مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی از جمله حقوقی ، کیفری، قرارداد، ثبت شرکت ، کیفری ، خانواده و....

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مهریه زن خیانتکار

موانع نکاح

خیار غبن

نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

وکیل کار

دادخواست خلع ید

اجرت المثل ایام زوجیت

خیارات قانونی

واخواهی چیست

جرایم منافی عفت

دستور تخلیه

مرخصی زایمان

چک کیفری

منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی

شورای عالی کار | تعریف – وظایف و مسئولیت‌های قانونی – اعضا

استعلام سند ملک

افترا | بررسی جرم و ارکان آن – مجازات – انواع – افترای قولی و فعلی

کفالت | تعریف – شرایط – موارد بری‌الذمه شدن کفیل – پایان عقد کفالت

موارد عزل مدیر ساختمان | بررسی پایان یافتن کار مدیر یا عزل او

صلح عمری | تعریف – بررسی مزایا – آثار حقوقی و ارکان – شرایط

قرارداد اجاره | انواع و اوصاف – بررسی آثار حقوقی – انعقاد قرارداد

معامله فضولی | بررسی چیستی – آثار – حکم این معامله در قانون مدنی

عقد معین و عقد نامعین | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

الزام به تعهد | تعهد به انجام کار در قرارداد

بطلان معامله | موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی

عقد معلق و عقد منجز | تعریف قانونی – احکام و آثار – بررسی تفاوت‌ها

زمان دریافت دستمزد در جعاله

وکالت بلاعزل بعد از فوت

۴۴ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

زمان و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹ چه زمانی است ؟ تاجران و شرکت‌های تجاری موظفند در پایان هر سال میزان درآمد خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش دهند. به این معنی که هر ساله یک کارنامه مالی توسط اشخاص حقیقی ( تاجران ) و اشخاص حقوقی ( شرکت‌های تجاری ) نوشته و تنظیم می‌شود و برای سازمان امور مالیاتی فرستاده می‌شود که به آن اظهارنامه مالیاتی گفته می‌شود. اما آیا می‌دانید این اشخاص تا چه زمانی فرصت انجام این کار را دارند؟ و در صورت دیرکرد چه عواقبی در پی خواهد داشت؟ در ادامه به بررسی ثبت اظهارنامه مالیاتی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹

زمان و مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی ۹۹

برای کامل کردن مطالب بالا می‌توان گفت که سازمان امور مالیاتی بر اساس اظهارنامه مالیاتی که اشخاص حقیقی و حقوقی ارسال کرده‌اند، مالیات تجار و شرکت‌های تجاری و اصناف را مشخص می‌نماید.

ارسال اظهارنامه مالیاتی یک وظیفه قانونی بوده و همه تجار و شرکت‌های تجاری موظفند که این کار را انجام دهند، این اظهارنامه باید در زمان و مهلت تعیین شده تنظیم و گزارش شود، در صورت عدم انجام این کار برای تجار و شرکت‌های تجاری جریمه و یا مجازات در پی خواهد داشت، جریمه دیرکرد از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه محاسبه می‌شود.

همان طور که توضیح دادیم اشخاص حقیقی همان تجار می‌باشند و این اشخاص تا 31 خرداد ماه هر سال مهلت دارند که اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نمایند.

برای اشخاص حقیقی سال مالیاتی از یک فروردین تا سی اسفند هر سال می‌باشد. بنابراین اشخاص حقیقی در انتهای سال مالیاتی تا 31 خرداد ماه مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی دارند.

اشخاص حقوقی هم که همان شرکت‌های تجاری هستند، تا 4 ماه بعد از به پایان رسیدن سال مالیاتی خود ( در اساسنامه شرکت مشخص شده ) مهلت انجام این کار را دارند.

سال مالیاتی برای اشخاص حقوقی طبق اساسنامه شرکت می‌باشد، به این معنا که اگر سال مالیاتی در اساسنامه شرکت با سال مالیاتی اداره مالیات فرق داشت، سال مالیاتی که در اساسنامه شرکت تعیین شده ملاک خواهد بود. بنابراین شرکت‌های تجاری هم موظفند تا 4 ماه بعد از اتمام سال مالیاتی اظهارنامه خود را ارسال کنند.

البته باید به این نکته توجه داشت که اگر سال مالیاتی شرکت با سال مالیاتی اداره مالیات یکی و برابر بود، شرکت‌های تجاری تا 31 تیر برای ارسال اظهارنامه مالیاتی خود زمان دارند.

تمدید مهلت

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا، تمام مهلت‌هایی که در بالا توضیح دادیم دو ماه تمدید شده است. یعنی اشخاص حقیقی برای ثبت نام و ارسال اظهارنامه سال 1399 تا 31 مرداد و شرکت‌های تجاری تا 31 شهریور فرصت دارند.

توصیه می‌کنیم مقاله اظهارنامه مالیاتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله نرم افزار اظهارنامه مالیاتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وکیل مالیاتی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اظهارنامه مالیاتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اظهارنامه مالیاتی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

منبع : زمان ثبت اظهارنامه مالیاتی ۹۹

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

اجرت المثل ایام زوجیت یکی از حقوق مالی می‌باشد که به زن تعلق دارد. آیا می‌دانید اجرت المثل چیست و زن برای مطالبه آن باید چه شرایطی داشته باشد؟ آیا اجرت المثل همه زنان یکسان است؟ در ادامه به بررسی مفهوم اجرت المثل و شرایط مطالبه آن و هم چنین بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاع بیشتر از اجرت المثل کلیک نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اجرت المثل ایام زوجیت حق زن در زندگی مشترک

اجرت المثل ایام زوجیت

همان طور که می‌دانید زن و شوهر در مقابل یکدیگر دارای وظایف قانونی می‌باشند یعنی هر کدام از آن‌ها باید به وظایفی عمل کنند. زن مکلف به تمکین عام و خاص از شوهر است ولی یکسری از کار‌ها وظیفه شرعی و قانونی او نمی‌باشد. پس زن می‌تواند در صورت عمل کردن به کارهایی که وظیفه او نیست، دستمزد مطالبه کند. به این دستمزد، اجرت المثل گفته می‌شود. برای مثال کارهایی از قبیل آشپزی، شیردادن به فرزندان، شستن لباس‌ها و… را که زن انجام می‌دهد، می‌تواند درخواست اجرت المثل آن‌ها را بدهد.

پس اگر زن کار‌های خانه را به دستور شوهر انجام بدهد و قصد مجانی انجام دادن آن کار‌ها را نداشته باشد به دادگاه دادخواست مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت می‌دهد و دادگاه پس از بررسی و احراز مواردی که گفته شد حکم به پرداخت این اجرت المثل می‌دهد و مقدار آن را نیز مشخص می‌نماید.

 

بیشتر بخوانید : اجرت المثل زن ناشزه

 

شرایط مطالبه اجرت المثل ایام زوجیت

با توجه به مواد قانون مدنی مطالبه اجرت المثل شرایطی دارد: از جمله این که ثابت کند که در منزل کارهایی را انجام داده که وظیفه‌ای مبنی بر انجام آن نداشته و کارهای منزل را به تقاضا و دستور شوهر انجام داده است و این کارها را بدون قصد تبرع (بدون قصد مجانی انجام دادن کار) انجام داده و این موارد برای دادگاه ثابت شود.

 

بیشتر بخوانید : اجرت المثل زن در طلاق توافقی 

 

مراحل مطالبه اجرت المثل

دعوی مطالبه اجرت المثل از سوی زوجه مطرح می‌شود. زوجه می‌تواند با ارائه شناسنامه و عقدنامه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواستی تنظیم نماید.

به طور خلاصه باید اظهار نمود که عمدتا دادگاه حق اجرت المثل زوجه را به رسمیت می‌شناسد و معمولا رای به نفع او صادر می‌کند.

 

بیشتر بخوانید : دادخواست اجرت المثل ایام زوجیت

 

تعیین میزان اجرت المثل زنان به چه صورت است ؟

دادگاه پس از دریافت دادخواست اجرت المثل جلسه دادرسی تشکیل می‌دهد و رسیدگی را آغاز می‌کند که در خلال آن اظهارات طرفین را استماع می‌نماید و در صورتی که زن را محق بداند، قرار ارجاع موضوع به کارشناسی صادر می‌نماید. کارشناس با توجه به فاکتور‌های متعدد اجرت المثل زن را مشخص می‌کند که البته هر کدام از زوجین می‌توانند نسبت به مبلغی که تعیین شده اعتراض کنند.

از جمله فاکتور‌هایی که کارشناس مدنظر قرار می‌دهد تحصیلات، وضعیت اشتغال، امکانات زندگی مشترک، داشتن خادم و… می‌باشد.

 

بیشتر بخوانید : مبلغ اجرت المثل ایام زوجیت

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرت المثل ایام زوجیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اجرت المثل ایام زوجیت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : اجرت المثل ایام زوجیت حق زن در زندگی مشترک

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

قصاص عضو

همانطور که همه ما می‌دانیم در تمام کشور‌های جهان ‌برای نظم‌دهی به جامعه قوانینی وضع گردیده است و در هر قانون برای افراد مجرم مجازات در نظر گرفته شده است. در قوانین‌‌‌‌‌‌ حقوقی کشور ما نیز انواع و اقسام مجازات‌ها برای مجرمین تعیین گردیده است و چنانچه فردی قوانین کشور را زیر پا بگذارد مطابق جرمی‌ که مرتکب گردیده است مجازات خواهد شد. قصاص عضو نیز یکی از انواع مجازات‌‌‌‌‌‌‌ها در کشور ما می‌باشد که در ادامه توضیحات کامل‌تری را در این خصوص ارائه نموده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

lمنبع : قصاص عضو

قصاص عضو چیست‌‌ ؟

قصا‌ص عضو یکی از انواع مجازات‌های تعیین‌ شده برای مجرمین در قوانین کشور ما می‌باشد. قصا‌ص عضو از قطع بدن تا یک خراشیدگی سطحی روی پوست اعضای مجرمین را شامل می‌شود و هر فرد بر اساس‌‌‌‌‌‌ جرمی که مرتکب شده است قصا‌ص عضو می‌شود. قصا‌ص عضو در صورتی انجام می‌گیرد که مجرم به صورت آگاهانه و عمدی به اعضای‌‌‌‌‌‌ فرد دیگری لطمه وارد کرده باشد و چنانچه عمل او از روی عمد نباشد قصا‌ص عضو اجرا نخواهد‌‌‌‌‌‌ شد و فرد به پرداخت دیه محکوم می‌شود.

برای مثال فرض کنید در یک تصادف رانندگی فردی به اعضای‌‌‌‌‌‌ بدن شخص دیگر آسیب وارد می‌کند که در اینجا‌‌‌‌‌‌ عمل او عمدی نبوده و فرد به پرداخت دیه محکوم است اما اگر فرد دیگری را مورد ضرب و شتم قرار دهد و به اعضایش آسیب برساند عمل او عمدی بوده و قصا‌ص عضو اجرا خواهد شد.

 

شرایط‌‌‌‌‌‌ اجرای قصاص عضو

همانطور که در بالا‌‌‌‌‌‌ گفته شد اگر فردی به اعضای بدن شخص دیگر به صورت عمدی آسیب برساند به قصا‌ص نفس محکوم شود. برای اجرای حکم قصا‌ص عضو می‌بایست شرایطی فراهم باشد‌‌‌‌‌‌ که این شرایط به شرح زیر می‌باشند:

  • میزان قصا‌ص عضو می‌بایست با میزان آسیبی که مجرم به شخص وارد کرده است برابر باشد و به همین دلیل میزان جراحت اندازی گیری خواهد شد.
  • ابزاری که با آن‌ها قصا‌ص عضو انجام می‌گیرد باید تیز، کاملا تمیز و برای اجرای حکم‌‌‌‌‌‌ کاملا مناسب باشند‌.
  • چنانچه زنی که باردار است در دادگاه به قصا‌ص عضو محکوم‌ گردد اگر با اجرای این حکم به جنین او لطمه‌ای وارد شود یا که جنین تلف شود اجرای حکم قصا‌ص عضو عقب خواهد افتاد.
  • اگر مجرم دارای بیماری باشد و در صورت قصا‌ص عضو احتمال تلف شدن یا ایجاد آسیب‌های دیگر به او وجود داشته باشد در صورتی که بتوان مانع را از سر راه برداشت حکم قصا‌ص عضو اجرا خواهد گشت و در غیر این صورت اجرای حکم به تعویق می‌افتد.
  • در حین اجرای حکم قصا‌ص عضو به هیچ عنوان نباید از بی‌حسی استفاده نمود. همچنین بیهوش نمودن مجرم مجاز نیست. اما پس از اجرای حکم استفاده از بی‌حسی و انجام اقدامات درمانی برای او هیچ اشکالی ندارد.

 

تکلیف حکم قصا‌ص عضو در مواقعی که شاکی گذشت کند چیست‌‌ ؟

برای اینکه قصا‌ص عضو صورت بگیرد باید حتما یک شاکی وجود داشته باشد و یا طی بررسی‌های دقیق قاضی وقوع جرم را تایید کند. اما در برخی موارد دیده می‌شود‌‌‌‌‌‌ که شاکی از مجرم گذشت نموده و او را می‌بخشد که در این صورت حکم قصا‌ص عضو اجرا نخواهد شد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قصاص عضو، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قصاص عضو پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

قطع عضو باید با چه ابزاری انجام شود‌‌ ؟

قطع عضو باید با ابزار کاملا تمیز، تیز و مناسب برای انجام کار صورت گیرد.

اگر شاکی از مجرم گذشت کند قصا‌ص عضو انجام نمی‌شود‌‌ ؟

خیر در صورت بخشش شاکی قصا‌ص عضو انجام نمی‌گیرد.

قصا‌ص عضو باید به چه اندازه باشد‌‌ ؟

قصا‌ص عضو باید دقیقا به اندازه آسیبی که به فرد شاکی وارد گردیده است انجام گیرد.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

lمنبع : قصاص عضو

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

همانطور که ‌همه ما ‌‌می‌دانیم هرگاه فردی جر‌‌می‌ مرتکب ‌‌می‌شود و قوانین کشور را زیرپا ‌‌می‌گذارد یکی از مجازات‌‌‌هایی که برای او در نظر گرفته ‌‌می‌شود زندان ‌‌می‌باشد. طبق قانون افراد بر اساس جرمی که مرتکب شده‌اند ممکن است مدتی را به حبس و زندان بروند و میزان حبس آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود. قانون به زندانیان اجازه داده است مدت زمان معینی را به مرخصی بروند. در ادامه قصد داریم در مورد مرخصی زندانیان توضیحات‌‌ مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 منبع : مرخصی زندانیان

مرخصی زندانیان و مدت زمان آن

همانطور که در بالا گفته شد افراد به علت ارتکاب جرم به زندان ‌‌می‌روند اما طبق قانون هر فرد زندانی ‌‌می‌تواند مدت زمانی را برای مرخصی به خارج از زندان برود. مدت زمان مرخصی افراد زندانی سه روز در هر یک ماه ‌‌می‌باشد و زندانی ‌‌می‌بایست برای دریافت این مرخصی دارای شرایط زیر باشد:

  • فرد زندانی ‌‌می‌بایست تمامی مقررات زندان ‌را رعایت کند و در برنامه‌‌‌های اصلاحی زندان نیز شرکت نماید.
  • زندانی ‌‌می‌بایست تامین مناسب را به مقام صالح بسپارد تا بتواند به مرخصی برود.

نکته‌‌‌‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که زند‌انیان ‌‌می‌توانند در برخی شرایط خاص به جای دریافت سه روز مرخصی پنج‌‌ روز مرخصی دریافت کنند. شرایط دریافت مرخصی پنج روزه در یک ماه به شرح زیر ‌‌می‌باشد:

  • اگر بستگان درجه یک زندانی دچار بیماری حادی شده باشند.
  • چنانچه یکی از بستگان درجه‌ اول زندانی مثل فرزند، پدر، همسر و… فوت نموده باشد.
  • در صورت ازدواج فرزند، زند‌انی ‌‌می‌تواند پنج ‌روز مر‌خصی دریافت کند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که در صورت وجود تمام موارد بالا فرد ‌‌می‌بایست برای دریافت مر‌‌خصی حتما تامین مناسب را به مقام صالح تحویل دهد.

 

شرایط اعطای مرخصی به زندانی دارای شاکی خصوصی

همانطور که در بالا گفته شد تمام زندانیان ‌‌می‌توانند با دارا بودن‌‌ شرایط مرخصی دریافت کنند اما این شرایط برای زندانیانی که شاکی خصوصی دارند کمی متفاوت‌تر خواهد بود. شرایط دریافت مرخصی برای زندانیان دارای شاکی خصوصی به شرح زیر است:

  • فرد زندانی ‌‌می‌بایست تامین مناسب را به مقام قضایی ارائه نماید.
  • اگر قاضی تشخیص دهد که مرخصی رفتن زندانی در جلب رضایت شاکی موثر است او ‌‌می‌تواند مرخصی دریافت کند.

نکته مهم: زندانی در مدت حبسش ‌‌می‌تواند علاوه بر مرخصی‌‌‌های معین شده هفت روز دیگر نیز مرخصی دریافت کند که اگر در مدت متعارف مرخصی بتواند رضایت شاکی را جلب کند ‌‌می‌تواند یک بار دیگر نیز به مرخصی هفت روزه برود.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی زندانیان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مر‌خصی زندانیان پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

آیا زندانیان نیز ‌‌می‌توانند به مرخصی بروند‌‌‌‌ ؟

بله زندانیان نیز در صورت دارا بودن شرایط ‌‌می‌توانند به مرخصی بروند.

مدت زمان مرخصی زندانیان به طور عادی چند روز در ماه است‌‌‌‌ ؟

مدت زمان مرخصی زندانیان به طور عادی سه روز در ماه خواهد بود.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 منبع : مرخصی زندانیان

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

وصیت نامه

در این مقاله قصد داریم در خصوص وصیت نامه صحبت کنیم. در واقع یک سند است که تکلیف امور شرعی، شخصی و مالی فرد بعد از فوتش در آن مشخص می‌شود. در ادامه به بررسی تفصیلی انواع وصیت نامه، آثار حقوقی و بهترین زمان تنظیم آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

lمنبع : وصیت نامه | انواع وصیت نامه و آثار حقوقی آن؛ آشنایی با بهترین زمان نوشتن آن

انواع وصیت‌نامه به لحاظ نحوه تنظیم

سه وضعیت را می‌توان برای نوشتن وصیت‌نامه متصور شد؛ حالت اول مربوط به وصیت‌نامه سری است این وصیت‌نامه به خط شخصی غیر از موصی نوشته می‌شود اما در نهایت شخص موصی آن را امضا می‌کند و توجه کنید که شخص این امکان را پیدا می‌کند که وصیت‌نامه‌اش را به صندوق امانات بسپارد و در این مورد در صورتی که بازماندگان اعتراض داشته باشند به اعتراض آن‌ها رسیدگی می‌شود. در مقابل وصیت‌نامه خود نوشت وصیت‌نامه‌ای است که شخص موصی با خط و امضای خودش آن را می‌نویسد و در صورتی که بازماندگان اعتراضی داشته باشند می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند. در آخر باید اشاره کنیم به وصیت‌نامه رسمی که فرایند نوشتن آن در دفتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد و بازماندگان شخص متوفی نمی‌توانند به وصیت‌نامه رسمی هیچ گونه اعتراضی داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیت چیست را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله وصیتنامه را مطالعه نمایید.

انواع وصیت‌نامه به لحاظ آثار

اگر بخواهیم به دو نوع از وصیت بپردازیم باید به وصیت تملیکی و وصیت عهدی اشاره کنیم. تفاوتی که بین این دو نوع از وصیت وجود دارد از این قرار است که در وصیت عهدی شخصی به موجب وصیت موظف می‌شود اموری را طبق نظر متوفی به انجام برساند یا شخص یا اشخاص دیگر را مامور می‌کند تا به این امور رسیدگی کنند.
این در حالی است که در وصیت تملیکی شخص تکلیف اموال خود را معین می‌کند و بعد از فوت او مالکیت به کسی که وصیت به نفع اوست منتقل می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع وصیت را مطالعه نمایید.

زمان مناسب برای نوشتن وصیت نامه

با توجه به اینکه هیچ کس از زمان حقیقی مرگ خودش مطلع نیست این امکان وجود دارد که شخص در هر لحظه از دنیا برود بنابراین بهتر است که اشخاص تکلیف اموری که به آن‌ها مربوط می‌شود را پیش از مرگ از طریق تنظیم وصیت نامه مشخص نماید. در واقع این کار موجب می‌شود که پس از مرگ افراد بازماندگان تنها به وصیت نامه عمل کنند و امور طبق نظر متوفی انجام شود جای اینکه دیگران در خصوص این امور تصمیم بگیرند.
در صورتی که شخص چندین بار وصیت کرده باشد وصیت نامه‌ای مبنا و ملاک قرار می‌گیرد که نزدیک‌ترین وصیت نامه به زمان مرگش است.

وصیت نامه حاوی چه مطالبی است ؟

ممکن است شخصی در زمان حیات خودش به اشخاص دیگر بدهی داشته باشد و یا اماناتی نزد او وجود داشته باشد و یا حق‌الناسی بر گردن او باشد که باید تکلیف این موارد را در وصیت نامه مشخص کند همچنین مطالباتش را نیز باید در وصیت نامه قید کند چرا که مطالبات او، از حقوق بازماندگانش به شمار می‌رود و در این صورت بازماندگان می‌توانند بعد از فوت شخص مطالبات را وصول کنند.

توصیه می‌کنیم مقاله مقدار وصیت اموال را مطالعه نمایید.

آثار حقوقی وصیت نامه

وصیت نامه آثار حقوقی را در بر می‌گیرد از جمله این که این آثار حقوقی بعد از فوت شخص ایجاد می‌شوند. به عبارت دیگر زمانی که شخص زنده است خودش به امور مالی، شرعی و شخصی رسیدگی می‌کند اما بعد از فوت او و ایجاد شدن آثار حقوقی بازماندگان این کار را انجام می‌دهند.

به موجب وصیت نامه شخصی مسئول انجام کاری یا مالک مالی می‌شود.

کدام نوع از وصیت نامه باطل است ؟

نکته‌ای که باید در خصوص وصیت به آن توجه کرد این است که آنچه مورد وصیت واقع می‌گردد باید ارزش مالی و منفعت عقلایی داشته باشد. به عنوان مثال اگر وصیت در خصوص مواد مخدر صورت بگیرد در این حالت چون مورد وصیت غیر مشروع است وصیت‌نامه باطل در نظر گرفته می‌شود. همچنین یک شخص نمی‌تواند در خصوص مال شخص دیگر وصیت کند به این دلیل که مالکیت در این موارد وجود ندارد و در صورت تحقق چنین موقعیتی وصیت باطل در نظر گرفته می‌شود.

محرومیت از ارث

نکته‌ای که حتماً باید به آن توجه کنیم این است که شخصی که وصیت می‌کند نمی‌تواند در وصیت نامه‌اش وارث خود را از ارث محروم نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله محرومیت از ارث را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص وصیت نامه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون وصیت نامه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

lمنبع : وصیت نامه | انواع وصیت نامه و آثار حقوقی آن؛ آشنایی با بهترین زمان نوشتن آن

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

کد بورسی

آیا می‌دانید کد بورسی چیست و کسانی که قصد سرمایه گذاری داشته و می‌خواهند وارد بورس شوند برای دریافت کد بورسی چه باید انجام دهند؟ سرمایه گذارانی که می‌خواهند وارد بورس شوند و قصد سرمایه گذاری دارند باید کد بورسی داشته تا از این طریق بتوانند به صورت آنلاین و غیرحضوری سهام مورد نظر خود را خرید و فروش کنند. کد بورسی هر سرمایه گذار با دیگری متفاوت می‌باشد و مختص هر فرد می‌باشد. حالا این افراد باید کد بورسی مخصوص به خود را به چه صورت دریافت کنند؟ در ادامه توضیح می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : کد بورسی | راهنمای ثبت نام و دریافت کد بورسی سجام با شرح مراحل

دریافت کد بورسی

سرمایه گذاران برای دریافت کد بورسی باید به یکی از کارگزاری‌ها مراجعه و در آنجا ثبت نام کنند، البته این ثبت نام می‌تواند هم به صورت حضوری و هم به صورت غیرحضوری و اینترنتی صورت پذیرد.

بنابراین بعد از ثبت نام در کارگزاری و سامانه سجام، سرمایه گذار باید برای دریافت کد بورسی خود به یکی از دفاتر پیشخوان دولت منتخب کارگزاری که در آن ثبت نام نموده با در دست داشتن مدارک لازم مراجعه کند.

اشخاص می‌توانند در هر کارگزاری که خود علاقه دارند ثبت نام کنند، تنها تفاوت این کارگزاری با یکدیگر در نحوه ارائه و میزان امکانات به مشتریان می‌باشد.

ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی

ثبت نام در کارگزاری برای دریافت کد بورسی دارای مراحلی است که در ادامه توضیح می‌دهیم.

مراحل ثبت نام

نام کارگزاری مورد نظر را در مرورگر جستجو کرده و پس از باز کردن سایت بر روی گزینه ثبت نام دریافت کد بورسی کلیک کنید.

سایت دریافت کد بورسی

صفحه جدیدی برایتان باز شده که اگر برای اولین بار است که قصد ثبت نام در سایت را دارید بر روی گزینه ثبت نام جدید مطالبق تصویر زیر کلیک کنید.

ثبت نام در یافت کد بورسی ۲

در مرحله بعد باید کد ملی خود را وارد کرده و سپس بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

دریافت-و-ثبت-نام-کد-بورسی-۳

در صفحه باز شده مطابق شکل زیر باید مشخصات فردی خود را راجع به نام، نام خانوادگی، نام کاربری و… را تکمیل کرده و سپس بر روی گزینه ادامه -ثبت نام را کلیک کنید.

ثبت نام و دریافت کد بورسی ۴

در صفحه بعدی صفحه ای برایتان باز شده که باید کد امنیتی که برای تلفن همراهتان ارسال شده را وارد کنید و بعد از آن گزینه ادامه را انتخاب کنید، توجه داشته باشید که اگر کد امنیتی برایتان ارسال نشد گزینه ارسال مجدد کد فعالسازی را فعال کنید.

ثبت نام و دریافت کد بورسی ۵

صفحه جدیدی برایتان باز شده که باید اطلاعات هویتی خواسته شده راجع به محل سکونت و… را تکمیل کرده و بعد روی گزینه ادامه ثبت نام کلیک کنید. در صورت تمایل می‌توانید اسکن صفحه اول شناسنامه و عکس کارت ملی خود را بارگزاری کرده و پس از آن گزینه ادامه را انتخاب نمایید.

دریافت و ثبت نام کد بورسی ۶

اطلاعات خواسته شده راجع به شغلتان را کامل کنید، البته در صورتی که شاغل نیستید دوباره در اینجا اطلاعات محل سکونت خود را وارد کنید و پس از آن گزینه ادامه ثبت نام – اطلاعات حساب بانکی را انتخاب کنید.

دریافت و ثبت نام کد بورسی 7

وارد صفحه جدیدی می‌شوید که در آنجا باید اطلاعات مربوط به حساب بانکی خود را وارد نمایید. توجه داشته باشید که حسابی که وارد می‌کنید باید حتما برای متقاضی ثبت نام باشد.

دریافت و ثبت نام کد بورسی ۹

مرحله بعد راجع به تایید نهایی اطلاعات شما و میزان آشنایی شما با بورس می‌باشد.

دریافت و ثبت نام کد بورسی 10

مرحله پایانی

پس از اتمام این مراحل، پیامی از طرف سایت به منظور تکمیل مراحل ثبت نام برای شما ارسال می‌شود.

دریافت و ثبت نام کد بورسی 1۲

نکته

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که برخی از کارگزاری‌ها این امکان را دارند که با ثبت نام در آن دیگر احتیاجی به ثبت نام در سامانه سجام نیست و خود این کارگزاری تمامی اطلاعات را به سامانه سجام ارسال می‌کند و ثبت نام سجام هم در همین بازه صورت می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بورس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون بورس پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : کد بورسی | راهنمای ثبت نام و دریافت کد بورسی سجام با شرح مراحل

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

همانطور که ‌‌‌می‌دانید هرگاه فردی مرتکب جرمی در جامعه ‌‌‌می‌شود و نسبت به قوانین کشور ‌‌‌‌‌بی‌توجهی ‌‌‌می‌کند طبق قانون باید مجازات گردد. افرادی که از اشخاص مجرم شکایت دارند ‌‌‌می‌توانند با رجوع به دادگاه خواهان مجازات او شوند. اولیای دم نیز افرادی هستند که طبق قانون ‌‌‌می‌توانند خواهان‌‌‌ قصاص قاتلین شوند. در ادامه در مورد اولیای دم و تعدد آن‌‌‌‌ها توضیحات مختصری را در اختیارتان قرار داده‌‌‌‌‌ایم، با ما همراه باشید.

 

منبع : تعدد اولیای دم

تعدد اولیای دم

اولیای دم به کسانی گفته ‌‌‌می‌شود که از مقتول ارث ‌‌‌می‌برند و در واقع ورثه او هستند. اولیای دم اجازه دارند که از دادگاه تقاضای قصاص قاتل را بنماید و یا ‌‌‌می‌توانند از او گذشت کنند. اولیای دم معمولا شامل‌‌‌ پدر، مادر، فرزند و همسر ‌‌‌می‌شوند.

نکته حائز اهمیت این است که همسر با وجود اینکه ‌جزو اولیای دم مقتول به شمار ‌‌‌می‌رود و از او ارث ‌‌‌می‌برد اما طبق قانون حق درخواست قصاص یا گذشت از مجرم ‌را ندارد. اولیای دم ‌‌‌می‌بایست در مورد قاتل تصمیم گیری کنند و هر تصمیمی که آن‌ها اتخاذ کنند مسلما اجرا خواهد گردید.‌‌‌ برای مثال اگر همگی آن‌‌‌‌ها تقاضای قصاص قاتل را بنمایند قصاص و اگر همه آن‌‌‌‌ها بخواهند از قاتل‌‌‌ گذشت کنند او بخشیده خواهد شد و در صورتی که درخواست دیه داشته باشند نیز با درخواست آن‌ها موافقت ‌‌‌می‌شود.

 

اگر در مورد قصاص قاتل میان اولیای دم مقتول اختلاف نظر وجود داشته باشد تکلیف چیست ؟

همانطور که همه ما‌‌‌ ‌‌‌‌می‌دانیم‌ هر چقدر که تعداد اولیای دم مقتول بیشتر باشند تصمیم گیری میان آن‌ها نیز سخت‌‌‌‌‌‌تر ‌‌‌می‌شود و در نتیجه ممکن است میان آن‌ها اختلاف نظر به وجود بیاید. در صورت اختلاف نظر میان ‌اولیای دم مقتول یکی از شرایط زیر به وجود ‌‌‌می‌آید:

  • اگر تعدادی از اولیای دم خواهان قصاص باشند و تعداد دیگر درخواست اخذ دیه را داشته باشند ‌‌‌می‌بایست اولیای دمی که طالب قصاص هستند نسبت دیه‌‌‌‌‌ای را که به اولیای دم طالب دیه تعلق ‌‌‌می‌گیرد به آن‌ها بپردازند تا قصاص صورت بگیرد. به عنوان مثال اگر مردی دارای شش فرزند باشد و سه فرزند او خواهان قصاص قاتل و فرزندان دیگر خواهان مطالبه دیه باشند ‌‌‌می‌بایست سه فرزندی که خواهان قصاص هستند میزان دیه‌‌‌‌‌ای که فرزندان دیگر از دیه پدر به ارث ‌‌‌می‌برند را به آن‌ها بپردازند تا با درخواست قصاص آن‌ها موافقت شود.
  • اگر یکی از اولیای دم قاتل را مجانا ببخشد و دیگری طالب قصاص او‌ باشد ‌‌‌می‌بایست فردی که درخواست قصاص قاتل را دارد سهم دیه فردی که می‌خواهد قاتل را ببخشد به اولیای دم قاتل بپردازد تا قصاص قاتل صورت بگیرد.

نکته بسیار مهم: این صحیح است که همسر ‌‌‌نمی‌تواند در مورد قصاص یا بخشش قاتل تصمیم بگیرد اما ‌‌‌می‌تواند از دیه همسر ارث ببرد.

 

مدت زمان گذشت ‌اولیای دم

همانطور که در بالا گفته شد اولیای دم ‌‌‌می‌توانند از اعدام قاتل بگذرند اما سوالی که در اینجا‌ مطرح ‌‌‌می‌شود این است که اولیای دم در چه مدت زمانی ‌‌‌می‌توانند این اراده خود را اعمال نمایند؟ که در این باره باید بگوییم اولیای دم ‌‌‌می‌توانند در تمام مراحل دادرسی از قاتل گذشت کنند و در هر مرحله‌‌‌‌‌ای که بخواهند بخشش خود را اعلام کنند هیچ مانعی برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. در صورت تعدد اولیای دم نیز بهتر است همه آن‌ها همزمان ‌بخشش و گذشت خود را اعلام کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعدد اولیای دم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامونتعدد اولیای دم پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

اولیای دم چه کسانی هستند ؟

اولیای دم کسانی هستند که از قاتل ارث ‌‌‌می‌برند اما همسر جزو اولیای دم به حساب ‌‌‌نمی‌آید.

اگر میان اولیای دم در مورد قصاص قاتل اختلاف نظر وجود داشته باشد تکلیف چیست ؟

در این ‌صورت شرایطی وجود دارد که هرکدام بتوانند به نحوی به خواسته خود برسند که این شرایط در متن مقاله آمده است.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : تعدد اولیای دم

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

قرض چیست

موضوع این مقاله عقد قرض است. به طور کلی برای اینکه عقدی منعقد شود لازم است که طرفین آن دارای اهلیت باشند تا بتوانند تعهداتی را که نسبت به یکدیگر دارند انجام دهند. نکاتی در خصوص عقد قرض و آثار آن وجود دارد که در ادامه به بررسی دقیق آن می‌پردازیم. اما پیش از آن برای رفع ابهام از واژه‌های اهلیت و محجورین باید بیان کنیم که اهلیت به معنی توانایی قانونی یک شخص برای برخوردار شدن از یک حق و اجرای آن حق می‌باشد و محجور شخصی است که فاقد اهلیت می‌باشد و نمی‌تواند به طور مستقل اعمال حقوقی خود را انجام دهد. به عنوان مثال شخص مجنون در گروه محجورین قرار می‌گیرد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : قرض چیست

ارکان عقد قرض

پیش از هر چیزی باید اشاره کنیم که در ماده ۶۴۸ قانون مدنی تعریف این عقد بیان شده است و اگر بخواهیم این تعریف را به زبان ساده‌تر بیان کنیم باید بگوییم که در این عقد یک شخص مالی را به دیگری می‌دهد به این شرط که دیگری مثل مال را در مدتی که تعیین می‌شود به شخص اول برگرداند. شخص اول مقرض نام دارد و شخص دوم مقترض و این دو شخص به همراه مالی که موضوع عقد قرار می‌گیرد ارکان عقد را تشکیل می‌دهند.

نکاتی که در خصوص این عقد باید بدانیم

هر عقد یک موضوع دارد موضوع عقد قرض یک مال است و یکی از ویژگی‌هایی که این مال باید داشته باشد معلوم بودن است و همچنین ویژگی دیگر آن مال معین بودن است. مالی که از آن صحبت می‌کنیم باید یک مال مثلی باشد زیرا همان طور که بیان شد بعد از پایان مدت معین مثل مال باید به صاحب مال برگردد. حال موقعیتی را تصور کنید که ضرورت ایجاب نماید تا مال قیمی را قرض بدهیم. در این صورت به شرط اینکه طرفین آن مال را مثلی فرض کنند عقد صحیح می‌باشد.

نکته بسیار مهمی که باید آن را مد نظر قرار دهیم این است که پس از پایان مدت معین باید تنها مثل مال باز گردد اگر شرط شود که اضافه بر آنچه قرض داده شده و یا کمتر از آن برگردد در این صورت هم شرط باطل است و هم عقد. اما خود مقترض می‌تواند به اراده خودش مازاد آن چه را که تعهد کرده است برگرداند.

آثار عقد قرض

هر عقدی که منعقد می‌شود دارای آثاری می‌باشد. عقد قرض هم به همین شکل است زمانی که این عقد منعقد می‌شود موضوع عقد یعنی مال به مقترض انتقال داده می‌شود. به این معنی که او بعد از انعقاد عقد قرض به عنوان مالک مال تصور می‌شود. اگر موضوع عقد قرض عین معین بود در این حالت دارای منافع می‌باشد. از زمان انعقاد عقد این منافع به شخص مقترض تعلق می‌گیرد.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که از زمانی که عقد منعقد می‌شود تا زمانی که موضوع عقد قرض تسلیم شود اگر موضوع عقد توسط مقرض تلف شود عقد منفسخ می‌شود و همچنین اگر عیبی در موضوع عقد ایجاد شود مسئولیت آن عیب متوجه شخص مقرض است و بدیهی است که شخص مقترض در فرض تحقق این حالت می‌تواند عقد را فسخ کند.
حال موقعیتی را تصور کنید که موضوع عقد قرض کلی باشد و از زمانی که عقد قرض منعقد می‌شود تا زمانی که موضوع عقد قرض تسلیم شود اگر در خصوص موضوع عقد قرض تلف اتفاق بیفتد مسئولیت این تلف با شخص مقرض می‌باشد.

ویژگی‌های عقد قرض

عقد قرض یک عقد تملیکی می‌باشد. به این معنی که از زمان انعقاد عقد قرض مالکیت موضوع قرض به شخص مقترض انتقال پیدا می‌کند و همچنین باید توجه کنیم که این عقد یک عقد تشریفاتی نیست. به عنوان مثال در آن قبض شرط نیست پس یک عقد رضایی در نظر گرفته می‌شود.

تعریف برخی مفاهیم

در مطالبی که تا به اینجا بیان شد از عبارت‌هایی استفاده شد که ممکن است برای شما ابهاماتی را ایجاد کرده باشند. به عنوان مثال عبارت مال مثلی، کلی، عین معین و قیمی. در این خصوص باید اشاره کنیم که منظور از مال مثلی مطابق تعریف که قانون ارائه داده است مالی است که اشباه و نظایر آن نوع آن زیاد و شایع باشد و منظور از مال قیمی مالی است که اشباه و نظایر آن نوع شایع و زیاد نباشد. در خصوص مال کلی و عین معین نیز باید بیان کنیم که مال عین معین مالی است که در خارج جدای از اموال دیگر قابل مشخص‌کردن باشد و مال کلی نیز مالی است که در خارج بر افراد عدیده صدق کند.

توصیه می‌کنیم مقاله مال و اموال را مطالعه نمایید

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قرض، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قرض پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

منبع : قرض چیست

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

ضمان معاوضی

بحثی که در این مقاله به آن می‌پردازیم قاعده تلف مبیع قبل از قبض می‌باشد. زمانی که عقدی منعقد می‌شود و تسلیم صورت می‌گیرد آثاری پدید می‌آید. در واقع این آثار از آثار تسلیم هستند. یکی از این آثار و مهم‌ترین آن‌ها انتقال ضمان معاوضی می‌باشد. موضوع بحث ما ضمان معاوضی است که در صورت تلف مبیع قبل از قبض چه باید کرد؟ در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

lمنبع : ضمان معاوضی |شرایط اعمال قاعده تلف مبیع قبل از قبض

ضمان معاوضی

از آثار ضمان معاوضی همان قاعده تلف مبیع قبل از قبض است. حال باید بدانیم که این قاعده از چه چیزی صحبت می‌کند. در واقع این قاعده از این موضوع صحبت می‌کند که اگر بیعی منعقد شد اما مبیع این بیع تسلیم نشد و در این میان تلف شد مسئولیت آن با شخص بایع است. حال توجه کنید که اگر تلفی که در خصوص مبیع اتفاق افتاده است بدون تقصیر بایع باشد بیع منفسخ می‌شود یا به عبارت دیگر عقد به هم می‌خورد و ثمنی که مشتری پرداخت کرده است به او برمی‌گردد.

شرایط اعمال این قاعده | ضمان معاوضی

اولین شرطی که آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم در خصوص مبیع است. باید توجه کنیم که قاعده تلف مبیع قبل از قبض در خصوص مبیع کلی جاری نمی‌شود بنابراین مبیعی که مورد نظر ماست باید عین معین و یا کلی در معین باشد.

همچنین باید توجه کنیم که همانطور که در مقدمه بیان شد برای جاری شدن چنین قاعده‌ای تلف محقق شده باید قبل از قبض باشد. به عبارت دیگر تلف زمانی محقق شده باشد که هنوز مبیع به مشتری تسلیم نشده است. به محض اینکه تسلیم به مشتری صورت می‌گیرد ضمان معاوضی به او منتقل می‌شود و اگر تلفی محقق شود دیگر مسئولیتش با بایع نمی‌باشد. اما اگر تسلیم به مشتری صورت بگیرد و در زمان خیارات مختص به مشتری یعنی خیار مجلس حیوان و شرط تلفی در خصوص مبیع اتفاق افتد در این حالت باز هم شخصی که مسئول است شخص بایع می‌باشد.

گاهی اوقات نیز ممکن است بایع برای تسلیم مبیع به مشتری رجوع کند ولی مشتری مبیع را از اون نگیرد و در واقع از قبض مبیع امتناع کند در این حالت فروشنده باید به حاکم رجوع کند و مبیع مورد بحث را به او تحویل دهد. در این صورت اگر تلفی محقق شود دیگر مسئولیتش با بایع نیست.

فرض‌هایی که برای قاعده تلف مبیع قبل از قبض قابل تصور می‌باشد

ممکن است تلفی که محقق شده است توسط مشتری انجام شده باشد در صورتی که چنین حالتی اتفاق بیفتد دیگر شخص بایع یعنی همان فروشنده در این خصوص مسئولیتی ندارد.

موقعیتی را تصور کنید که همچنان زمان تسلیم مبیع فرا نرسیده است اما تلف مبیع رخ دهد و تلفی که محقق شده با تقصیر بایع انجام شده است. باید توجه کنیم که در این فرض هم قاعده تلف مبیع قبل از قبض جاری نمی‌شود چرا که پیشتر بیان کردیم زمانی این قاعده جاری می‌شود که تلف بدون تقصیر محقق شود، در صورتی که با تقصیر بایع تلف در خصوص مبیع محقق شود بایع مسئول است و باید مثل یا قیمت را به مشتری پرداخت کند منظور از مثل، مثل مبیع تلف شده می‌باشد.

تلف بدون تقصیر بایع |ضمان معاوضی

موقعیتی را تصور کنید که موعد تسلیم می‌شود و مطابق تعهداتی که انجام شده است بایع موظف است که مبیع را به مشتری تسلیم کند. حال اگر مشتری در چنین موقعیتی به بایع مراجعه کند و از او بخواهد که مبیع را به او تسلیم کند و بایع از انجام تعهد خود و تسلیم مبیع خودداری نماید و از قضا مبیعی که در دست بایع است تلف شود اما این تلف ناشی از تقصیر بایع نباشد باید بیان کرد که در صورت تحقق چنین موقعیتی می‌توان دو حالت را در نظر گرفت: یکی اینکه قاعده تلف مبیع قبل از قبض را جاری کرد و به تبع جاری کردن چنین قاعده‌ای عقد منعقد شده منفسخ می‌شود و ثمنی که مشتری پرداخت کرده است به او مسترد می‌شود و حالت دیگر این است که قیمت یا مثل مالی که تلف شده است به مشتری پرداخت شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمان معاوضی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمان معاوضی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

lمنبع : ضمان معاوضی |شرایط اعمال قاعده تلف مبیع قبل از قبض

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

هر شخصی می‌خواهد در پرونده حقوقی که طرح کرده است یا علیه او طرح شده، موفق و پیروز شود بنابراین تمام روش‌های حقوقی را باید به کار گیرد تا پیروز شود. یکی از این روش‌ها که اصولا در جلسه اول دادرسی می‌توان از آن استفاده کرد، ایرادات حقوقی است. به این شرح که در صورت طرح هر کدام از این ایرادات، قاضی موظف به رسیدگی به ایراد است و تکلیف پرونده را مشخص می‌کند. در صورتی که این ایرادات در زمان درست خود طرح شوند قاضی پرونده حتی نمی‌تواند به ماهیت پرونده ورود پیدا کند و قبل از ماهیت باید به آن رسیدگی و اتخاذ تصمیم کند. در این مقاله سعی کرده‌ایم به ایرادات رسیدگی به دعوا بپردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : ایرادات و موانع رسیدگی به دعوا در آیین دادرسی مدنی

دفاعیات خوانده

منظور هر روش دفاعی است که خوانده از آن برای شکست دعوای خواهان استفاده می‌کند، اقسام دفاعیات عبارت است از:

۱- دفاع ماهوی.

هر ‌دفاعی که مستقیما علیه اصل ادعای خواهان مطرح شود تا اساس ادعای خواهان را منتفی کند، دفاع ماهوی است. مثل دفاعیات ناظر به انحلال عقد (اقاله، فسخ، انفساخ ).

۲- دفاع شکلی( ایراد).

خوانده بدون آنکه خود را درگیر دفاع در خصوص ماهیت پرونده کند با خرده‌گیری از شیوه طرح دعوا، دعوا را به دلیل ایرادات شکلی با قراری مانند قرار رد دعوا مواجه می‌کند.

۳- دعوای متقابل دعوایی از جانب خوانده علیه خواهان که با دعوای اصلی مرتبط یا هم منشا باشد.

 

اقسام ایرادات رسیدگی به دعوا از حیث تاثیر

ایرادات از حیث تاثیری که در سرنوشت دعوا دارد دارای اقسام ذیل است:

۱-ایراداتی که صرفا موجب تغییر در مرجع رسیدگی به دعوا می‌شود که عبارت است از:

الف) ایراد عدم صلاحیت ذاتی یا محلی.

ب) ایراد امر مطروحه.

ج) ایراد رد دادرس.

۲- ایراداتی که موجب ایجاد مانع موقت در جریان رسیدگی به ادعای خواهان می‌شود. این ایرادات عبارت است از:

الف) ایراد عدم اهلیت خواهان.

ب) ایراد عدم احراز سمت.

۳- ایراداتی که موجب ایجاد مانع دائم در جریان رسیدگی به ادعای خواهان می‌شود مانند ایرادات ذیل:

الف) ایراد مشروع نبودن مورد دعوا.

ب) ایراد عدم ذی نفعی خواهان.

پ) ایراد طرح دعوا خارج از موعد قانونی.

ج) ایراد امر مختومه.

د) ایراد عدم توجه دعوا به خوانده.

ز) ایراد عدم ترتب اثر قانونی بر دعوا.

ث) ایراد عدم جزمیت دعوا.

 

ایراد عدم صلاحیت | ایرادات رسیدگی به دعوا

عدم صلاحیت ذاتی دادگاه در هر صورت موجب نقض رای در مرحله تجدید‌نظر و فرجام است. در حالیکه عدم صلاحیت محلی در مرحله‌ تجدید‌نظر به طور مطلق ولی در مرحله فرجام فقط در صورت ایراد نسبت به آن، موجب نقض رای است.

توصیه می‌کنیم مقاله صلاحیت ذاتی را مطالعه نمایید.

ایراد امر مطروحه | ایرادات رسیدگی به دعوا

در صورتی به یک پرونده ایراد امر مطروحه وارد است که سابقا همان دعوا یا دعوایی مشابه با آن طرح شده و تحت رسیدگی باشد البته به شرطی که دعوای سابق منطبق بر دعوای فعلی بوده و دارای وحدت اصحاب باشند.

ایراد عدم اهلیت خواهان

هرشخص برای طرح دعوا نیاز به همان درجه‌ای از اهلیت دارد که برای انجام اصل موضوع عمل لازم است در غیر این صورت دعوا با ایراد عدم اهلیت خواهان مواجه است البته منظور از اهلیت، اهلیت استیفا است.

توصیه می‌کنیم مقاله عدم اهلیت خواهان و خوانده را مطالعه نمایید.

ایراد عدم احراز سمت

دعوا در صورتی قابل رسیدگی است که از جانب یکی از اشخاص ذیل طرح شده باشد:

۱-اصیل.

۲-قائم مقام.

۳- نماینده.

اگر شخصی غیر از اصیل اقدام به طرح دعوا کرده باشد باید سمت او توسط دادگاه احراز شود.

توصیه می‌کنیم مقاله عدم احراز سمت را مطالعه نمایید.

ایراد امر مختومه

اگر قبلا به دعوایی رسیدگی و رای صادر شده باشد نتیجه رسیدگی سابق دارای اعتبار امر مختومه می‌شود. یعنی رسیدگی مجرد به آن پرونده امکان پذیر نیست حتی اگر قاضی که پرونده به شعبه او ارجاع شده است رای قبلی را خلاف قانون بداند.

توصیه می‌کنیم مقاله امر مختومه را مطالعه نمایید.

ایراد عدم ترتب اثر قانونی بر دعوا

یعنی اگر حتی در فرضی که قاضی وارد ماهیت دعوا شود و در ماهیت ادعای خواهان را صحیح بداند باز هم هیچ اثر قانونی بر ادعای خواهان مترتب نباشد.

ایراد عدم مشروعیت موضوع دعوا

منظور آن است که موضوع دعوا یا همان خواسته دعوا مال یا امری نامشروع باشد. 

ایراد عدم ذی نفعی خواهان | ایرادات

منظور از ذی نفعی خواهان آن است که در فرضی که خواسته او اثبات شود نفعی مستقیم به وی برسد.

این ایراد بدین معنا است که حتی اگر ادعای خواهان صحیح باشد هیچ نفع مستقیمی به او نمی‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله ایراد بی نفعی خواهان را مطالعه نمایید.

ایراد عدم جزمیت دعوا | ایرادات رسیدگی به دعوا

یعنی خواسته دعوا بین دو یا چند چیز مردد باشد.

ایراد طرح دعوا خارج از موعد قانونی | ایرادات

قانونگذار برای طرح برخی از دعاویی مواعد خاصی را مقرر کرده است این ایراد بدین معنی است که دعوایی خارج از مواعد مقرر شده طرح شده باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ایرادات و موانع رسیدگی به دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ایرادات و موانع رسیدگی به دعوا پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : ایرادات و موانع رسیدگی به دعوا در آیین دادرسی مدنی

 

  • پویا عبدی