مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی از جمله حقوقی ، کیفری، قرارداد، ثبت شرکت ، کیفری ، خانواده و....

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مهریه زن خیانتکار

موانع نکاح

خیار غبن

نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

وکیل کار

دادخواست خلع ید

اجرت المثل ایام زوجیت

خیارات قانونی

واخواهی چیست

جرایم منافی عفت

دستور تخلیه

مرخصی زایمان

چک کیفری

منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی

شورای عالی کار | تعریف – وظایف و مسئولیت‌های قانونی – اعضا

استعلام سند ملک

افترا | بررسی جرم و ارکان آن – مجازات – انواع – افترای قولی و فعلی

کفالت | تعریف – شرایط – موارد بری‌الذمه شدن کفیل – پایان عقد کفالت

موارد عزل مدیر ساختمان | بررسی پایان یافتن کار مدیر یا عزل او

صلح عمری | تعریف – بررسی مزایا – آثار حقوقی و ارکان – شرایط

قرارداد اجاره | انواع و اوصاف – بررسی آثار حقوقی – انعقاد قرارداد

معامله فضولی | بررسی چیستی – آثار – حکم این معامله در قانون مدنی

عقد معین و عقد نامعین | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

الزام به تعهد | تعهد به انجام کار در قرارداد

بطلان معامله | موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی

عقد معلق و عقد منجز | تعریف قانونی – احکام و آثار – بررسی تفاوت‌ها

زمان دریافت دستمزد در جعاله

وکالت بلاعزل بعد از فوت

۸۶ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انحلال شرکت به معنای از بین رفتن شرکت، اتمام فعالیت‌های اقتصادی آن و پایان شراکت شرکاست. انحلال‌شرکت با ورشکستگی شرکت تفاوت دارد چنانچه که خواهیم دید ورشکستگی به علت ناتوانی شریک در پرداخت بدهی‌های شرکت است اما انحلال می‌تواند دلایل عدیده داشته باشد و ورشکستگی تنها یکی از دلایل انحلال‌شرکت است.

در این مقاله دلایل انواع انحلال‌ها را توضیح می‌دهیم و با ارائه مثال‌هایی این موارد را روشن سازیم و مواردی که افراد می‌توانند انحلال شرکتی را از دادگاه خواستار شوند را نیز بازگو می‌نماییم. برای آشنایی بیشتر با شخص حقوقی کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : انحلال شرکت

 

 

 

موارد انحلال شرکت

-> انحلال به سبب غیرممکن شدن موضوع فعالیت شرکت یا به انجام رسیدن آن

فرض کنید یک شرکت اقتصادی با هدف وارد‌کردن ماشین‌های بوگاتی تشکیل شود سپس به موجب بخشنامه دولتی ورود ماشین‌های خارجی ممنوع شود. در چنین حالتی شرکت منحل می‌گردد.

-> انحلال به سبب مدت‌دار بودن شرکت یا انقضا مدت

فرض کنید شرکتی برای تهیه نیشکر یک سال شرکت دیگری تأسیس شود این شرکت بعد از پایان یکسال منحل است منوط بر اینکه قبل از انقضای مدت خود، آن را تمدید نکرده باشد.

-> انحلال در صورت ورشکستگی

چنانچه دارایی‌های شرکت کفاف بدهی‌های آن را ندهد شرکت ورشکسته می‌شود که در این صورت تابع قواعد ورشکستگی شرکت‌هاست.
-در صورت تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت: زمانی که اکثر شرکا بر انحلال توافق کنند شرکت منحل می‌شود. حالتی را تصور کنید که تمامی شرکای شرکت به دلیل سود‌ آور‌نبودن شرکت تصمیم به منحل‌کردن آن می‌گیرند. در این حالت با تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده، انحلال را به رأی گیری می‌گذارند. این انحلال باید ثبت و به اطلاع عموم برسد.

صدور حکم قطعی انحلال شرکت از سوی دادگاه

در این شیوه اکثریت درخواست ادامه حیات شرکت را دارند و یا انحلال به صورد غیر اختیاری رخ می‌دهد. چنانچه یکی از این دو حالت وجود داشته باشد، دستور انحلال‌شرکت به سه طریق می‌تواند از سوی دادگاه صادر شود. با استفاده از کمک یک وکیل خیلی اوقات می‌توانید مانع از این موضوع بشوید، بنابراین توصیه می‌شود در این مواقع از خدمات وکیل کار استفاده بفرمایید.

1.انحلال شرکت به درخواست هر ذینفع

برای مثال شخصی به علت طلبی که از یکی از شرکا دارد تقاضای انحلال را به دادگاه تقدیم می‌کند. تا با از بین رفتن شرکت و درآمدن سهم هر شریک از حالت مشاع طلب خود را وصول نماید. یا برای مثال اگر سرمایه شرکت از حداقل‌های ذکر‌شده در قانون کمتر شود و سایر شرکا برای جبران آن کاری نکنند.

2.انحلال به درخواست یکی از شرکا

هریک از شرکا می تواند درخواست فسخ قرارداد شرکت را بکند مشروط بر اینکه این حق در اساسنامه از او سلب نشده باشد و دلیل موجهی برای فسخ ارائه کند که تشخیص موجه‌بودن این دلایل بر عهده دادگاه است.

بنابراین شریکی که قصد سوء‌استفاده و ورود ضرر به سایر شرکا را دارد نمی تواند انحلال شرکت را تقاضا کند. برای دلایل موجه یکی از شرکا می توان حالتی را تصور کرد که سایر شرکا از تحویل سهمی که تعهد کرده‌اند سر باز زنند.

3. انحلال به موجب وضعیت شریک

الف) انحلال‌شرکت در صورت فوت یا حجر شریک

فوت و حجر شریک در شرکت‌های خاصی موجب انحلال است. چنانچه شرکتی دارای شرکای ضامن باشد با فوت یا حجر وی شرکت منحل می‌گردد.

شریک ضامن کسی است که به تنهایی در برابر کلیه بدهی‌های شرکت مسئولیت دارد و هر طلبکار می‌تواند بخشی یا تمام بدهی خود را از وی وصول کند. پس از فوت یا حجر شریک ضامن، سایر شرکا می‌توانند با توافق با قائم‌مقام فرد متوفی شرکت را نگه دارند که این قائم مقام می‌تواند جزو شرکا شود یا این درخواست را رد کند.

ب) ورشکستگی شریک (و نه شرکت)

اگر یکی از شرکا تاجر باشد و به دلیل ورشکستگی عاجز از پرداخت دیون خود باشد مدیر تصفیه چنین تاجری می‌تواند درخواست انحلال را تقدیم نماید تا با به دست آوردن سهم تاجر ورشکسته در شرکت بدهی‌های وی را بپردازد.

آنچه مسلم است این است که چنانچه بدهی‌های تاجر از محل دیگر اموال او قابل وصول باشد تقاضای انحلال منتفی می‌شود اما با این وجود چنانچه شریک ورشکسته طلبکارانی داشته باشد که موفق به وصول طلب خود نشده‌اند می توانند با تقدیم اظهار‌نامه کتبی و گذشت شش ماه تقاضای انحلال شرکت را به دادگاه بدهند.

راه جلوگیری از انحلال شرکت

باید توجه داشت که به محض تقاضای یکی از شرکا برای انحلال که دلایل موجه دارد یا ورشکسته است نباید شرکت را منحل فرض نمود. چنانچه درخواست انحلال از جانب یکی یا گروه مشخصی از شرکا باشد و سایر شرکا خواستار انحلال نباشند دادگاه می‌تواند حکم به اخراج آن شرکا دهد و شرکت پابرجا بماند.

در صورت درخواست سایر شرکا به اخراج و پرداخت سهم شرکای اخراج‌شده شرکت می تواند به حیات خود ادامه دهد. از طرفی وقتی شرکت به درخواست یکی از شرکا منحل می‌گردد که تقاضایش را به صورت کتبی به سایر شرکا برساند و شش ماه از آن بگذرد.

ثبت انحلال شرکت

1. پس از تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده بر انحلال و تعیین مدیر تصفیه نسخه‌ای از صورت‌جلسه مجمع به وسیله پست پیشتاز به اداره ثبت شرکت‌ها ارسال می‌گردد.

2. کارشناس مربوطه پس از بررسی درخواست مزبور با موازین قانونی و دریافت هزینه‌های آن اقدام به ثبت انحلال در مرجع ثبت شرکت‌ها می‌نماید.

3. این انحلال از طریق یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار به اطلاع عموم می‌رسد.

در دو مورد اخیر یعنی انحلال به تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده و انحلال به حکم دادگاه، به علت بحث تخصصی و حقوقی دقیق برای جلوگیری از تضییع حقوق خود بهتر است که با وکیل دادگستری مشورت نمایید. مرحله‌ ثبت این انحلال نیز می‌تواند توسط وکیل انجام پذیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انحلال شرکت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت و امور شرکت ها پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : انحلال شرکت

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

اختلاف صلاحیت چگونه حل می‌شود؟ صلاحیت به این معنی است که مرجع رسیدگی کننده به موضوع قانونا توانایی رسیدگی به پرونده را داشته باشد. صلاحیت ذاتی به مرجع‌های تخصصی و صلاحیت محلی به محل دادگاهی که در آن شکایت خود را مطرح می‌کنید مربوط است. حال ممکن است شما به دادگاهی مراجعه کنید و آن دادگاه خود را صالح، برای رسیدگی نداند و پرونده را به مرجع دیگری ارجاع دهد و دادگاه جدید نیز خود را صالح نداند و قرار عدم صلاحیت صادر کند. این امر ممکن است باعث سردرگمی و گمراهی شما در پرونده شود در صورتی که اگر دانسته‌های حقوقی خود راجع به صلاحیت دادگاه‌ها و اختلاف در صلاحیت دو دادگاه را، بالا ببریم به راحتی می‌‌توانیم از این موارد گذر کنیم. در این مقاله به اختلاف در صلاحیت‌ها و رفع آن پرداخته‌ایم.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه شرکت ها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : اختلاف صلاحیت میان مراجع دادگستری

مناط حل اختلاف در صلاحیت

سئوال آن است که چه زمانی را باید ملاک تشخیص صلاحیت یا عدم صلاحیت دادگاه دانست. در این خصوص باید توجه داشت که:

۱. در صلاحیت محلی: مناط صلاحیت، تاریخ تقدیم دادخواست است و تغییرات بعدی در صلاحیت محلی موثر نیست پس کافی است که دادگاه در تاریخ تقدیم دادخواست، صلاحیت داشته باشد.

۲. در صلاحیت ذاتی: وجود صلاحیت تا پایان رسیدگی دادگاه لازم است پس تغییرات بعدی صلاحیت در جریان دادرسی، موجب صدور قرار عدم صلاحیت می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله صلاحیت ذاتی را مطالعه نمایید.

اقسام اختلاف در صلاحیت

۱. اختلاف در صلاحیت اثباتی: نسبت به موضوع واحد، دو یا چند دادگاه خود را صالح می‌دانند. این طریقه اختلاف در صلاحیت در صورتی محقق می‌شود که یک دعوا در دو یا چند مرجع مطرح شود و آن‌ها علی‌رغم اطلاع از طرح موضوع در مرجع دیگر، خود را صالح دانسته و از صدور قرار عدم صلاحیت امتناع کرده و به رسیدگی خود ادامه دهند. در این حالت دو یا چند مرجع به‌صورت موازی به یک موضوع رسیدگی می‌کنند و تعارض اثباتی محقق می‌شود. هر یک از متداعیین که خواستار حل این اختلاف باشند می‌توانند با تنظیم و تقدیم یک درخواست به مرجع حل اختلاف، درخواست حل اختلاف کنند.

۲. اختلاف در صلاحیت سلبی: خود دارای دو حالت ذیل است:

الف) مستقیم:

نسبت به یک موضوع: دو دادگاه هر یک با اعتقاد به صلاحیت دادگاه دیگر از خود نفی صلاحیت کند. یعنی یک دادگاه با اعتقاد به صلاحیت دادگاه دیگر، قرار عدم صلاحیت صادر کند و پرونده را به دادگاه دوم بفرستد. ولی دادگاه دوم قرار عدم صلاحیت دادگاه اول را نپذیرد و همان مرجع را صالح بداند؛ اگر دادگاه دوم عدم صلاحیت دادگاه اول را بپذیرد اما صلاحیت خود را نپذیرد بلکه مرجع ثالثی را صالح بداند هنوز تعارض محقق نشده و پرونده را با صدور قرار عدم صلاحیت به همان دادگاه ثالث می‌فرستد.

ب) غیرمستقیم: یک دادگاه با اعتقاد به صلاحیت دادگاه دیگر قرار عدم صلاحیت صادر کند و پرونده را به آن دادگاه ارسال کند دادگاه دوم عدم صلاحیت دادگاه اول را بپذیرد اما صلاحیت خود را نپذیرد و مرجع ثالثی را صالح بداند؛ در این حالت دادگاه پرونده را با صدور قرار عدم صلاحیت به دادگاه ثالث می‌فرستد. حال فرض کنید که دادگاه ثالث مجددا دادگاه اول را صالح بداند، این اختلاف غیرمستقیم است.

قواعد حل اختلاف در صلاحیت

در خصوص حل اختلاف چند قاعده حاکم است:

۱. حل اختلاف در صلاحیت بین مرجع تالی و عالی: نظر مرجع عالی برای مرجع تالی لازم‌الاتباع است.

۲. حل اختلا‌ف در صلاحیت بین دادگاه‌های دو استان: با دیوان عالی کشور است.

۳. حل اختلا‌ف در صلاحیت ذاتی: با دیوان عالی کشور است.

۴. حل اختلاف در صلاحیت بین دادگاه‌های هم‌عرض یک استان: با دادگاه تجدیدنظر همان استان است.

احکام اختلاف

۱. تشخیص صلاحیت هر دادگاه با همان دادگاه است.

۲. اگر دادگاهی با صدور قرار عدم صلاحیت پرونده را به مرجع صالح ارسال کند دادگاه مرجوع‌الیه باید نسبت به صلاحیت یا عدم صلاحیت خود اظهار نظر کند.

۳. حل این اختلا‌ف توسط مراجع حل اختلاف خارج از نوبت صورت می‌گیرد و نیازی به دعوت از طرفین ندارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اختلاف در صلاحیت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اختلاف در صلاحیت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه شرکت ها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالات متداول
اختلاف در صلاحیت چگونه به وجود می‌آید ؟

وقتی حداقل دو مرجع دادگستری در خصوص صلا‌حیت رسیدگی به یک موضوع دچار اختلاف شوند. مثلا هردو خود را صالح به رسیدگی بدانند و…

قواعد حل اختلاف در صلاحیت چیست ؟

حالات مختلفی در این مورد به وجود می‌آید که در متن مقاله شرح داده شده است مثلا اینکه مرجع تالی تابع مرجع عالی است.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : اختلاف صلاحیت میان مراجع دادگستری

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

دیه قطع نخاع

نخاع عضو بسیار مهمی از بدن به شمار می‌رود که در واقع می‌توان گفت بدون دارا بودن نخاع زندگی بسیار سخت و یا حتی غیر ممکن می‌شود. نخاع از مغز انسان تا انتهای مهره‌های پشتی او ادامه دار بوده و در ستون فقرات قرار گرفته است. حال در برخی موارد دیده می‌شود که فردی باعث آسیب کلی یا جزئی به نخاع دیگری شده که در این صورت باید دیه او را بپردازد. اگر آسیبی به نخاع فردی وارد شود ممکن است او فلج شود و یا اعضای دیگر بدن او دچار نقص شوند که به همین دلایل قانونگذار دیه نسبتا سنگینی را برای قطع نخاع در نظر گرفته است. در ادامه قصد داریم در خصوص دیه قطع نخاع توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : دیه قطع نخاع

دیه قطع تمام نخاع

قطع تمام نخا‌ع به این معنی است که نخا‌ع فرد از پشت گردن او قطع گردیده است که در این صورت تمام بدن او فلج خواهد شد اما همچنان زنده خواهد بود. دیه قطع تمام نخا‌ع سنگین‌‌تر از موارد دیگر می‌باشد زیرا فرد تقریبا قدرت حرکت خود را به طور کلی از دست داده است. دیه قطع تمام نخا‌ع طبق قانون معادل دیه یک انسان کامل است که مبلغ آن در حال حاضر ۴۸۰ میلیون تومان می‌باشد و مجرم موظف است این مبلغ را به قربانی بپردازد.

دیه قطع قسمتی از نخاع چقدر است ؟

در برخی موارد دیده می‌شود که با وجود آسیب رسیدن به نخا‌ع تمام آن قطع نشده است و تنها قسمتی از آن ‌قطع گردیده که در این صورت دیه آن بر حسب قطع نخا‌ع کامل به نسبت قسمت آسیب دیده تعیین می‌شود.‌ برای مثال اگر تمام نخا‌ع ۴۰ سانتی متر باشد و ۱۰ سانتی متر از آن قطع شود دیه قسمت قطع شده یک چهارم دیه قطع تمام نخا‌ع خواهد بود.

دیه قطع نخاع منجر به عیب

در بالا میزان دیه قطع نخا‌ع را خدمتتان شرح دادیم. اما در بعضی مواقع ممکن است قطع نخا‌ع باعث نقص دار شدن اعضای دیگر بدن شود که در این صورت قوانین جدیدی اجرا خواهند شد. در صورتی که قطع نخا‌ع باعث نقص دار شدن اعضای دیگر بدن شود مجرم ‌باید دیه یا ارش آن‌ قسمت را به همراه دیه قطع نخا‌ع به فرد قربانی بپردازد. به عنوان مثال اگر پای فرد نقص دار شود مجرم نه تنها محکوم به پرداخت دیه قطع نخا‌ع است بلکه می‌بایست دیه یا ارش پای قربانی را نیز به او پرداخت نماید.

سوالات متداول

نخا‌ع در کدام قسمت از بدن قرار دارد ؟

نخا‌ع در مهره ستون فقرات پشتی انسان قرار گرفته است و نقش بسیار مهمی ‌را در بدن ایفا می‌کند.

دیه قطع تمام نخا‌ع چقدر است ؟

دیه قطع تمام نخا‌ع برابر دیه کامل انسان ۴۸۰ میلیون تومان خواهد بود که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

اگر در صورت قطع نخا‌ع عضو دیگری آسیب ببیند تکلیف چیست ؟

مجرم باید دیه یا ارش آن قسمت آسیب دیده را نیز بپردازد که توضیحات کامل‌‌تر در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص دیه قطع نخاع، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دیه قطع نخاع پاسخ دهند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : دیه قطع نخاع

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

امروزه خرید ملک یکی از مسائل مهم در جامعه به شمار ‌‌‌‌می‌رود. برای خرید ملک فرد ‌‌‌‌می‌بایست سال‌‌‌‌‌ها زمان صرف کند تا بتواند با پس انداز اموال خود خانه مورد نظرش را خریداری کند. اما خرید خانه نیز دارای برخی قوانین حقوقی‌‌‌‌ ‌‌‌‌می‌باشد که ‌‌‌‌می‌بایست بسیار به آن‌‌‌‌‌ها توجه نمود. یکی از این قوانین انتقال سند ملک ‌‌‌‌می‌باشد. در ادامه قصد داریم در خصوص هزینه انتقال سند ملک توضیحات مفصلی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

منبع : هزینه انتقال سند ملک

انتقال سند ملک چیست ؟

همانطور که‌ گفته شد هر فرد برای خرید ملک مثل زمین و خانه ‌‌‌‌می‌بایست مدت زمانی را صرف کند و هزینه زیادی را بپردازد. هر ملک ‌دارای سندی ‌‌‌‌می‌باشد که به نام‌ فروشنده‌‌‌‌ آن است. هرگاه خریدار ملک را از فروشنده خریداری کرد فروشنده موظف است که سند آن را به نام ‌او انتقال دهد. این به این معناست که فروشنده به طور رسمی ملک خود را به خریدار واگذار ‌‌‌‌می‌کند و در قبال آن مبلغ ملک را دریافت خواهد کرد. برای انجام این‌کار هردو طرف خریدار و فروشنده ‌‌‌‌می‌بایست به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنند و با ارائه برخی مدارک‌ سند را به نام خریدار انتقال دهند.

هزینه انتقال سند ملک چقدر است ؟

برای انتقال سند ملک به نام خریدار ‌‌‌‌می‌بایست هزینه‌‌‌‌‌هایی پرداخت شود که ‌برخی از آن‌ها مربوط به فروشنده است و برخی دیگر نیز مابین فروشنده و خریدار تقسیم خواهد شد. در مرحله اول برای فروش ملک ‌‌‌‌می‌بایست خریدار و فروشنده مبلغ پنج درصد از کل ملک را به املاک بپردازند. برای انتقال سند در دفتر رسمی نیز تمام هزینه‌‌‌‌‌های خلافی، نوسازی، پسماند و… از فروشنده دریافت ‌‌‌‌می‌شود. اما اصلی‌ترین هزینه‌‌‌‌‌‌ای که باید برای انتقال سند ملک پرداخت شود حق التحریر ‌‌‌‌می‌باشد. به هزینه‌‌‌‌ انتقال ملک که توسط فروشنده و خریدار به دفترخانه پرداخت ‌‌‌‌می‌شود حق التحریر می‌گویند. حال شاید برایتان سوال شود مبلغ حق التحریر چقدر است؟ که در این باره باید بگوییم‌‌‌‌ هزینه حق التحریر با توجه به نوع ملک و عوامل مختلفی‌‌‌‌ تعیین ‌‌‌‌می‌شود اما به طور کلی این هزینه مابین ۲۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان خواهد بود.

عوامل تعیین کننده هزینه انتقال سند زمین و‌‌‌‌ خانه

همانطور که گفتیم هزینه انتقال زمین و خانه با توجه به عوامل مختلفی معین ‌‌‌‌می‌شود. به عنوان مثال هزینه انتقال‌‌‌‌ سند خانه بالاتر از زمین خواهد بود. همچنین‌‌‌‌ عواملی مثل بزرگ‌ یا کوچک بودن خانه، نوساز بودن و… نیز در تعیین هزینه‌‌‌‌ انتقال بند آن‌‌‌‌‌ها تاثیر گذار خواهد بود.

سوالات متداول

چرا فروشنده ملک را به نام خریدار انتقال ‌‌‌‌می‌دهد ؟

زیرا پس از فروش‌‌‌‌ خریدار مالک آن خواهد بود و ‌‌‌‌می‌بایست سند نیز به نام او انتقال داده شود، که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

هزینه حق التحریر چقدر است ؟

هزینه حق التحریر چیزی مابین ۲۰۰ هزار تومان الی ۲ میلیون تومان خواهد بود که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

هزینه انتقال سند ملک ‌با توجه به چه چیزی تعیین ‌‌‌‌می‌شود ؟

هزینه انتقال سند ملک با توجه به عوامل مختلفی تعیین ‌‌‌‌می‌شود که در متن مقاله آمده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص هزینه ا‌نتقال سند ملک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون هزینه ا‌نتقال سند ملک پاسخ دهند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : هزینه انتقال سند ملک

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

شرکت تضامنی

یکی از شرکت‌های بحث برانگیز و جالب در بین شرکت‌های تجاری، شرکت تضامنی است. در این نوع شرکت شخصیت افراد تشکیل دهنده آن بسیار اهمیت دارد تا آن جا که تخطی هریک از شرکا و یا ورشستگی آنان باعث می‌شود تمام آن‌ها در مقابل طلبکاران و یکدیگر مسئولیت داشته باشند و هر یک از طلبکاران در صورت رجوع به هرکدام از شرکا می‌تواند کلیه طلب خود را از هر یک شرکا یا تمامی آنان وصول کند. هر شریک در مقابل تمام طلب، با سایر شرکا مسئولیت تضامنی دارد و باید آن را پرداخت کند و به همین دلیل به این نوع شرکت، شرکت تضامنی می‌گویند. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد ثبت شرکت کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه شرکت ها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع » شرکت تضامنی

تعریف و اوصاف اساسی شرکت تضامنی

شرکت تضامنی بین دو یا چند شریک و به منظور امور تجارتی تشکیل می‌شود که در آن در صورتی که دارایی شرکت در زمان انحلال برای تادیه دیون کافی نباشد هرشریک با تمام دارایی خود مسئول تادیه تمام دیون است. برای آشنایی با تعریف شخصیت حقوقی کلیک کنید.

از اوصاف اساسی این شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.برای تاسیس آن حداقل سرمایه‌ای تعیین نشده است.

۲.در این شرکت هرشریک مسئول تادیه تمام دیون است.

۳.نقل و انتقال سهم الشرکه با رای تمام شرکا امکان پذیر است.

مسئولیت در شرکت تضامنی چگونه است؟

مسئولیت تضامنی به معنای مسئولیت هر شریک در برابر تمامی بدهی‌های شرکت است.

سهم الشرکه چیست ؟

آورده هر شریک را در شرکت سهم الشرکه گویند.

مسئولیت هر شریک در شرکت های تضامنی

در خصوص مسئولیت شرکا در شرکت تضامنی باید توجه داشت که:

۱.قبل از انحلال شرکت، دیون شرکت از خود شرکت مطالبه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه انحلال شرکت کلیک کنید.

۲.اگر شرکت تضامنی منحل شود باز هم دیون شرکت از خود شرکت مطالبه می‌شود، اما اگر دارایی شرکت برای تادیه دیون‌اش کافی نباشد هر شریک مسئول تادیه تمام دیون است.

۳.در شرکت‌های تضامنی مسئولیت شرکای ضامن بابت دیون آن شرکت جنبه وثیقه‌ای دارد یعنی طلبکار شرکت ابتدا باید به شرکت رجوع کند و اگر شرکت از پرداخت طلب او امتناع کند مطابق شرایط مقرر، درخواست ورشکستگی و درنتیجه انحلال شرکت را بدهد. بعد از انحلال نیز در وهله اول می‌تواند به شرکت درحال تصفیه رجوع کند و اگر شرکت طلب او را نپردازد آن زمان می‌تواند به شرکای ضامن رجوع کند.

۴.مسئولیت شرکا در برابر طلبکاران شرکت، تضامنی است اما بین خودشان، نسبی است یعنی هر شریک می‌تواند پس از پرداخت هریک از دیون شرکت بابت سهم تک تک شرکای دیگر به نسبت سهم الشرکه ایشان به آن‌ها رجوع کند.

زمان تشکیل شرکت

شرکت تضامنی زمانی تشکیل می‌شود که:

۱.تمام سرمایه نقدی تامین شود.

۲.تمام سهم الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم شود.

شیوه اخذ تصمیمات

طبق قانون درموارد زیر اخذ تصمیم با اتفاق ‌آرا صورت می‌گیرد:

۱.انتقال سهم الشرکه به دیگری

۲.اقدام یکی از شرکا به فعالیتی تجاری از نوع تجارت شرکت یا ورود وی بعنوان شریک ضامن یا شریک با مسئولیت‌محدود در شرکتی دیگر

۳.تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

۴.انحلال شرکت

۵.بقای شرکت در صورت حجر یا فوت یکی از شرکا

رابطه طلبکاران با شرکت تضامنی و شرکای شرکت

۱.قبل از انحلال: مطالبه دیون شرکت از خود شرکت انجام می‌شود.

۲.بعد از انحلال: اگر دارایی شرکت کفاف مطالبات طلبکاران را ندهد طلبکاران می‌توانند بابت تمام یا بخشی از طلب خود به یک یا هرچند نفر از شرکا مراجعه کنند زیرا شرکا در برابر طلبکاران شرکت، مسئولیت مضامنی دارند.

۳.هر شریک در ازای تمام دیون شرکت مسئول و مدیون است هرچند میزان دیون از سرمایه‌ای که او با خود به شرکت آورده است بیشتر باشد.

مسئولیت شرکای سابق و جدید نسبت به دیون شرکت

۱.اگر پس از آن که شرکت تضامنی تشکیل می‌شود کسی بعنوان شریک ضامن به شرکت بپیوندد نسبت به دیونی که قبل از ورود او به شرکت حاصل شده است با دیگر شرکا مسئولیت تضامنی دارد پس شریک جدید مانند سایر شرکا نسبت به تمام دیون شرکت مسئول است.

۲.شریک قبلی که سهم الشرکه خود را به شریک جدید واگذار کرده است نسبت به دیون شرکت هیچ مسئولیتی ندارد. اگر دربین شرکا قراری خلاف این ترتیب گذاشته شده باشد این قرار دربرابر ثالث غیرقابل استناد اما در رابطه بین خود شرکا قابل استناد است.

رابطه طلبکاران شرکت با طلبکاران شرکا

در صورت انحلال شرکت تضامنی:

۱.اموال شرکت ابتدا به مصرف تادیه دیون خود شرکت می‌رسد و قبل از تادیه دیون خود شرکت، طلبکاران شخصی شرکا حقی بر آن اموال ندارند.

۲.اگر دارایی شرکت برای تادیه دیون کفایت نکند طلبکاران شرکت می‌توانند به شرکا رجوع کنند و در این صورت طلبکاران شرکت و طلبکاران شخصی شرکا از حیث تقدم بر اموال تفاوتی باهم ندارند

تهاتر در شرکت تضامنی

اگر شخصی مدیون شرکت و درعین حال طلبکار یکی از شرکا باشد چه قبل از انحلال و چه بعد از انحلال شرکت، نمی‌تواند به تهاتر استناد کند.

اگر شخصی طلبکار از شرکت و درعین حال مدیون یکی از شرکا باشد:

قبل از انحلال شرکت نمی‌تواند به تهاتر استناد کند زیرا قبل از انحلال شرکت دیون شرکت به شرکا تسری نمی‌یابد.

بعد از انحلال شرکت اگر طلبی که آن طلبکار از شرکت دارد وصول نشود می‌تواند دربرابر شریک مدیون به تهاتر استناد کند.

برای کسب اطلاع در خصوص تهاتر مقاله مربوطه را مشاهده فرمایید.

تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی

برای چنین تبدیلی دو شرط لازم است:

۱.تصویب تمام شرکا

۲.با توجه به آن که ثبت شرکت‌های سهامی عام نیازمند تجویز سازمان بورس است پس تبدیل شرکت تضامنی به سهامی عام نیازمند تجویز سازمان بورس است اما تبدیل به سهامی خاص نیازی به تجویز سازمان بورس ندارد.

با تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی، مسئولیت شرکا نسبت به دیون قبل از تبدیل، تضامنی است اما نسبت به دیون بعد از تبدیل، فقط به میزان مبلغ اسمی سهام است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرکت سهامی عام کلیک کنید.

انحلال شرکت تضامنی

انحلال به موجب موارد زیر رخ می‌دهد:

۱.وقتی که شرکت برای انجام موضوع خاصی تشکیل شده و آن را به اتمام رسانده یا انجام آن غیرممکن شده باشد.

۲.وقتی که شرکت برای مدت معینی تشکیل گردیده و آن مدت منقضی شده باشد مگر اینکه مدت قبل از انقضا تمدید شود.

۳.درصورت ورشکستگی

۴.درصورت تصمیم یکی از شرکا

۵.تقاضای انحلال شرکت از جانب یکی از شرکا

۶.فسخ شرکت توسط یکی از شرکا

۷.ورشکستگی یکی از شرکا

۸.در صورت درخواست طلبکاران یکی از شرکا

۹.فوت یا محجوریت یکی از شرکا

(موارد ۵ تا ۹ بخودی خود باعث انحلال شرکت نمی‌شوند و شرایط خاصی لازم دارند تا این امر حاصل شود.)

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت تضامنی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت تضامنی پاسخ دهند .

برای دریافت مشاوره حقوقی در زمینه شرکت ها می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع » شرکت تضامنی

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

نظر کارشناس رسمی چه ارزشی دارد و چگونه در رای تاثیر می‌گذارد؟ گاهی در امور حقوقی قاضی پرونده نمی‌تواند رای مقتضی را صادر نماید و برای این کار نیاز به کارشناس متخصص در این امر دارد که با توجه به نظر کارشناسی رای را صادر نماید. اما این تنها دادگاه نیست که می‌تواند از نظر کارشناس برای حل پرونده‌های موجود استفاده‌ کند بلکه طرفین دعوا نیز می‌توانند از دادگاه درخواست کارشناسی بنمایند به این ترتیب قانون برای درخواست کارشناسی توسط طرفین یا دادگاه قوانین متفاوتی وضع کرده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : نظر کارشناس رسمی دادگستری چگونه اتخاذ می‌شود

کارشناسی

کارشناسی یعنی قاضی در اموری که جنبه فنی و تخصصی غیرقضایی دارند نظر متخصص امر را ملاک قرار می‌دهد و با کسب نظر از متخصص امر یا متخصصین امر، ابهاماتی را که نسبت به امور موضوعی وجود دارد می‌زداید.

اوصاف کارشناسی عبارتند از:

۱.درقالب قرار کارشناسی اجرا می‌شود.

۲.قاضی می‌تواند راسا یا به درخواست یکی از طرفین این قرار را صادر کند.

۳.اطلاعات حاصل از این قرار در زمره امارات قضایی است.

 

الزام یا عدم الزام قاضی در تبعیت از نظر کارشناس

۱.در امور فنی و تخصصی غیرقضایی که نظر کارشناس متخصص امر نیاز باشد، قاضی در حیطه مسائل غیرقضایی امر مربوطه را به کارشناس ارجاع می‌دهد.

۲.چون نظر کارشناسی اماره قضایی است در صورت تعارض با سایر ادله دادگاه می‌تواند ادله مزبور را ترجیح دهد.

۳.اگر نظر کارشناس با اوضاع محقق و معلوم قضیه مطابقت نداشته باشد یعنی اشتباه بودن نظر کارشناس کاملا واضح و مبرهن باشد قاضی به آن نظر توجه نمی‌کند بدون آن که نیاز باشد طرفین دعوا به این نظریه اعتراض کنند.

 

امور قابل ارجاع به کارشناس

اموری قابل ارجاع به کارشناس است که دو شرط زیر را داشته باشد:

۱.در شمار امور موضوعی باشد.

۲.دارای جنبه فنی و تخصصی باشد.

 

قواعد انتخاب کارشناس

کارشناس باید دارای اوصاف زیر باشد:

۱.پروانه کارشناسی رسمی دادگستری داشته باشد.

۲.مورد وثوق دادگاه باشد.

۳.درصورت تعدد کارشناسان مورد وثوق دادگاه، کارشناس به قید قرعه انتخاب می‌شود.

۴.انتخاب کارشناس با دادگاه است.

۵.کارشناس یک شخص حقیقی است.

 

اقسام کارشناس از حیث طریقه انتخاب

۱.کارشناس منتخب دادگاه: کارشناسی که توسط دادگاه تعیین می‌شود.

۲.کارشناس مرضی‌الطرفین: ممکن است طرفین دعوا قبل از آن که دادگاه کارشناس انتخاب کند با توافق یکدیگر شخصی را بعنوان کارشناس مرضی‌الطرفین تعیین و به دادگاه معرفی کنند. کارشناس مرضی الطرفین می‌تواند کارشناس رسمی دادگستری نباشد.

 

طریقه انجام کارشناسی

۱.قاضی قرار کارشناسی را راسا یا به درخواست یکی از طرفین دعوا صادر می‌کند.

۲.با درخواست یکی از طرفین دعوا، قاضی درصورتی مکلف به صدور قرار کارشناسی است که آن موضوع را واجد جنبه تخصصی غیرقضایی بداند.

۳.این قرار از جانب طرفین دعوا قابل شکایت نیست.

۴.اگر محل انجام تحقیقات کارشناسی، خارج از مقر دادگاه رسیدگی‌کننده به دعوا باشد، دادگاه رسیدگی‌کننده، به دادگاه محل انجام تحقیقات نیابت می‌دهد تا کارشناس تعیین کند.

۵.کارشناس مکلف به قبول امر کارشناسی و ارائه‌ نظر است مگر آن که دارای عذر موجهی باشد.

 

مهلت کارشناس برای ارائه نظر

۱.قاضی در قرار کارشناسی مهلت کارشناس را تعیین می‌کند.

۲.مهلت کارشناسی به درخواست کارشناس توسط قاضی برای یک بار قابل تمدید است.

۳.اگر کارشناس در مهلت مقرر نظر خود را به دادگاه تسلیم نکند کارشناس دیگری تعیین می‌شود.

۴.این مقررات برای کارشناس مرضی‌الطرفین هم جاری است.

قواعد حاکم بر حق‌الزحمه کارشناس

۱.در قرار کارشناسی دستمزد علی‌الحساب تعیین می‌شود.

۲.دادگاه، حق‌الزحمه نهایی را بعد از تقدیم نظر کارشناس تعیین می‌کند.

۳.دادگاه نمی‌تواند دستمزد کارشناسی را بیش از تعرفه تعیین کند.

۴.پرداخت دستمزد به کارشناس منوط به تسلیم نظر کارشناسی است.

۵.اگر کارشناس نظر خود را خارج از مهلت تقدیم کند همچنان مستحق حق‌الزحمه است.

۶.اگر کارشناس اقدام به کارشناسی کند اما به دلایلی که خارج از اراده اوست انجام کارشناسی منتفی شود او مستحق دریافت حق‌الزحمه‌ای متناسب با اقداماتی است که انجام داده است.

۷.اعتراض به نظر کارشناس مانع از پرداخت حق‌الزحمه او نیست. حتی عدم پذیرش نظریه کارشناسی از جانب دادگاه نیز مانع از پرداخت حق الزحمه او نیست.

 

شخص عهده‌دار دستمزد کارشناس

تادیه دستمزد کارشناس و تهیه وسایل اجرای قرار کارشناسی به‌نحو زیر است:

۱.اگر قاضی راسا قرار را صادر کرده باشد:

الف. در مرحله بدوی بر عهده خواهان است.

ب. در مرحله تجدیدنظر بر عهده تجدیدنظر‌خواه است.

۲.اگر قاضی به درخواست یکی از طرفین قرار را صادر کرده باشد:

هزینه برعهده متقاضی است.

توصیه می‌کنیم مقاله تعرفه کارشناسان رسمی را مطالعه نمایید.

 

اعتراض به نظر کارشناس

۱.هم نظریه کارشناس منتخب دادگاه و هم نظریه کارشناس مرضی‌الطرفین قابل اعتراض است.

۲.طرفین دعوا از تاریخ ابلاغ وصول نظریه کارشناس، ۷ روز مهلت اعتراض دارند.

۳.اعتراض به نظر کارشناس باید کتبی باشد.

۴.پذیرش اعتراض و ارجاع امر کارشناسی مجدد، بستگی به قاضی دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله رد نظر کارشناس را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نظر کارشناس، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نظر کارشناس پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول
نظر کارشناسان رسمی کجا لازم است و چگونه اتخاذ می‌شود ؟

نظر آن‌ها در مواقعی که نیاز به اظهارنظر تخصصی در خصوص یک موضوع باشد اخذ می‌شود و قاضی به آن‌ها مهلتی برای بررسی و اظهارنظر می‌دهد.

آیا نظر کارشناس را می‌توان رد نمود ؟

بله هر یک از طرفین حق اعتراض به آن را دارند.

پرداخت هزینه کارشناس بر عهده چه کسی است ؟

اگر قاضی درخواست کند بر عهده خواهان یا تجدیدنظرخواه است در غیر این صورت بر عهده متقاضی است.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

منبع : نظر کارشناس رسمی دادگستری چگونه اتخاذ می‌شود

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

هرگاه ما انسان‌ها‌ راجع به یکدیگر صحبت می‌‌کنیم در واقع به فرد مشخصی اشاره داریم و درباره او به صحبت می‌‌نشینیم. جالب است بدانید تمام انسان‌ها‌ و اطرافیان ما جزو شخصیت‌ها‌ی حقیقی به حساب می‌‌آیند. در ادامه قصد داریم در مورد شخص حقیقی و حقوقی توضیحات مختصری را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : شخص حقوقی و حقیقی در قانون

 

شخصیت حقیقی کیست‌‌ ؟‌

شخصیت حقیقی اشاره به فرد خاصی نیست و در واقع همه ما انسان‌ها‌ شخصیت حقیقی هستیم. هر فرد از زمانی که به دنیا می‌‌آید یک شخص حقیقی است و تا زمانی که از دنیا برود نیز یک شخصیت حقیقی باقی می‌‌ماند زیرا او یک انسان است و طبق قانون‌ دارای حقوق می‌‌باشد.

دلیل اینکه به افراد شخصیت حقیقی گفته می‌‌شود این است که هر فرد از زمانی که به دنیا می‌‌آید دارای شایستگی‌ها‌یی می‌‌شود که قانون به همین دلیل حقوق و تکالیفی را برای او در نظر می‌‌گیرد و به او شخصیت حقیقی گفته می‌‌شود.

شخص حقوقی کیست‌‌ ؟‌

با توجه به توضیحات بالا ممکن است این سوال در ذهنتان مطرح شود که شخصیت حقوقی کیست؟ که در این‌باره باید بگوییم شخصیت حقوقی یک انسان نیست. هرگاه افراد به کمک همدیگر شرکت ‌یا موسسه‌‌ای‌ را راه اندازی می‌‌کنند در واقع آن ‌شرکت یا موسسه یک شخصیت حقوقی است و طبق قانون دارای حقوق و تکالیف مربوط به خود می‌‌باشد.

شخصیت حقوقی با شخصیت حقیقی تفاوت دارد زیرا شخصیت حقیقی در واقع یک انسان است و از حقوق انسانی بهره مند است اما شخصیت حقوقی انسان نیست و از حقوق انسانی مانند حق زوجیت، حق طلاق و… در قانون بهره مند نیست.

چگونه می‌‌توان یک شخصیت حقوقی به وجود آورد‌‌ ؟‌

برای به وجود آوردن یک شخصیت حقوقی می‌‌بایست یک یا چند نفر یا یکدیگر شراکت کنند و یک شرکت یا موسسه را تاسیس نمایند. شرکت، کارگاه و یا موسسه‌‌ای‌ که آن‌ها‌ پدید می‌‌آورند یک شخصیت حقوقی می‌‌باشد. این چند نفر در واقع باهم عهد می‌‌کنند که شخصیت حقوقی را به خوبی اداره کنند و تمام منافع آن را میان خود تقسیم نمایند.

حقوق یک شخص حقوقی

همانطور که می‌‌دانید یک شخصیت حقوقی نیز دارای حقوق خاص خود می‌‌باشد. برای مثال یکی از حقوق شرکت یا موسسه که به آن شخصیت حقوقی گفته می‌‌شود این است که می‌‌توان آن را خرید و فروش کرد و یا اینکه می‌‌توان آن را به عنوان ودیعه قرار داد یا با کمک آن وام دریافت نمود که همه این‌ها‌ جزو حقوق قانونی یک شخصیت حقوقی به شمار می‌‌روند.

آغاز و پایان شخصیت حقوقی

شخصیت حقیقی از لحظه‌ای که فرد به دنیا می‌آید (در ایران از لحظه‌ای که نطفه تشکیل می‌شود مشروط بر اینکه زنده به دنیا بیاید) تا زمانی که زنده است، تعریف می‌شود. اما شخصیت حقوقی از زمانی که به طور رسمی ثبت و یا تشریفات خاص انجام شود، اعتبار پیدا می‌کنند. شخصیت حقوقی با مرگ موسسان‌اش از بین نمی‌رود و می‌تواند به غیر انتقال پیدا کند. برای آشنایی با نحوه انحلال شرکت ها کلیک کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شخص حقوقی و حقیقی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شخص حقوقی و حقیقی پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

سوالات متدوال

آیا شخصیت حقوقی دارای حقوق انسانی است؟

خیر، شخصیت حقوقی در واقع یک انسان نیست و دارای حقوق انسانی مانند حق زوجیت و … نیز نمی‌باشد.

انسان از چه زمانی یک شخصیت حقیقی به حساب می‌آید؟

انسان از زمان تولد تا زمان فوت یک شخصیت حقیقی است.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : شخص حقوقی و حقیقی در قانون

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

نشر اکاذیب

هر گونه اقدامی که باعث زیر پا گذاشتن قوانین‌‌ در جامعه‌‌ شود جرم تلقی شده‌‌ و شامل مجازات خواهد شد. نشر اکاذیب نیز یکی از جرائمی است که ممکن است توسط هر فردی انجام گیرد، قانونگذار نشر اکاذیب را جرم تلقی نموده و برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته است. علاوه بر این شرایطی نیز در نظر گرفته شده‌‌‌‌ که در صورت وجود آن‌ها‌‌ می‌توان گفت جرم نشر اکاذیب صورت گرفته است. در ادامه قصد داریم در خصوص جرم نشر اکاذیب و شرایط تحقق آن توضیحات‌‌ مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

 

منبع : نشر اکاذیب

 

جرم نشر اکاذیب چیست‌‌‌‌ ؟

نشر اکا‌ذیب یکی از جرائمی است که توسط قانونگذاران تعیین گردیده و ‌برای آن مجازاتی نیز در نظر گرفته شده است. نشر اکا‌ذیب به معنای منتشر کردن مطالب و خبر‌های دروغ می‌باشد که باعث آسیب و زیان رسیدن به دیگران می‌گردد و یا اینکه با هدف آشفتن اذهان عمومی و مقامات رسمی انجام می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت جرم نشر اکا‌ذیب به معنای نسبت دادن عملی به دیگران است که در واقعیت چنین نباشد.‌‌ چنانچه فردی مرتکب جرم نشر اکا‌ذیب شود و خبر و مطلب دروغی را به واسطه شکواییه، نامه، گزارش‌‌ و… به دیگری نسبت دهد که این‌کار او باعث ضرر و زیان طرف مقابلش شود مجرم شناخته‌‌ شده و طبق قانون مجازات اسلامی، مجازات خواهد شد.

شرایط تحقق جرم نشر اکاذیب چیست‌‌‌‌ ؟

برای اینکه جرم نشر اکا‌ذیب تحقق یابد و دادگاه بتواند فرد را به ارتکاب این جرم محکوم‌‌ کند می‌بایست شرایطی وجود داشته باشند. شرایط تحقق جرم نشر اکا‌ذیب‌‌ به شرح زیر هستند:

  • اخبار منتشر شده و یا عملی که مجرم به فرد مقابلش نسبت داده است می‌بایست حتما کذب باشد.
  • فرد مجرم باید حتما با سوء نیت این کار را انجام داده باشد.

نکته: فردی که از مجرم شکایت می‌کند هم می‌تواند یک شخصیت حقوقی‌‌ باشد و هم یک شخص حقیقی که در هر صورت به جرم رسیدگی می‌شود.

تفاوت جرم نشر اکاذیب با جرم تهمت و افترا

نشر اکا‌ذیب و تهمت و افترا هر دو جرم بوده و شامل مجازات می‌شوند. اما این دو نوع جرم دارای تفاوت‌هایی نیز می‌باشند. تفاوت این دو نوع جرم این است که تهمت و افترا نسبت دادن عملی به دیگران‌‌ است که جرم تلقی شده اما در نشر اکا‌ذیب عمل نسبت داده شده لزوما جرم نیست و فقط به دلیل رساندن زیان به طرف مقابل به او نسبت داده شده است.

سوالات متداول

آیا منتشر کردن خبر دروغ به دلیل تشویش اذهان عمومی جرم است‌‌‌‌ ؟

بله این کار جرم نشر اکا‌ذیب نام دارد.

آیا یک ‌شخصیت حقوقی می‌تواند از جرم نشر اکا‌ذیب شکایت کند‌‌‌‌ ؟

بله در صورت شکایت به جرم رسیدگی می‌شود.

برای تحقق جرم نشر اکا‌ذیب عمل نسبت داده شده باید حتما کذب باشد‌‌‌‌ ؟

بله این مورد یکی از شرایط تحقق این نوع جرم به شمار می‌رود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نشر ا‌کاذیب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نشر ا‌کاذیب پاسخ دهند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : نشر اکاذیب

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

ترک انفاق در چه صورتی اتفاق می‌افتد؟ امرزوه افراد زیادی هستند که در تلاشند تا از حقوق زنان دفاع نمایند و آن را اجرا کنند. یکی از این حقوق نفقه است که فقط به زوجه تعلق دارد و تکلیفی است که بر عهده زوج است. مرد حتی اگر اوضاع مالی مناسبی نداشته باشد و زن هم هر قدر دارا باشد مرد همچنان موظف به پرداخت نفقه است و تحت هیچ شرایطی این تکلیف از مرد سلب نمی‌شود مگر در موارد معدودی. در ادامه به بررسی تفصیلی ترک انفاق می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

منبع : ترک انفاق

ترک انفاق چگونه اتفاق می‌افتد ؟

نفقه مالی است که تامین کننده و برطرف کننده نیازهای مادی مورد نیاز برای گذران زندگی زن است که وی بتواند آبرومندانه و به نحو متعارف زندگی کند و از جانب مرد پرداخت می‌شود.

طبق قانون مدنی دو شرط اصلی برای الزام کردن پرداخت نفقه توسط زوج وجود دارد:

1)دائمی بودن عقد نکاح.

2)تمکین زوجه از زوج.

حال اگر زوج به هر دلیلی اقدام به پرداخت نفقه نکند ترک انفاق اتفاق می‌افتد. ممکن است وی برای این کار دلیل قانونی داشته باشد یا این اقدام او غیرقانونی باشد.

ضمانت اجرا (مجازات) عدم پرداخت نفقه

1) ضمانت اجرای کیفری

عدم پرداخت نفقه زوجه تحت شرایطی جرم است و شوهری که از پرداخت نفقه زوجه خود امتناع می‌کند ممکن است مجرم تلقی شود و قابل پیگیری جزایی باشد. البته کسی را می‌توان به دلیل عدم پرداخت نفقه مجرم دانست که توانایی برای پرداخت نفقه دارد اما از پرداخت آن خودداری می‌کند. کسی که توانایی پرداخت نفقه ندارد، نمی‌توان از جهت کیفری تحت تعقیب قرار داد ولو اینکه بتوان علیه وی از ضمانت اجراهای حقوقی استفاده کرد.

قانون گذار مشخص نکرده است که شوهر باید برای چه مدتی ترک انفاق کند تا مجرم تلقی شود.

عدم پرداخت نفقه جرمی مستمر است یعنی ممکن است بعد از رسیدگی و مجازات ادامه پیدا کند. از آن جا که این جرم مستمر است، می‌توان حتی پس از اعمال مجازات و استمرار آن باز علیه شوهر شکایت کیفری کرد.

علاوه بر عنصر مادی که عدم پرداخت نفقه در مدتی است که این مدت با نظر عرف توسط قاضی معین می‌شود، جرم عدم انفاق نیاز به عنصر معنوی نیز دارد که مهم‌ترین جلوه آن داشتن استطاعت و عدم پرداخت نفقه است. بنابراین اگر شوهر توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد قابل پیگیری کیفری نیست.

علاوه بر عنصر معنوی و مادی جرم، تمکین زن نیز باید احراز گردد. در این جا به تمکین عام رجوع می‌شود. یعنی اگر تمکین عام برای دادگاه احراز گردد، دادگاه شرط لازم برای مجرمانه بودن عمل شوهر را مفروض می‌داند مگر شوهر ناشزه بودن زن را ثابت نماید.

قابل گذشت بودن جرم ترک انفاق

جرم عدم انفاق از جرایم قابل گذشت است که تنها در صورت شکایت زوجه قابل پیگیری است و چناچه زن در هر مرحله از شکایت خود صرف نظر کند، پیگیری یا مجازات شوهر موقوف می‌گردد.

2) ضمانت اجرای حقوقی ترک انفاق

الزام به پرداخت

هر زنی که نفقه وی پرداخت نشود می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده الزام شوهر به پرداخت نفقه را تقاضا کند. قبل از رسیدگی به اصل موضوع، زن می‌تواند نظر به فوریت مسئله از دادگاه صدور دستور موقت را تقاضا کند. هر چند دستور موقت اصولا مستلزم تامین مناسب است، ماده 7 قانون حمایت از خانواده زن را از اعطای چنین تامینی معاف کرده است.

تقاضای طلاق

هرگاه شوهر ترک انفاق نماید و اجرای حکم دادگاه نیز میسر نگردد، در این صورت زن می‌تواند به تجویز ماده 1129 قانون مدنی تقاضای طلاق کند. این عدم پرداخت چه در نتیجه عدم توان مالی مرد چه در نتیجه عدم تمایل او برای پرداخت باشد دادگاه اجازه طلاق به زن می‌دهد.

راه‌های اثبات ترک انفاق در دادگاه

شاکی پرونده که همان زوجه می‌باشد برای اثبات ترک انفاق نیاز به شاهد دارد که شاهدین نیز باید دارای شرایط خاصی باشند:

  1. شاهدین از بستگان نزدیک زوجه نباشند.
  2. از موضوع پرونده که ترک انفاق است به طور کامل اطلاع داشته باشند.
  3. کامل بودن مدارک لازم شناسایی.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت ترک انفاق ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت ترک انفاق پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول
آیا ترک انفاق یک جرم است و مجازات دارد؟

ترک انفاق ممکن است قانونی باشد یا غیر قانونی. اگر مرد در صورت توان مالی و تمکین زن از گرداخت نفقه خودداری کند مجرم است.

راه اثبات ترک انفاق چیست ؟

یکی از راه‌های آن شهادت شهود است.

اگر مرد خلاف قانون و با تمکین زن ترک انفاق نماید تکلیف چیست ؟

زن با ادله خود به دادگاه مرجعه نموده و دادگاه مرد را ملزم به پرداخت نفقه می‌نماید.

اگر مرد ترک انفاق نماید و در عین حال توان مالی پرداخت نداشته باشد تکلیف چیست؟

دادگاه می‌تواند حکم طلاق زن را صادر کند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : ترک انفاق

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

ایفای ناروا به زبان ساده یعنی پرداخت اشتباهی مبلغ یا مالی به فردی در صورتی که دینی و طلبکاری وجود ندارد. ممکن است شخصی به اشتباه و با تصور به این که به فردی مدیون است مبلغی به او بدهد تکلیف این پرداخت در حقوق چیست؟ آیا فردی که به اشتباه به او پرداختی صورت گرفته می‌تواند از آن استفاده نماید؟ در ادامه به بررسی تفصیلی ایفای ناروا می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ایفای ناروا یا پرداخت بیجا

ایفای ناروا

در مفهوم ایفا وجود دین مفروض است: باید دین یا تعهدی باشد تا وفای به آن معنی پیدا کند. پس اگر شخصی با این پندار که به دیگری مدیون است مالی به او بدهد و در واقع دینی وجود نداشته باشد، گیرنده مال نمی‌تواند به ناروا آن را تصاحب کند و بایستی آن را به مالک بازگرداند. این است که ماده 265 قانون مدنی در مبحث وفای به عهد اعلام می‌دارد: هرگاه مالی به کسی پرداخت می‌شود اصل بر غیر مجانی بودن پرداخت است پس اگر کسی مالی را اشتباها به شخصی بپردازد می‌تواند آن را بازپس گیرد.

اگر بین دو طرف اختلاف پیش آید و یک طرف بگوید مال مجانی به من بخشیده شده و طرف دیگر بگوید مال به فرض پرداخت دین پرداخت شده ادعای کسی که می‌گوید به موجب دین و قرض پرداخت شده پذیرفته می‌شود و طرف دیگر باید برای گفته خود سند ارائه کند. بنابراین فردی که ایفای ناروا نموده می‌تواند با بیان این امر به حق خود برسد.

شرایط تحقق ایفای ناروا

تسلیم مال به عنوان ایفاء

برای تحقق ایفای ناروا باید مالی که گیرنده استحقاق آن را ندارد به او تسلیم شود، خواه این مال پول یا کالای معین باشد.

همین عامل است که ایفای ناروا را از احکام عمومی مربوط به ((استفاده بدون جهت)) جدا می‌کند و به ((غصب)) نزدیک می‌سازد. زیرا شرط تحقق آن وجود استیلای نامشروع بر مال دیگری است در حالی که ضمان ناشی از استیفا چنین شرطی ندارد.

باید افزود که تسلیم مال باید به عنوان وفای به عهد باشد وگرنه هر گاه کسی پولی را به عنوان قرض یا پیش پرداخت معامله یا امانت به دیگری بدهد استرداد آن زیر عنوان ایفای ناروا ممکن نیست. این عامل نیز نهاد حقوقی ما را از انواع غصب ممتاز می‌سازد و نوعی اصالت به آن می‌بخشد.

در هر حال، مدعی استرداد باید تسلیم مادی مال را اثبات کند. مدعی علیه نیز هر گاه بتواند ثابت کند که تادیه به عنوان قرض یا پیش پرداخت یا هبه یا ودیعه بوده است از رد آن به عنوان ایفای ناروا معاف می‌شود.

ناروایی پرداخت یا عدم وجود دین

شرط دیگر تحقق ایفای ناروا این است که تسلیم کننده مال مدیون گیرنده نباشد و به بیان دیگر رابطه دینی میان آن دو احراز نشود. زیرا تنها در این صورت است که پرداخت ناروا جلوه می‌کند.

جایی که مدیون بیش از مقدار دین به طلبکار بدهد یا همه دینی را که تنها بخشی از آن به عهده اوست بپردازد نسبت به میزان اضافه بر دین ایفای ناروا است و پرداخت کننده می‌تواند آن را پس بگیرد.

پرداخت دین به دیگری

در حالتی که در آن پرداخت کننده مدیون است ولی دین را به جای طلبکار واقعی به دیگری می‌پردازد نیز ایفای ناروا اتفاق افتاده است. زیرا پرداخت کننده هیچ دینی به گیرنده ندارد مانند این که مدیون شخصی را وکیل یا وارث طلبکار خود بپندارد و موضوع دین را به او بپردازد و موضوع دین را به او بدهد یا به شخصی که استحقاق بخشی از طلب را دارد تمام آن را بپردازد.

فرض کنیم مالی به امانت نزد متوفی بوده است که اکنون باید به صاحبش رد شود در این حال وارث تعهد به بازگرداندن آن دارد ولی به اشتباه آن را به شخصی غیر از مالک تسلیم می‌کند. در این فرض تعهد در برابر کسی ایفا شده که طلبکار نبوده و به همین دلیل نیز ناروا است و ایفای ناروا اتفاق افتاده است.

پرداخت اشتباهی به وسیله غیر مدیون

موردی که دریافت کننده طلبکار است ولی شخص غیر مدیون به اشتباه آن را می‌پردازد: مانند این که وارثی نمی‌داند که تنها به میزان سهم خود از ترکه باید دین مورث را بدهد و به اشتباه بدون این که قصد پرداخت دیون دیگران را داشته باشد، تمام آن را می‌پردازد. در این فرض، آن چه بیش از سهم وارث پرداخته شده ایفای نارواست که باید بازگردانده شود.

قید اشتباها برای این است که اگر کسی دانسته و با آگاهی از این که مدیون شخص دیگری است آن را بپردازد حق باز ستاندن ندارد.

اشتباه پرداخت کننده در ایفای ناروا

در تحقق ایفای ناروا مهم نیست که گیرنده آگاه به عدم استحقاق خود باشد یا نباشد در هر حال موظف به برگرداندن مبلغ است.

اگر به موجب قرارداد باطلی پرداختی صورت گیرد مشمول ایفای ناروا می‌شود هر چند دو طرف قرارداد به باطل بودن عقد اطمینان داشته باشند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ایفای ناروا ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ایفای ناروا پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالات متداول
آیا فردی که ایفای ناروا نموده می‌تواند پول خود را پس بگیرد؟

بله

در چه صورتی ایفای ناروا تفاق افتاده است؟

هنگامی که دین خود را به فرد اشتباهی پرداخت کنیم، در میزان بدهی خود دچار اشتباه شویم و…

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : ایفای ناروا یا پرداخت بیجا

 

  • پویا عبدی