مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی از جمله حقوقی ، کیفری، قرارداد، ثبت شرکت ، کیفری ، خانواده و....

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مهریه زن خیانتکار

موانع نکاح

خیار غبن

نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

وکیل کار

دادخواست خلع ید

اجرت المثل ایام زوجیت

خیارات قانونی

واخواهی چیست

جرایم منافی عفت

دستور تخلیه

مرخصی زایمان

چک کیفری

منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی

شورای عالی کار | تعریف – وظایف و مسئولیت‌های قانونی – اعضا

استعلام سند ملک

افترا | بررسی جرم و ارکان آن – مجازات – انواع – افترای قولی و فعلی

کفالت | تعریف – شرایط – موارد بری‌الذمه شدن کفیل – پایان عقد کفالت

موارد عزل مدیر ساختمان | بررسی پایان یافتن کار مدیر یا عزل او

صلح عمری | تعریف – بررسی مزایا – آثار حقوقی و ارکان – شرایط

قرارداد اجاره | انواع و اوصاف – بررسی آثار حقوقی – انعقاد قرارداد

معامله فضولی | بررسی چیستی – آثار – حکم این معامله در قانون مدنی

عقد معین و عقد نامعین | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

الزام به تعهد | تعهد به انجام کار در قرارداد

بطلان معامله | موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی

عقد معلق و عقد منجز | تعریف قانونی – احکام و آثار – بررسی تفاوت‌ها

زمان دریافت دستمزد در جعاله

وکالت بلاعزل بعد از فوت

۴۸ مطلب در تیر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سفته یکی دیگر از اسناد تجاری است که در ادامه به توضیح درباره آن می‌پردازیم. سفته برای اولین بار در اروپا رواج یافت و از آن‌جا به سراسر دنیا صادر گشت. امروزه در کشور ما از این سند بیش از برات استفاده می‌شود. در واقع سندی است که بیشتر از برات و کمتر از چک کاربرد دارد و بعد از چک مهم‌ترین سند تجاری محسوب می‌شود. سفته سندی است که به موجب آن صادر کننده متعهد به پرداخت وجه درج شده در آن می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اسناد تجاری کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : سفته چیست

تعریف

طبق ماده 307 قانون تجارت سفته یا همان فته طلب یک سند تجاری است. یعنی از حمایت‌های خاص قانون گذار برخوردار است. صدور این سند به معنای متعهد شدن فرد امضا کننده آن می‌باشد. متعهد باید در تاریخ مشخص یا به صورت حال مبلغ مندرج در سند را به فرد دارنده سند که حتی می‌تواند در وجه حامل باشد بپردازد. 

این سند تجاری باید به صورتی که قانون تجارت مقرر کرده است تنظیم شود. زیرا در غیر این صورت دارنده آن نمی‌تواند از مقررات مربوط به آن در قانون تجارت استفاده کند.
در سفته فقط دو نفر نقش دارند که متعهد و دارنده می‌باشند.

متعهد شخص مدیون است که باید مبلغ را پرداخت کند و دارنده منتفع سند یا طلبکار است که مبلغ را دریافت می‌کند.

مندرجات سفته

طبق ماده ۳۰۸ قانون تجارت فته طلب باید امضاء یا مهر داشته باشد و همچنین باید دارای تاریخ باشد. این شرایط لازمند ولی کافی نیستند. بنایراین قانون تجارت شرایط بیشتری را برمی‌شمارد:

۱ – مبلغی که باید تادیه شود با تمام حروف.

۲ – گیرنده وجه | سفته

گیرنده وجه شخصی است که سفته در وجه یا به حواله کرد او صادر می‌گردد، اما همان طور که گفته شد در این سند می‌توان نام کسی که سفته به نفع او صادر می‌شود را ذکر نکرد یعنی سفته را در وجه حامل صادر نمود.

۳ – تاریخ پرداخت

همان طور که در ماده هم آمده است ذکر تاریخ پرداخت در سفته ضروری است.
نکته: اگر در سفته تاریخ ذکر نشود، سند حال است.

قواعد کلی

به طور کلی عدم ذکر تاریخ در اسناد تجاری به ضرر صادر کننده آن تمام می‌شود. چرا که تعهد او حال می‌شود و به محض صدور سند مسئولیت پرداخت بر عهده او قرار می‌گیرد.

همچنین قانون کلی که بر تمام اسناد اعم از تجاری و غیر‌تجاری حاکم است این است که این اسناد بدون مهر یا امضا ارزشی ندارند. چرا که سند بدون مهر یا امضا قابلیت استناد به فرد خاصی ندارد. بنابراین اگر در سفته‌ای تمام مندرجات به درستی تکمیل شود اما امضا یا مهر نشود سند به طور کلی از درجه اعتبار ساقط است.

توصیه می‌کنیم مقاله برات را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سفته، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

منبع : سفته چیست

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

آیا می‌دانید به چه اسنادی در وجه حامل گفته می‌شود؟ آیا مقررات مربوط به آن را می‌دانید؟ در ادامه به بررسی این اسناد و مقررات حاکم بر آن و همچنین به توضیح مفقود شدن آن می‌پردازیم. قانون تجارت تعریف دقیقی از این اسناد ارائه نکرده است ولی اسناد در وجه حامل عبارتند از نوشته‌ای که به موجب آن امضا کننده متعهد می‌شود در وعده معین، مبلغ معینی را به دارنده سند پرداخت کند. رایج‌ترین سند در وجه حامل چک‌های در وجه حاملند اما به چک محدود نمی‌گردند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : اسناد در وجه حامل

تعریف

این اسناد یا در زمینه تجاری و یا در زمینه مدنی صادر می‌شوند. این موضوع هم با توجه به اینکه سند برای امور تجاری صادر شده باشد یا برای امور مدنی مشخص می‌شود.
سند در وجه حاملی را که تجار صادر می‌کنند تجارتی است. البته این مورد یک استثناء هم دارد و آن این است که ثابت شود سند مربوط به امور تجارتی نیست.

مقررات مربوط به سند در وجه حامل

اثبات مالکیت سند

طبق ماده ۳۲۰ قانون تجارت، دارنده هر سند در وجه حامل مالک است و حق مطالبه وجه آن را داراست مگر در صورت اثبات خلاف آن…
این ماده به این معناست که سند در وجه حامل، مانند اسناد تجاری دیگر، به خودی خود نماینده طلب است و دارنده‌ای که آن را در دست دارد، نیاز به اثبات وجود طلب به طریق دیگر ندارد و هرگاه شخص دیگری مدعی مالکیت سند باشد، باید خلاف آن را اثبات کند.

موعد پرداخت

پرداخت وجه سند باید در سر وعده باشد. یعنی موعدی که در خود سند برای پرداخت تعیین گشته است.

نقل و انتقال سند در وجه حامل

سند در وجه حامل از طریق قبض و اقباض منتقل می‌گردد و دارنده این سند حق دارد هنگام وعده وجه آن را از متعهد دریافت کند و متعهد نمی‌تواند به موجب ایراداتی که می‌توانست آن‌ها را علیه دارندگان قبلی مطرح کند، از پرداخت وجه سند به دارنده فعلی خودداری کند.

مفقود شدن سند در وجه حامل

گاهی اوقات ممکن است که سند در وجه حامل گم شود. قانون گذار برای جلوگیری از تضییع حقوق مالک واقعی سند مقرراتی را وضع کرده است.

الف – اسناد در وجه حامل دارای کوپن

این اسناد به دلیل اینکه در فواصل مختلف امکان پرداخت بهره به دارنده را داشته باشند، به همراه کوپن در اختیار دارنده قرار می‌گیرند.

مفقودی

طبق ماده ۳۲۲ قانون تجارت در صورت مفقودی سند در وجه حامل دارای کوپن (که این کوپن‌ها سند دریافت منفعت برای دارنده است) دارنده واقعی می‌تواند بطلان آن‌ها را از دادگاه تقاضا نماید.
بنابراین قانون گذار به مالک اجازه داده در صورت مفقود شدن ابطال آن‌ها را درخواست کند.

پیگیری دعوای ابطال سند مفقود شده

در محکمه خواهان باید با دلایل محکمه پسند تعلق اسناد به خود و همچنین مفقودی آن‌ها را اثبات کند. چنانچه صرفا برگه‌های کوپن مفقود شده باشد ارائه خود سند اصلی کفایت می‌کند.

مرحله اعلان در جراید

اگر دادگاه دلایل را پذیرفت و مالکیت خواهان بر اسناد مفقودی ثابت شد، محکمه دستور اعلان در جراید را می‌دهد تا به دارنده فعلی سند اخطار دهند. اگر از تاریخ انتشار اولین اعلان تا سه سال سند ابراز نشود دادگاه حکم به ابطال آن صادر می‌نماید.
این اخطار طبق ماده ۳۲۷ قانون تجارت باید سه دفعه در روزنامه رسمی منتشر شود.

سرانجام دعوا

 
طبق ماده ۳۲۸ قانون تجارت اگر پس از اعلان در روزنامه رسمی، سند مفقود ابراز شود، دادگاه به مدعی مهلت مناسبی داده، به او اخطار می‌کند که چنانچه تا پایان مهلت، دعوی خود را تعقیب و دلایلش را ارائه نکند، محکوم خواهد شد و سند به ابراز کننده آن مسترد خواهد گردید.
و در ماده ۳۲۹ قانون تجارت آمده که اگر در ظرف مدت مقرر در ماده ۳۲۴ و اعلان شده سند ابراز نشود، دادگاه آن را باطل اعلام خواهد کرد.
ابطال سند هم به وسیله درج در روزنامه رسمی و هر وسیله دیگری که دادگاه مقتضی بداند، به اطلاع عموم خواهد رسید.
پس از صدور حکم ابطال مدعی حق دارد صدور سند جدید را تقاضا کند اگر کوپن‌ها حال شده باشند وی حق مطالبه مبلغ آن را نیز خواهد داشت.

ب – اسناد دیگر در وجه حامل

طبق ماده ۳۳۲ قانون تجارت هر گاه سند گم شده از اسناد نام‌برده در ماده ۳۲۲ نباشد:
محمکه در صورت محق بودن مدعی، به تاریخ پرداخت سند می‌نگرد. اگر حال باشد دستور پرداخت آن را در صندوق دادگستری می‌دهد. اگر موعد‌دار باشد و موعد آن نیز رسیده باشد همین دستور را خواهد داد.

توصیه می‌کنیم مقاله برات را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله چک را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله سفته را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اسناد در وجه حامل، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اسناد در وجه حامل پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تما

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

فروش مال غیر

وقتی دو نفر ‌‌‌‌می‌خواهند که چیزی را در قبال چیز دیگر به یکدیگر بدهند در واقع با هم معامله کرده‌اند و هر فرد موظف است که هر چیزی را که مابه‌ازای معامله قرار داده است به طرف دیگر بپردازد. اما در برخی موارد ممکن است معاملات اشکالاتی داشته باشند و جرم فروش مال غیر در آن‌‌‌‌‌ها صورت بگیرد. در ادامه قصد داریم در مورد جرم فروش مال غیر توضیحاتی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : فروش مال غیر

 

 

 

فروش مال غیر به چه معناست‌‌‌‌‌‌ ؟

‌فروش ما‌ل غیر یکی از جرائمی است که قانونگذار برای آن مجازاتی را در نظر گرفته است. در این نوع جرم شخص مجرم مال فرد دیگر را بدون ‌اجازه او به فروش ‌‌‌‌می‌رساند. برای مثال تصور کنید خانه‌‌‌‌‌‌ای دارید که کسی در آن‌ زندگی ‌‌‌‌نمی‌کند و فرد مجرم خانه شما را بدون اجازه شما اجاره ‌‌‌‌می‌دهد که در این صورت ‌فروش ما‌ل غیر صورت گرفته است و شما ‌‌‌‌می‌توانید مالکیت خود اعلام نمایید و از مجرم در دادسرا شکایت کنید. ‌فروش ما‌ل غیر در دو قالب فروش اموال منقول و غیر منقول صورت ‌‌‌‌می‌گیرد که با هم تفاوت‌‌‌‌‌هایی دارند.

فروش اموال منقول

مال منقول به مالی‌ گفته ‌‌‌‌می‌شود که اگر جابه‌جا شود آسیبی به آن ‌‌‌‌‌نمی‌رسد و از ارزش آن کم ‌‌‌‌نمی‌شود. برای مثال ساعت، لوازم قیمتی و طلا جزو اموال منقول به حساب آمده و مجرم ‌‌‌‌می‌تواند با سوء استفاده از آن‌‌‌‌‌ها مرتکب جرم‌‌ فروش ما‌ل غیر شود.

فروش اموال غیر منقول

مال غیر منقول به مالی گفته ‌‌‌‌می‌شود که‌ امکان جابه‌جایی آن وجود نداشته باشد، برای مثال خانه و زمین دو مال غیر منقول به حساب ‌‌‌‌می‌آیند که مجرم با سوء استفاده از این دو نوع مال نیز ‌‌‌‌می‌تواند مرتکب جرم ‌فروش ما‌ل غیر شود.

آیا در صورت وقوع جرم فروش مال غیر ممکن است مالک و خریدار نیز مجرم محسوب شوند‌‌‌‌‌‌ ؟

شاید برایتان عجیب باشد که بگوییم فقط شخصی که مرتکب ‌فروش ما‌ل غیر شده است (یعنی فروشنده) مجرم نیست و ممکن است مالک یا خریدار نیز مجرم به حساب بیایند. در ادامه چگونگی مجرم شناخته شدن مالک و خریدار شرح داده شده است:

مجرم شدن مالک

در برخی موارد دیده شده است که مالک نیز در ‌فروش ما‌ل غیر مجرم شناخته ‌‌‌‌می‌شود. اگر مالک متوجه شود که مالش بدون اجازه او معامله شده است ‌‌‌‌می‌بایست در مدت زمان یک ماه به دادگاه مراجعه نماید و مالکیت خود را اعلام کند و در غیر این صورت ممکن است دادگاه او را مجرم به حساب بیاورد. دلیل آن است که در برخی موارد مالک و فروشنده با هم هماهنگ هستند تا از خریدار کلاهبرداری کنند.

مجرم شدن خریدار

در این نوع جرم ممکن است خریدار نیز مجرم شناخته شود، اگر خریدار از وقوع جرم ‌فروش ما‌ل غیر اطلاعی نداشته باشد مجرم نیست اما ‌اگر از این جرم اطلاع داشته باشد و با وجود‌ مطلع بودن از عدم مالکیت فروشنده باز هم معامله را انجام ‌دهد مجرم است و دادگاه او را در جرم شریک ‌‌‌‌می‌داند. دلیلش آن است که ممکن است خریدار و فروشنده با هم تبانی کرده باشند تا از شخص مالک کلاهبرداری نمایند.

چگونه پس از پس از وقوع جرم فروش مال غیر مال را پس بگیریم‌‌‌‌‌‌ ؟

در صورتی که جرم ‌فروش ما‌ل غیر انجام شده باشد شاکی ‌‌‌‌می‌بایست به دادسرای کیفری مراجعه نماید و با طرح دعوا از دادسرا بخواهد که مال او را به او بازگرداند. شاکی ‌‌‌‌می‌بایست مدارک معتبری را به دادسرای کیفری ارائه کند تا جرم ‌اثبات گردد.

پس از اثبات جرم دادسرا مجرم را موظف ‌‌‌‌می‌کند که مال را به صاحبش بازگرداند که به این کار رد مال ‌‌‌‌می‌گویند.

مجازات جرم فروش مال غیر چیست‌‌‌‌‌‌ ؟

جرم ‌فروش ما‌ل غیر از جمله جرائمی ‌است که قانونگذار برای آن مجازات سختی را در نظر گرفته است و از جرائم نابخشودنی به حساب ‌‌‌‌می‌آید. حتی اگر شاکی نیز رضایت دهد باز هم مجرم در این نوع جرم مجازات خواهد شد. مجازات فردی که مرتکب ‌فروش ما‌ل غیر ‌‌‌‌می‌شود به شرح زیر است:

  • مجرم از یک ‌تا هفت سال به حبس محکوم ‌‌‌‌می‌شود.
  • مجرم ‌‌‌‌می‌بایست برابر مالی که ربوده است را به عنوان جریمه نقدی بپردازد.
  • مجرم باید مالی را که به فروش رسانیده به صاحبش بازگرداند.

سوالات متدوال

فروش مال غیر به چه معناست‌‌‌‌‌‌ ؟

وقتی شخصی مالی را بدون اجازه صاحبش به فروش برساند و یا از آن منفعتی دریافت کند که در واقع آن منفعت متعلق به صاحب مال است مرتکب جرم فروش مال غیر شده است.

مجازات حبس فروش مال غیر چقدر است‌‌‌‌‌‌ ؟

از یک تا هفت سال.

برای شکایت از مجر‌‌‌‌می که مرتکب فروش مال غیر شده است ‌‌‌‌می‌بایست به کجا رجوع کرد‌‌‌‌‌‌ ؟

به دادسرای کیفری.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فروش ما‌ل غیر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فروش ما‌ل غیر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

منبع : فروش مال غیر

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

حمل مواد مخدر

مواد مخدر به موادی گفته ‌‌می‌شود که اعتیاد آور هستند و به جسم انسان نیز لطمه وارد ‌‌می‌کنند. تولید، فروش و… مواد مخدر توسط قانون منع شده است و این به دلیل زیان‌‌‌های جبران ناپذیر مواد مخدر بر روی مصرف کنندگان ‌‌می‌باشد. طبق قانون کشور ما‌ حمل مواد مخدر نیز جرم بزرگی به حساب ‌‌می‌آید و مجازات مخصوص به خود را دارد.‌‌ در ادامه قصد داریم در این مورد توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : حمل مواد مخدر

آیا حمل مو‌اد مخدر جرم تلقی ‌‌می‌شود‌‌‌ ؟

همانطور که گفته شد حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر نیز مانند فروش، تولید و… آن جرم تلقی ‌‌می‌شود. ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر به جسم انسان ضرر ‌‌می‌رسانند و همین دلیل باعث شده است که خرید و فروش آن‌ها منع گردد. معمولا کسی که ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر را حمل می‌کند قصد خرید و فروش آن را دارد. از این رو قانونگذار حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر را جرم تلقی نموده و برای آن مجازاتی را نیز در نظر گرفته است. مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر با توجه میزان ‌‌‌‌‌موا‌دی که از مجرم ضبط ‌‌می‌شود تعیین خواهد شد و هرچقدر که میزان آن بیشتر باشد مجازات مجرم نیز سنگین‌‌‌‌‌تر خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر از یک تا پنجاه گرم و از پنجاه گرم تا پانصد گرم

همانطور که گفته شد مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر بر حسب میزان ‌‌‌‌‌موا‌د ضبط شده از مجرم تعیین ‌‌می‌شود. مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر به اندازه یک تا ۵۰ گرم تا سه میلیون ریال جریمه نقدی و تا ۵۰ ضربه شلاق خواهد بود. مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر به اندازه ۵۰ گرم تا ۵۰۰ گرم نیز از پنج میلیون تا پانزده میلیون ریال جریمه نقدی و ۱۰ تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر از پانصد گرم تا پنج‌‌ کیلو گرم و از پنج کیلو گرم تا بیست کیلو گرم

  • از 500 گرم تا 5 کیلو گرم 15000000 تا 60000000 ریال جریمه نقدی و 40 تا 74 ضربه شلاق و همچنین 2 تا 5 سال حبس.
  • از 5 کیلوگرم تا 20 کیلوگرم نیز 60000000 تا 200000000 ریال جریمه نقدی،۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و 5 تا 10 سال حبس.

نکته: در صورت‌ تکرار حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر بیش از پنج ‌کیلو گرم علاوه بر مجازات‌‌‌های گفته شده فرد به جای جریمه نقدی ‌‌می‌بایست تمام اموال ناشی از جرم را تسلیم‌ دولت نماید. در برخی موارد نیز فرد تا سه بار جرم خود را تکرار ‌‌می‌کند که در این صورت مجازات او ضبط اموال ناشی از جرم و اعدام خواهد بود.

مجازات حمل مواد مخدر از بیست کیلو گرم تا صد کیلوگرم و بیش از صد کیلو گرم

مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر‌‌ بیش از بیست کیلو‌گرم کمی سنگین‌‌‌‌‌تر خواهد بود. مجازات حمل بیست تا صد کیلو ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر شامل 60000000 تا 200000000 ریال جریمه نقدی و ۵۰ تا ۷۴ ضربه شلاق و 5 تا 10 سال حبس خواهد بود که ‌با مجازات‌ حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر از 5 کیلو تا 20 کیلو‌‌ گرم‌ برابر است اما بابت هر یک کیلو اضافه مجرم ‌‌می‌بایست تا‌ 2000000 ریال جزای نقدی بپردازد. همچنین اگر مجرم جرم‌ را تکرار کند مجازات‌‌ او اعدام و ضبط اموال ناشی از جرم ‌خواهد بود. مجازات افرادی که بیش از صد کیلو ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر را حمل کنند مانند مجازات حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر از بیست تا صد کیلو خواهد بود که تنها تفاوت آن این است که مجرم به حبس ابد نیز محکوم ‌‌می‌شود و علاوه‌‌ بر این اگر جرم را‌ تکرار کند به اعدام و مصادره اموال ناشی از جرم محکوم ‌‌می‌شود.

نکته: اگر نوجوانان با سن کمتر از ۲۸ سال مرتکب جرم حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر باشند مجازات نسبتا سبک‌‌‌‌‌تری خواهند داشت اما چون عمل آن‌‌‌ها جرم‌ بوده ‌‌نمی‌توانند از مجازات آن به طور کلی معاف شوند. لازم به ذکر است که قاضی برای تعیین مجازات ‌‌می‌بایست حتما از پزشکی قانونی تاییدیه رسیدن مجرم به بلوغ عقلانی را دریافت نماید و سپس اقدام به صدور حکم در این زمینه نماید.

سوالات متداول

آیا حمل ‌‌‌‌‌موا‌د مخدر جرم است‌‌‌ ؟

بله این کار جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت که توضیحات کامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر فردی بیش از صد کیلو ‌‌‌‌‌موا‌د ‌مخدر را حمل کند مجازات حبس او چقدر خواهد بود‌‌‌ ؟

در این صورت فرد‌‌ به حبس ابد محکوم ‌‌می‌شود که توضیحات کامل‌‌‌‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حمل مواد مخدر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حمل مواد مخدر پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

منبع : حمل مواد مخدر

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

مسئولیت مدنی به این معناست که شخصی به دیگری ضرر و زیانی وارد آورد که رابطه قراردادی با او ندارد. در هر مورد که شخصی موظف به جبران ضرر دیگری باشد می‌گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد یا ضامن است‌. بنابراین آن فردی که ضامن است باید جبران خسارت کند. در ادامه به بررسی راه‌های جبران خسارت و بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : مسئولیت مدنی یا جبران خسارت

دعوای مسئولیت مدنی

در بیشتر موارد، مسئول خسارت، بدون اقامه دعوی به جبران خسارت اقدام نمی‌کند و به همین دلیل زیان دیده باید اقامه دعوای مسئولیت مدنی کند.
این دعوا بسته به شرایط و نوعی که دارد می‌تواند در دادگاه کیفری و در دادگاه حقوقی رسیدگی شود. اگر فعل زیانبار، جرم کیفری باشد در دادگاه کیفری و اگر فعل زیانبار عنوان مجرمانه نداشته باشد، در دادگاه حقوقی رسیدگی می‌شود.
نکته: طبق بند الف ماده ۹ قانون شورا‌های حل اختلاف اگر خسارت وارده کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال باشد شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوای مسئولیت مدنی را خواهد داشت.

خواهان دعوای مسئولیت مدنی

دعوای مسئولیت مدنی باید از سوی زیان دیده اقامه شود زیرا طبق ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی، اقامه دعوا از سوی کسی که ذی نفع دعوی نیست یعنی از این طرح دعوا نفعی به او نمی‌رسد، پذیرفته نمی‌شود.

خوانده دعوای مسئولیت مدنی

خوانده دعوای مسئولیت مدنی شخصی است که باید جبران خسارت کند.
اگر مسئول حادثه فوت کرده باشد، می‌توان علیه ورثه او که قائم مقام قانونی فرد محسوب می‌شوند، دعوای مسئولیت را اقامه کرد.

راه‌های جبران خسارت

راه‌های جبران خسارت عبارتند از جبران عینی ( اعاده وضع سابق ) و دادن معادل، که دادگاه با توجه به اوضاع و احوال و شرایط معین می‌کند که شیوه و طریقه جبران خسارت به کدام یک از این موارد می‌باشد.

الف – جبران عینی

بهترین شیوه برای جبران خسارت آن است که وضع زیان دیده کاملاً به حالت پیش از ورود ضرر بازگردانده شود. در جبران عینی ضرر کاملاً محو می‌شود و به همین دلیل این شیوه بر دیگر شیوه‌ها ارجحیت دارد.
برای مثال اگر کسی خانه‌ای را خراب کند، دادگاه می‌تواند به بازسازی خانه حکم دهد و از این طریق وضع را به حالت سابق بازگرداند.
البته در خسارت‌های معنوی و بدنی امکان بازگرداندن وضع پیشین وجود ندارد اما در خسارت‌های مالی اجرای این شیوه ممکن است.

ب – دادن معادل

یکی دیگر از راه‌های جبران خسارت دادن معادل می‌باشد در این موارد باید معادل آنچه که بر اثر فعل یا ترک فعل مسئول حادثه از دارایی زیان دیده خارج و یا کم شده است به دارایی او وارد شود، که این معادل می‌تواند به دو صورت انجام پذیرد: جبران نقدی و جبران غیر نقدی خسارت.

جبران نقدی خسارت

اصل بر این است که در جبران نقدی خسارت، غرامت به صورت یکجا و فوری پرداخت شود اما دادگاه می‌تواند به لحاظ وضع مالی مسئول زیان، به پرداخت خسارت به صورت قسطی حکم کند.
همچنین جبران نقدی خسارت ممکن است به صورت پرداخت مستمری باشد، در این نوع از پرداخت مبلغ کل و تعداد پرداخت‌ها مشخص نیست و ممکن است تعهد به پرداخت مستمری تا پایان عمر زیان‌دیده باقی بماند.

جبران غیرنقدی خسارت

جبران غیرنقدی خسارت به این معناست که می‌توان مثل مال را تسلیم کرد که در این صورت دیگر نوبت به پرداخت قیمت نخواهد بود زیرا مثل مال، صفات نوعی آن را دارد. البته مثل همه اموال وجود ندارد و دادن مثل آن همیشه امکان‌پذیر نمی‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله خسارت تاخیر را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله خسارت عدم انجام تعهد را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مدنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مدنی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

منبع : مسئولیت مدنی یا جبران خسارت

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

یکی از انواع شرکت‌های تجاری، شرکت نسبی است و همانطور که از نام این شرکت مشخص است مسئولیت اشخاص در این شرکت به نسبت سرمایه‌ای است که به شرکت آورده‌اند. یکی از مزایای شرکت نسبی این است که دیون شرکت ابتدائا باید از خود شرکت مطالبه شود نه سرمایه اشخاص، به همین جهت این نوع شرکت برای سرمایه گذاری بسیار مفید و سودآور است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : شرکت نسبی

تعریف و اوصاف اساسی شرکت نسبی

شرکت نسبی بین دو یا چند شریک به منظور امور تجارتی تشکیل می‌گردد که در آن، درصورتی که دارایی شرکت در زمان انحلال برای تادیه دیون کافی نباشد هر شریک به نسبت سرمایه‌ای که به شرکت آورده مسئول تادیه دیون شرکت می‌باشد.

از اوصاف اساسی این شرکت می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱.هر شریک به نسبت سهم‌الشرکه‌اش در قبال تمام دیون شرکت مسئول است.

۲.برای تاسیس آن حداقل سرمایه‌ای تعیین نشده است.

۳.نقل و انتقال سهم‌الشرکه با رای همه شرکا ممکن است.

۴.تعداد شرکا حداقل ۲شخص ( حقوقی، حقیقی ) است.

مسئولیت هر شریک در شرکت سهامی

قبل از انحلال شرکت دیون شرکت از خود شرکت مطالبه می‌شود اما بعد از انحلال اگر دارایی شرکت برای تادیه دیونش کافی نباشد هر شریک به نسبت سرمایه‌ای که با خود به شرکت آورده مسئول تادیه بخشی از دیون است هرچند مبلغی که او باید بپردازد از میزان سرمایه‌ای که او با خود به شرکت آورده بیشتر شود. مثلا اگر ده درصد سرمایه شرکت را تهیه کرده باید ده درصد دیون شرکت پس از انحلال را نیز بپردازد.

اسم شرکت

۱.در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت نسبی ) درج شود.

۲.اسم شرکت باید متضمن حداقل نام یکی از شرکا باشد.

زمان تشکیل

شرکت نسبی زمانی تشکیل می‌شود که:

۱.تمام سرمایه نقدی پرداخت شود.

۲.تمام سرمایه غیرنقدی تقویم شده باشد.

۳.تشکیل شرکت نسبی منوط به ثبت نیست و قبل از ثبت تشکیل می‌شود.

مدیران در شرکت نسبی

۱.تعداد مدیران: ممکن است یک یا چند نفر باشد.

۲.انتخاب مدیران: ممکن است از بین شرکا یا خارج از شرکا باشد.

۳.مدت مدیریت: ممکن است محدود یا نامحدود باشد.

شیوه اخذ تصمیمات

در این خصوص قانون ساکت است و فقط در موارد خاصی اتفاق‌آرای شرکا را برای تصمیم گیری ضروری دانسته است. این موارد عبارتند از:

۱.انتقال سهم‌الشرکه هر شریک به شریک دیگر.

۲.اقدام یکی از شرکا به تجارتی از نوع تجارت شرکت یا ورود او به عنوان شریک ضامن یا شریک با مسئولیت محدود در شرکتی دیگر.

۳.یکی از موارد انحلال شرکت رضایت تمام شرکاست.

۴.درصورت فوت یا حجر یکی از شرکا بقای شرکت موقوف به رضایت سایر شرکاست.

رابطه طلبکاران با شرکت نسبی و شرکای شرکت نسبی

قبل از انحلال 

مطالبه دیون شرکت از خود شرکت صورت خواهد گرفت.

بعد از انحلال

 اگر دارایی شرکت کفاف مطالبات طلبکاران را ندهد طلبکاران می‌توانند بابت طلب خود به شرکای شرکت مراجعه کنند و از هریک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند بخشی از دیون را مطالبه کنند.

رابطه طلبکاران شرکت با طلبکاران شرکا

درصورت انحلال شرکت نسبی، اموال شرکت ابتدا به مصرف تادیه دیون خود شرکت می‌رسد و قبل از تادیه دیون خود شرکت، طلبکاران شخصی خود شرکا حقی بر آن اموال ندارند اما اگر دارایی شرکت کفاف دیون را نکند طلبکاران شرکت می‌توانند به شرکا رجوع کنند و دراین صورت طلبکاران شرکت و طلبکاران شخصی خود شرکا حق تقدمی بر یکدیگر ندارند.

تهاتر در شرکت نسبی

اگر شخصی مدیون شرکت است و درعین حال از یکی از شرکا طلبکار باشد چه قبل از انحلال و چه بعد از انحلال نمی‌تواند به تهاتر استناد کند.

اگر شخصی طلبکار از شرکت و درعین حال مدیون یکی از شرکا باشد:

۱.قبل از انحلال، نمی‌تواند به تهاتر استناد کند.

۲.بعد از انحلال، اگر طلبی که طلبکار از شرکت دارد وصول نشود می‌تواند در برابر شریک به تهاتر استناد کند توجه داشته باشید که شخص نمی‌تواند در ابتدا به تهاتر استناد کند بلکه اول باید طلب خود را از شرکت وصول کند و اگر طلب او وصول نشد به تهاتر استناد کند.

حقوق طلبکاران شخصی شرکا

طلبکاران شخصی شرکا:

۱.نمی‌توانند طلب خود را از دارایی شرکت وصول کنند.

۲.می‌توانند طلب خود را از سهمی که مدیونشان از منافع شرکت دارد وصول کنند.

۳.می‌توانند طلب خود را از سهمی که درصورت انحلال شرکت به مدیون آن‌ها تعلق می‌گیرد وصول کنند.

تاثیر انتقال سهم‌الشرکه در مسئولیت شرکا

اگر پس از آن که شرکت نسبی تشکیل می‌شود کسی به عنوان شریک به شرکت بپیوندد نسبت به دیونی که قبل از ورود او به شرکت حاصل شده نیز با دیگر شرکا به نسبت سهم‌الشرکه‌اش مسئولیت نسبی دارد.

اگر برخلاف این ترتیب بین شرکا قراری گذاشته شده باشد این قرار دربرابر ثالث غیرقابل استناد است اما در رابطه بین خود شرکا قابل استناد است.

انحلال شرکت نسبی

طبق قانون تجارت انحلال شرکت نسبی به موجب موارد زیر رخ می‌دهد:

۱.وقتی که شرکت برای انجام موضوع خاصی تشکیل شده باشد و آن موضوع را به پایان رسانده یا انجام آن غیرممکن شده باشد.

۲.وقتی که شرکت برای مدت معین تشکیل شده باشد و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه قبل از انقضا تمدید شود.

۳.درصورت ورشکستگی.

۴.درصورت تصمیم تمام شرکا.

۵.اگر یکی از شرکا انحلال شرکت را تقاضا کند.

۶.درصورت فسخ شرکت توسط یکی از شرکا.

۷.درصورت ورشکستگی یکی از شرکا.

۸.درصورت درخواست طلبکاران یکی از شرکا.

۹.درصورت فوت یا محجوریت یکی از شرکا.

توصیه می‌کنیم مقاله شرکت تضامنی را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شرکت با مسئولیت محدود را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شرکت مدنی را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت نسبی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت نسبی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

 

منبع : شرکت نسبی

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

یکی از انواع شرکت‌های تجاری، شرکت نسبی است و همانطور که از نام این شرکت مشخص است مسئولیت اشخاص در این شرکت به نسبت سرمایه‌ای است که به شرکت آورده‌اند. یکی از مزایای شرکت نسبی این است که دیون شرکت ابتدائا باید از خود شرکت مطالبه شود نه سرمایه اشخاص، به همین جهت این نوع شرکت برای سرمایه گذاری بسیار مفید و سودآور است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : شرکت نسبی

تعریف و اوصاف اساسی شرکت نسبی

شرکت نسبی بین دو یا چند شریک به منظور امور تجارتی تشکیل می‌گردد که در آن، درصورتی که دارایی شرکت در زمان انحلال برای تادیه دیون کافی نباشد هر شریک به نسبت سرمایه‌ای که به شرکت آورده مسئول تادیه دیون شرکت می‌باشد.

از اوصاف اساسی این شرکت می‌توان موارد زیر را نام برد:

۱.هر شریک به نسبت سهم‌الشرکه‌اش در قبال تمام دیون شرکت مسئول است.

۲.برای تاسیس آن حداقل سرمایه‌ای تعیین نشده است.

۳.نقل و انتقال سهم‌الشرکه با رای همه شرکا ممکن است.

۴.تعداد شرکا حداقل ۲شخص ( حقوقی، حقیقی ) است.

مسئولیت هر شریک در شرکت سهامی

قبل از انحلال شرکت دیون شرکت از خود شرکت مطالبه می‌شود اما بعد از انحلال اگر دارایی شرکت برای تادیه دیونش کافی نباشد هر شریک به نسبت سرمایه‌ای که با خود به شرکت آورده مسئول تادیه بخشی از دیون است هرچند مبلغی که او باید بپردازد از میزان سرمایه‌ای که او با خود به شرکت آورده بیشتر شود. مثلا اگر ده درصد سرمایه شرکت را تهیه کرده باید ده درصد دیون شرکت پس از انحلال را نیز بپردازد.

اسم شرکت

۱.در اسم شرکت باید عبارت ( شرکت نسبی ) درج شود.

۲.اسم شرکت باید متضمن حداقل نام یکی از شرکا باشد.

زمان تشکیل

شرکت نسبی زمانی تشکیل می‌شود که:

۱.تمام سرمایه نقدی پرداخت شود.

۲.تمام سرمایه غیرنقدی تقویم شده باشد.

۳.تشکیل شرکت نسبی منوط به ثبت نیست و قبل از ثبت تشکیل می‌شود.

مدیران در شرکت نسبی

۱.تعداد مدیران: ممکن است یک یا چند نفر باشد.

۲.انتخاب مدیران: ممکن است از بین شرکا یا خارج از شرکا باشد.

۳.مدت مدیریت: ممکن است محدود یا نامحدود باشد.

شیوه اخذ تصمیمات

در این خصوص قانون ساکت است و فقط در موارد خاصی اتفاق‌آرای شرکا را برای تصمیم گیری ضروری دانسته است. این موارد عبارتند از:

۱.انتقال سهم‌الشرکه هر شریک به شریک دیگر.

۲.اقدام یکی از شرکا به تجارتی از نوع تجارت شرکت یا ورود او به عنوان شریک ضامن یا شریک با مسئولیت محدود در شرکتی دیگر.

۳.یکی از موارد انحلال شرکت رضایت تمام شرکاست.

۴.درصورت فوت یا حجر یکی از شرکا بقای شرکت موقوف به رضایت سایر شرکاست.

رابطه طلبکاران با شرکت نسبی و شرکای شرکت نسبی

قبل از انحلال 

مطالبه دیون شرکت از خود شرکت صورت خواهد گرفت.

بعد از انحلال

 اگر دارایی شرکت کفاف مطالبات طلبکاران را ندهد طلبکاران می‌توانند بابت طلب خود به شرکای شرکت مراجعه کنند و از هریک از شرکا به نسبت سرمایه‌ای که به شرکت آورده‌اند بخشی از دیون را مطالبه کنند.

رابطه طلبکاران شرکت با طلبکاران شرکا

درصورت انحلال شرکت نسبی، اموال شرکت ابتدا به مصرف تادیه دیون خود شرکت می‌رسد و قبل از تادیه دیون خود شرکت، طلبکاران شخصی خود شرکا حقی بر آن اموال ندارند اما اگر دارایی شرکت کفاف دیون را نکند طلبکاران شرکت می‌توانند به شرکا رجوع کنند و دراین صورت طلبکاران شرکت و طلبکاران شخصی خود شرکا حق تقدمی بر یکدیگر ندارند.

تهاتر در شرکت نسبی

اگر شخصی مدیون شرکت است و درعین حال از یکی از شرکا طلبکار باشد چه قبل از انحلال و چه بعد از انحلال نمی‌تواند به تهاتر استناد کند.

اگر شخصی طلبکار از شرکت و درعین حال مدیون یکی از شرکا باشد:

۱.قبل از انحلال، نمی‌تواند به تهاتر استناد کند.

۲.بعد از انحلال، اگر طلبی که طلبکار از شرکت دارد وصول نشود می‌تواند در برابر شریک به تهاتر استناد کند توجه داشته باشید که شخص نمی‌تواند در ابتدا به تهاتر استناد کند بلکه اول باید طلب خود را از شرکت وصول کند و اگر طلب او وصول نشد به تهاتر استناد کند.

حقوق طلبکاران شخصی شرکا

طلبکاران شخصی شرکا:

۱.نمی‌توانند طلب خود را از دارایی شرکت وصول کنند.

۲.می‌توانند طلب خود را از سهمی که مدیونشان از منافع شرکت دارد وصول کنند.

۳.می‌توانند طلب خود را از سهمی که درصورت انحلال شرکت به مدیون آن‌ها تعلق می‌گیرد وصول کنند.

تاثیر انتقال سهم‌الشرکه در مسئولیت شرکا

اگر پس از آن که شرکت نسبی تشکیل می‌شود کسی به عنوان شریک به شرکت بپیوندد نسبت به دیونی که قبل از ورود او به شرکت حاصل شده نیز با دیگر شرکا به نسبت سهم‌الشرکه‌اش مسئولیت نسبی دارد.

اگر برخلاف این ترتیب بین شرکا قراری گذاشته شده باشد این قرار دربرابر ثالث غیرقابل استناد است اما در رابطه بین خود شرکا قابل استناد است.

انحلال شرکت نسبی

طبق قانون تجارت انحلال شرکت نسبی به موجب موارد زیر رخ می‌دهد:

۱.وقتی که شرکت برای انجام موضوع خاصی تشکیل شده باشد و آن موضوع را به پایان رسانده یا انجام آن غیرممکن شده باشد.

۲.وقتی که شرکت برای مدت معین تشکیل شده باشد و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه قبل از انقضا تمدید شود.

۳.درصورت ورشکستگی.

۴.درصورت تصمیم تمام شرکا.

۵.اگر یکی از شرکا انحلال شرکت را تقاضا کند.

۶.درصورت فسخ شرکت توسط یکی از شرکا.

۷.درصورت ورشکستگی یکی از شرکا.

۸.درصورت درخواست طلبکاران یکی از شرکا.

۹.درصورت فوت یا محجوریت یکی از شرکا.

توصیه می‌کنیم مقاله شرکت تضامنی را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شرکت با مسئولیت محدود را مطالعه فرمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله شرکت مدنی را مطالعه فرمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت نسبی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت نسبی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

 

منبع : شرکت نسبی

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

مسئولیت مدنی به این معناست که شخصی به دیگری ضرر و زیانی وارد آورد که رابطه قراردادی با او ندارد. در هر مورد که شخصی موظف به جبران ضرر دیگری باشد می‌گویند در برابر او مسئولیت مدنی دارد یا ضامن است‌. بنابراین آن فردی که ضامن است باید جبران خسارت کند. در ادامه به بررسی راه‌های جبران خسارت و بررسی مواد قانونی مربوط به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :  مسئولیت مدنی یا جبران خسارت

دعوای مسئولیت مدنی

در بیشتر موارد، مسئول خسارت، بدون اقامه دعوی به جبران خسارت اقدام نمی‌کند و به همین دلیل زیان دیده باید اقامه دعوای مسئولیت مدنی کند.
این دعوا بسته به شرایط و نوعی که دارد می‌تواند در دادگاه کیفری و در دادگاه حقوقی رسیدگی شود. اگر فعل زیانبار، جرم کیفری باشد در دادگاه کیفری و اگر فعل زیانبار عنوان مجرمانه نداشته باشد، در دادگاه حقوقی رسیدگی می‌شود.
نکته: طبق بند الف ماده ۹ قانون شورا‌های حل اختلاف اگر خسارت وارده کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال باشد شورای حل اختلاف صلاحیت رسیدگی به دعوای مسئولیت مدنی را خواهد داشت.

خواهان دعوای مسئولیت مدنی

دعوای مسئولیت مدنی باید از سوی زیان دیده اقامه شود زیرا طبق ماده ۲ قانون آیین دادرسی مدنی، اقامه دعوا از سوی کسی که ذی نفع دعوی نیست یعنی از این طرح دعوا نفعی به او نمی‌رسد، پذیرفته نمی‌شود.

خوانده دعوای مسئولیت مدنی

خوانده دعوای مسئولیت مدنی شخصی است که باید جبران خسارت کند.
اگر مسئول حادثه فوت کرده باشد، می‌توان علیه ورثه او که قائم مقام قانونی فرد محسوب می‌شوند، دعوای مسئولیت را اقامه کرد.

راه‌های جبران خسارت

راه‌های جبران خسارت عبارتند از جبران عینی ( اعاده وضع سابق ) و دادن معادل، که دادگاه با توجه به اوضاع و احوال و شرایط معین می‌کند که شیوه و طریقه جبران خسارت به کدام یک از این موارد می‌باشد.

الف – جبران عینی

بهترین شیوه برای جبران خسارت آن است که وضع زیان دیده کاملاً به حالت پیش از ورود ضرر بازگردانده شود. در جبران عینی ضرر کاملاً محو می‌شود و به همین دلیل این شیوه بر دیگر شیوه‌ها ارجحیت دارد.
برای مثال اگر کسی خانه‌ای را خراب کند، دادگاه می‌تواند به بازسازی خانه حکم دهد و از این طریق وضع را به حالت سابق بازگرداند.
البته در خسارت‌های معنوی و بدنی امکان بازگرداندن وضع پیشین وجود ندارد اما در خسارت‌های مالی اجرای این شیوه ممکن است.

ب – دادن معادل

یکی دیگر از راه‌های جبران خسارت دادن معادل می‌باشد در این موارد باید معادل آنچه که بر اثر فعل یا ترک فعل مسئول حادثه از دارایی زیان دیده خارج و یا کم شده است به دارایی او وارد شود، که این معادل می‌تواند به دو صورت انجام پذیرد: جبران نقدی و جبران غیر نقدی خسارت.

جبران نقدی خسارت

اصل بر این است که در جبران نقدی خسارت، غرامت به صورت یکجا و فوری پرداخت شود اما دادگاه می‌تواند به لحاظ وضع مالی مسئول زیان، به پرداخت خسارت به صورت قسطی حکم کند.
همچنین جبران نقدی خسارت ممکن است به صورت پرداخت مستمری باشد، در این نوع از پرداخت مبلغ کل و تعداد پرداخت‌ها مشخص نیست و ممکن است تعهد به پرداخت مستمری تا پایان عمر زیان‌دیده باقی بماند.

جبران غیرنقدی خسارت

جبران غیرنقدی خسارت به این معناست که می‌توان مثل مال را تسلیم کرد که در این صورت دیگر نوبت به پرداخت قیمت نخواهد بود زیرا مثل مال، صفات نوعی آن را دارد. البته مثل همه اموال وجود ندارد و دادن مثل آن همیشه امکان‌پذیر نمی‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله خسارت تاخیر را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله خسارت عدم انجام تعهد را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مسئولیت مدنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مسئولیت مدنی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

منبع :  مسئولیت مدنی یا جبران خسارت

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

همه زنان و مردان در اجتماع به طور ناخودآگاه با یکدیگر ارتباط برقرار ‌‌‌‌‌‌می‌نمایند اما این ارتباط ‌‌‌‌‌‌می‌بایست در حدی باشد که آن‌‌‌‌‌‌‌ها را به گناه نیندازد. برای مثال زنی که با راننده خودرویی خود صحبت‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌می‌کند ‌‌‌‌‌‌می‌بایست برخی حدود را رعایت کند تا به گناه نیفتد و رابطه آن‌‌‌‌‌‌‌ها نامتعارف به حساب نیاید. زنا یک رابطه غیر متعارف است که افراد را به گناه ‌‌‌‌‌‌می‌اندازد. در ادامه قصد داریم در مورد زنای غیر محصنه توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : زنای غیر محصنه چیست

زنا به چه عملی گفته ‌‌‌‌‌‌می‌شود‌ ؟

هرگاه زن و مردی که میان آن‌‌‌‌‌‌‌ها پیوند ازدواجی نیست با یکدیگر رابطه جنسی برقرار کنند مرتکب زنا شده‌اند. زنا از دیدگاه دینی گناه محسوب ‌‌‌‌‌‌می‌شود و قانونگذار نیز آن را جرم به حساب آورده است. زنا انواع مختلفی دارد و چنانچه فردی مرتکب زنا شود طبق قانون مجازات خواهد شد.

زنای غیر محصنه چیست‌ ؟

‌زنای غیر محصنه یکی از انواع زنا ‌‌‌‌‌‌می‌باشد که در قانون مجازات اسلامی برای آن مجازات مشخصی تعیین گردیده است. هرگاه زن و مردی که دارای همسر نبوده و‌‌‌‌‌‌ مجرد باشند اقدام به برقراری رابطه جنسی با یکدیگر نمایند مرتکب ‌زنای غیر محصنه شده‌اند. در زیر سه مورد مختلف را شرح داده‌‌‌‌‌‌‌‌ایم تا مفهوم ‌زنای غیر محصنه را بهتر درک نمایید:

  • هرگاه زن و مردی که همسر ندارند زنا کنند ‌زنای آن‌ها جزو ‌زنای غیر محصنه خواهد بود.
  • چنانچه زن و مردی مرتکب زنا شوند و زن متاهل باشد و مرد مجرد، ‌زنای مرد مجرد غیر محصنه خواهد بود و ‌زنای زن که متاهل است محصنه به حساب ‌‌‌‌‌‌می‌آید.
  • اگر زن و مرد مرتکب زنا شوند و متاهل بوده باشند ‌زنای آن‌‌‌‌‌‌‌ها غیر محصنه نیست و محصنه به حساب ‌‌‌‌‌‌می‌آید.

مجازات زنای غیر محصنه

در قانون کشور ما برای ‌زنای محصنه مجازاتی تعریف شده است که به شرح زیر ‌‌‌‌‌‌می‌باشد:

چنانچه فردی مرتکب ‌زنای غیر محصنه شده باشد و تمام شرایط مجازات او نیز وجود داشته باشد دادگاه او را به تحمل ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم ‌‌‌‌‌‌می‌کند و این مجازات از انواع مجازات‌‌‌‌‌‌‌های حدی به حساب ‌‌‌‌‌‌می‌آید.

شرایط اعمال مجازات زنای غیر محصنه چیست‌ ؟

همانطور که ‌گفتیم مجازات ‌زنای غیر محصنه از نوع حدی بوده و برای اعمال چنین مجازاتی ‌‌‌‌‌‌می‌بایست برخی شرایط موجود باشند. شرایط اعمال مجازات ‌زنای غیرمحصنه به شرح زیر است:

  • فرد زنا کننده ‌‌‌‌‌‌می‌بایست بالغ باشد.
  • فرد باید از اینکه عمل او حرام و غیرقانونی است مطلع باشد.
  • مجرم باید با اراده خود این عمل را مرتکب شده باشد.
  • خود مجرم باید چهار بار اقرار کند یا چهار شاهد مرد که خود در صحنه جرم بوده‌اند و جرم را با ادراک خود دریافته‌اند علیه مجرم شهادت دهند.

سوالات متداول

زنای غیر محصنه به چه عملی گفته ‌‌‌‌‌‌می‌شود‌ ؟

هرگاه زن یا مرد مجردی با جنس مخالف خود که با او پیوند ازدواج ندارد رابطه جنسی برقرار کند مرتکب ‌زنای غیرمحصنه شده است.

مجازات ‌زنای غیر محصنه چیست‌ ؟

مجازات ‌زنای غیر محصنه‌‌‌‌‌‌ ۱۰۰ ضربه شلاق ‌‌‌‌‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ز‌نای غیر محصنه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ز‌نای غیر محصنه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

منبع : زنای غیر محصنه چیست

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

عقود و معاملاتی که در جامعه واقع می‌شوند هر کدام بسته به نوعی که دارند دارای ویژگی‌های خاص خود می‌باشند. اما در همه معاملات شرایط اساسی صحت معامله مشترک بوده و همه آن‌ها باید دارای شرایط ذکر شده در قانون باشند تا صحیح محسوب شوند. در ادامه به بررسی شرایط اساسی صحت معامله و بررسی هر کدام از آن‌ها طبق قانون مدنی می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با فرار از معامله یا دین و مجازاتش کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : شرایط انجام معامله صحیح

شرایط عقود و معامله صحیح

برای عقود و معاملات دو دسته شرایط وجود دارد:

۱ – شرایط عمومی که در هر عقد، صرف نظر از نوع آن باید موجود باشد وگرنه عقد معتبر نخواهد بود.
۲ – شرایط اختصاصی که در عقود مختلف متفاوت است.

انواع عقود از حیث تاثیر وجود و عدم شرایط اساسی

۱ – عقد صحیح و نافذ | معامله صحیح

عقد صحیح و نافذ آن عقدی است که علاوه بر شرایط اختصاصی خود دارای تمام شرایط اساسی صحت معاملات می‌باشد. این عقد تمام آثار حقوقی خود را ایجاد می‌کند.

۲ – عقد باطل | معامله صحیح

عقد باطل عقدی است که فاقد بعضی از شرایط اساسی صحت معامله بوده مانند عقدی که مورد معامله مبهم باشد.

۳ – عقد غیر‌نافذ

عقد غیر‌نافذ به عقدی گفته می‌شود که فاقد بعضی از شرایط باشد. مانند عقدی که مکره واقع می‌سازد که به علت نبود رضایت، غیر‌نافذ است.
عقد غیر‌نافذ باطل نیست ولی موثر و معتبر هم نمی‌باشد و در حالت عدم نفوذ هیچ گونه اثر حقوقی هم ندارد. دلیل این که می‌گوییم عقد غیر‌نافذ باطل نیست این است که این عقد می‌تواند با رضایت بعدی کسی که رضایت او شرط صحت عقد است کامل شده و آثار حقوقی خود را ایجاد کند.

شرایط اساسی صحت معامله

طبق ماده ۱۹۰ قانون مدنی برای صحت هر معامله شرایط ذیل باید وجود داشته باشد:

۱- قصد و رضای طرفین.

۲ – طرفین معامله باید اهلیت داشته باشند.

۳ – موضوع معامله معین باشد.

۴ – انگیزه و جهت معامله مشروع و قانونی باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله مشخصات مورد معامله را مطالعه فرمایید.

الف) قصد طرفین و رضا

قصد و رضا از یکدیگر قابل تفکیک هستند. زیرا آثار آن دو و فقدان آن‌ها با هم متفاوت است.
منظور از رضا تمایلی است که پس از سنجش سود و زیان ناشی از بستن قرارداد در فرد ایجاد می‌شود. اگر اکراهی صورت گیرد و رضای فرد مخدوش گردد عقد غیر‌نافذ است. پس این مرحله قبل از تصمیم‌گیری است.
اما قصد به معنای همان تصمیمی است که شخص پس از رضایت به انجام معامله می‌گیرد که به انعقاد قرارداد منجر می‌شود. در واقع قصد راجع به مرحله اجرای تصمیم است. بنابراین رضا قبل از قصد می‌باشد.
در صورت فقدان قصد، عقد باطل است و هرگز قابل اصلاح و تنفیذ نمی‌باشد اما عقدی که فاقد رضا باشد غیر نافذ بوده که با تنفیذ بعدی کاملاً معتبر خواهد شد.

توصیه می‌کنیم مقاله معامله فضولی را مطالعه فرمایید.

ب) اهلیت طرفین

اهلیت در لغت به معنای شایستگی بوده و در اصطلاح حقوقی به معنای شایستگی شخص برای این که فرد بتواند صاحب اموال شود و یا در اموال خود تصرف کند. اهلیت به دو دسته تقسیم می‌شود: اهلیت تمتع و اهلیت استیفاء.

اهلیت تمتع

اهلیت تمتع به معنای شایستگی شخص برای دارا بودن حق است که هر انسان زنده از این نوع اهلیت تمتع برخوردار خواهد بود.
طبق ماده ۹۵۶ قانون مدنی اهلیت برای دارا بودن حقوق با زنده متولد شدن انسان شروع و با مرگ او تمام می‌شود.

اهلیت استیفاء

اهلیت استیفا به معنای شایستگی فرد برای اجرای حقوق مدنی است.
در ماده ۹۵۸ قانون مدنی گفته شده هر انسان بهره‌مند از حقوق مدنی خواهد بود اما اجرای آن منوط است به داشتن اهلیت استیفاء.

ج) موضوع معین مورد معامله

مورد معامله عبارت است از مال یا عملی که هر یک از طرفین، تعهد تسلیم یا ایفای آن را می‌کنند. این مال باید معین باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله اشتباه در موضوع معامله را مطالعه نمایید.

د) مشروع بودن جهت معامله

به جهت معامله هدف معامله نیز گفته می‌شود. انگیزه عبارت است از هدفی که معامله کننده از تشکیل عقد در سر می‌پروراند برای مثال شخصی خانه خود را می‌فروشد تا خانه بزرگتری بخرد.
پس یکی از شرایط صحت معامله این است که جهت معامله مشروع باشد. طبق ماده ۲۱۷ قانون مدنی در معامله لازم نیست که جهت آن تصریح شود ولی اگر تصریح شده باشد باید مشروع باشد و الا معامله باطل است.

شرایط مورد معامله

۱ – مالیت داشتن

یکی از شرایط مورد معامله این است که مورد معامله مالیت داشته باشد یعنی دارای ارزش اقتصادی باشد. طبق ماده ۲۱۵ قانون مدنی معامله نسبت به چیزی که مالیت ندارد باطل است.

۲ – منفعت عقلایی داشتن | معامله صحیح

شرط دیگری که مورد معامله باید داشته باشد دارای منفعت عقلایی بودن است. یعنی مورد معامله باید منفعتی داشته باشد که عقلای جامعه استفاده از آن را تجویز می‌‌کنند.
البته اینکه تشخیص دهیم یک مورد معامله منفعت عقلایی دارد یا خیر، تابع معیار‌ها و ضوابط زمان و مکان می‌باشد.

۳ – منفعت مشروع داشتن | معامله صحیح

گاهی اوقات ممکن است قانون استفاده از اشیایی را که دارای منافع عقلایی بوده به علت و جهتی فقط برای طبقه خاصی مجاز دانسته و برای دیگران ممنوع تلقی کرده است. برای مثال افراد نظامی می‌توانند از مواد منفجره استفاده کنند ولی این استفاده برای افراد عادی ممنوع است.

۴ – مقدور بودن تسلیم | معامله صحیح

مقدور بودن تسلیم مورد معامله به معنای این است که کسی وقتی شیء را مورد معامله قرار می‌دهد باید بتواند آن را به طرف دیگر تسلیم کرده وگرنه معامله باطل خواهد بود. برای مثال کسی نمی‌تواند پرنده‌ای را که پریده است به دیگری بفروشد.

توصیه می‌کنیم مقاله بطلان معامله را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص معامله صحیح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط معامله صحیح پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

لحظه به لحظه همراه شماییم

 

 

 

 

منبع : شرایط انجام معامله صحیح

 

  • پویا عبدی