول چک در تاریخ مشخص شده خواهد شد. چک سندی تجاری معتبر در روابط اقتصادی است و نقش مهمی در مبادلات افراد ایفا می‌کند. به همین جهت قوانین خاص و اصولی دارد و استفاده‌کنندگان از این سند باید به همه اصول آشنا باشند. امضا چک و صحت داشتن آن نیز از مهم‌ترین ارکان چک است. یعنی صادرکننده با امضای خود بر روی چک ضمانت کننده پرداخت وجه چک می‌شود. برای دریافت پاسخ سوالات خود از خدمات وکیل کار استفاده بفرمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مغایرت امضای چک

مغایرت یا اشتباه در امضای چک

یکی از مواردی که موجب عدم وصول چک خواهد شد، مغایرت امضای صادرکننده چک با امضای روی چک است. وقتی چکی را جهت دریافت وجه آن به بانک ارائه می‌دهیم، کارمندان بانک امضای روی چک را با نمونه امضای ثبت‌شده موجود در بانک مطابقت می‌دهند. در صورت مغایرت امضا بانک از پرداخت وجه چک ممانعت می‌کند.

صاحب حساب یا همان صادرکننده چک حق ندارد خللی ایجاد نماید که چک در بانک وصول نگردد. ازآنجایی‌که امضا‌ی چک یکی از ارکان اصلی اعتبار چک است، در صورت اشتباه عمدی در درج ا‌مضا صادرکننده مسئولیت کیفری خواهد داشت. به این معنا که این اقدام مجازات کیفری نظیر حبس را به دنبال دارد. برای اشنایی بیشتر با قوانین مقاله چک چیست را بخوانید.

اقدامات لازم در صورت مغایرت امضای چک

همان‌طور که بیان شد، مطابقت نداشتن امضا صادرکننده طبق نمونه امضا موجود در بانک از دلایل عدم پرداخت چک است. اما سوال اینجاست که دارنده چک برای وصول آن چه می‌تواند بکند؟ در صورتی مغایرت داشتن امضا، درحالی‌که موجودی حساب کافی باشد، بانک موظف است چک را با قید دلیل “مغایرت امضا” و یا قید “نقص امضا” برگشت بزند و گواهی عدم پرداخت صادر کند.

اگر شما با چنین مشکلی مواجه شده‌اید پس از صدور گواهی عدم پرداخت به علت مغایرت امضا می‌توانید از مراجع قضایی حقوقی نسبت به اثبات ادعا و طلب خود اقدام کنید. درصورتی‌که تقلب صادرکننده نسبت به قید امضا غیرواقعی احراز شود، می‌توانید شکایت کیفری خود را مطرح کنید. برای آشنایی بیشتر با  چگونگی و مراتب برگشت زدن چک کلیک کنید.

انکار امضای چک و اثبات آن

چنانچه صادرکننده چک، امضای خود را در چکی که به دیگری داده است انکار نماید، طلبکار می‌تواند علیه وی شکایت کند. در صورت مغایرت امضا طلبکار باید در محضر دادگاه اصالت سند و انتساب سند به صادرکننده را اثبات کند. به‌این‌ترتیب کارشناس، امضای چک را با دیگر امضاهای صاحب چک تطابق می‌دهد. در اینجا دو حالت پیش می‌آید؛ 1-چند امضایی صاحب چک و 2- امضای اشتباه عمدی. پیشنهاد می‌شود برای درک میزان اعتبار اسناد تجاری کلیک کنید.

چند امضایی بودن صاحب چک

صادرکننده ممکن است دارای چند امضا باشد یعنی دارای دو نوع امضای رسمی و غیررسمی باشد. امضای ثبت‌شده در بانک که با امضای روی چک تطابق داده می‌شود همان امضای رسمی است. حال اگر صادرکننده از امضای غیررسمی خود برای چک استفاده کند و سپس دست به انکار امضا بزند طلبکار می‌تواند برای اثبات امضای چک توسط صاحب چک دلایل دیگری به دادگاه ارائه کند. ازجمله این دلایل می‌توان به معرفی شاهد، اقرار و… نام برد.

امضای اشتباه عمدی چک

در این مورد صاحب چک به‌عمد، امضای دیگری غیر از امضای خودش در چک درج می‌کند تا بتواند با انکار آن، از زیر بار تعهد پرداخت شانه خالی کند. اثبات امضای اشتباه چک عمدی بر عهده‌ طلبکار است. طلبکار باید با ارائه ادله مناسب به دادگاه، امضای چک را به صاحب آن منتسب کند و کارشناس نیز این مسئله را تائید نماید.

پیشگیری

کارشناسان توصیه می‌کنند برای آنکه کسی مدعی انکار امضای خود نشود –نه‌فقط در چک – علاوه بر امضا باید حتماً اثرانگشت و نام و نام خانوادگی توسط امضاکننده درج شود. چراکه ممکن است کسی سندی را با امضای معمول خود ثبت کند و بعد منکر امضا شود و در صورت شکایت هم این امضا با امضای رسمی منطبق نباشد و طلبکار نتواند حقانیت خود را اثبات کند.

قوانین مربوط به انکار امضای چک

قانون نسبت به چک قاطعیت زیادی دارد تا از سوءاستفاده‌های احتمالی جلوگیری کند. ماده 3 قانون چک بیان می‌دارد که مسئولیت چک با صاحب آن است. حتی اگر امضا وی در صورت شکایت فردی تطابق نداشته باشد بازهم به جهت صدور چک بلامحل صاحب چک مسئول آن خواهد بود. طبق این ماده انکار امضا توسط صاحب چک امکان‌پذیر نخواهد بود. پس اگر امضا تطابق نداشته باشد، فرض قانون این است که حتماً صاحب چک عمدا اشتباه امضا کرده، که با امضای اصلی خودش متفاوت باشد و عدم تطابق مانع انتساب چک به صاحب آن نمی‌شود.

پس در حالت کلی امکان انکار امضا چک توسط صاحب آن وجود ندارد. در صورت انکار باید به دنبال اثبات این مسئله باشد. دادگاه ادعای تطابق نداشتن امضا را برای طرح شکایت از جانب صادرکننده چک استماع نمی‌کند. فقط درصورتی‌که صاحب چک ادعای سرقت، مفقودی و جعل چک را توسط فردی داشته باشد و یا فردی از چک امانتی او سوءاستفاده کرده باشد، می‌تواند در محاکم قضایی علیه سارق و جاعل اقامه دعوا کند.

مجازات مغایرت یا امضای اشتباه چک

در نظر اتفاقی، محاکم قضایی چک پرداخت نشدنی را به‌عنوان صدور چک بلامحل در نظر می‌گیرند. خواه پرداخت نشدن وجه چک به علت عدم موجودی باشد، خواه به دلیل تنظیم نامناسب چک که قابلیت پرداخت نداشته باشد. مثل عدم تطابق امضا روی چک با امضا صادرکننده. بنابراین اگر صادرکننده عمدا امضای چک اشتباه درج کند گویی چک بلامحل صادر کرده و مطابق ماده 7 قانون صدور چک قابل مجازات است. مجازات مطرح‌شده در ماده 7 قانون چک با توجه به مبلغ چک شامل حبس و ممنوعیت داشتن دسته‌چک می‌شود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

آیا مغایرت امضای چک موجب عدم وصول وجه چک می‌شود ؟

بله در صورت مغایرت امضا بانک از پرداخت وجه چک ممانعت می‌کند.

آیا صادرکننده می‌تواند ادعای مغایرت امضای چک را مطرح کند ؟

خیر در حالت کلی امکان انکار امضا چک توسط صاحب آن وجود ندارد و در صورت انکار باید به دنبال اثبات این مسئله با مطرح کردن جعل و یا سرقت باشد.

آیا مغایرت امضا چک برای صادرکننده مجازات کیفری دارد ؟

بله چک با امضای مغایر، در حکم چک بلامحل است و صادرکننده مطابق ماده 7 قانون صدور چک قابل مجازات است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ا‌مضا چک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌مضا چک پاسخ دهند.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مغایرت امضای چک

  • پویا عبدی