مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

مشاوره حقوقی وکیل دات کام

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی

برترین سامانه مشاوره حقوقی تلفنی، حضوری و آنلاین کشور در تمامی زمینه های حقوقی از جمله حقوقی ، کیفری، قرارداد، ثبت شرکت ، کیفری ، خانواده و....

طبقه بندی موضوعی
کلمات کلیدی

مهریه زن خیانتکار

موانع نکاح

خیار غبن

نرم افزار اظهارنامه مالیاتی

وکیل کار

دادخواست خلع ید

اجرت المثل ایام زوجیت

خیارات قانونی

واخواهی چیست

جرایم منافی عفت

دستور تخلیه

مرخصی زایمان

چک کیفری

منع کار اجباری در نظام‌های حقوقی

شورای عالی کار | تعریف – وظایف و مسئولیت‌های قانونی – اعضا

استعلام سند ملک

افترا | بررسی جرم و ارکان آن – مجازات – انواع – افترای قولی و فعلی

کفالت | تعریف – شرایط – موارد بری‌الذمه شدن کفیل – پایان عقد کفالت

موارد عزل مدیر ساختمان | بررسی پایان یافتن کار مدیر یا عزل او

صلح عمری | تعریف – بررسی مزایا – آثار حقوقی و ارکان – شرایط

قرارداد اجاره | انواع و اوصاف – بررسی آثار حقوقی – انعقاد قرارداد

معامله فضولی | بررسی چیستی – آثار – حکم این معامله در قانون مدنی

عقد معین و عقد نامعین | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد معوض و عقد مجانی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

عقد تملیکی و عقد عهدی | تعریف – بررسی احکام و قواعد – تفاوت‌ها

الزام به تعهد | تعهد به انجام کار در قرارداد

بطلان معامله | موارد بطلان و عدم‌ بطلان عقد – شرایط – آثار حقوقی

عقد معلق و عقد منجز | تعریف قانونی – احکام و آثار – بررسی تفاوت‌ها

زمان دریافت دستمزد در جعاله

وکالت بلاعزل بعد از فوت

۸۰ مطلب در آبان ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سفته یکی از اسناد تجاری بوده که بر اساس آن صادر کننده متعهد می‌شود که مبلغ درج شده در روی سفته را به دارنده سفته بپردازد. سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار نوع دیگری از سفته می‌باشد که کارگران هنگام استخدام برای تضمین حسن انجام کار به کارفرمایان می‌دهند. در ادامه به بررسی سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت انجام کار می‌پردازیم و نکات مربوطه را توضیح می‌دهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : سفته ضمانت انجام کار

سفته ضمانت انجام کار

همانطور که در بالا توضیح دادیم سفته حسن انجام کار به سفته‌ای گفته می‌شود که در هنگام استخدام، کارفرمایان برای اطمینان و پایبندی به قرارداد از کارمندان خود دریافت می‌نمایند.

ممکن است برای خودتان اتفاق افتاده و یا از جایی شنیده باشید که شخصی برای استخدام به شرکتی رفته و کارفرما از آن شخص درخواست سفته می‌کند این همان سفته حسن انجام کار یا سفته ضمانت می‌باشد.

نحوه صدور این سفته از درج مبلغ و درج اسم گیرنده با انواع دیگر متفاوت بوده و قوانین خاص مربوط به خود را دارد.

توصیه می‌کنیم مقاله سفته چیست را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله قانون سفته را مطالعه نمایید.

مندرجات الزامی سفته ضمانت انجام کار

ذکر نام گیرنده در سفته حسن انجام کار

در این نوع سفته حتما باید نام گیرنده سفته در آن ذکر شود یعنی حتما باید نام کسی که این سفته برای او یا نام شرکتی که سفته به نفع او صادر شده نوشته شود. توجه داشته باشید که اگر نام گیرنده در سفته ذکر نشود آن سفته در وجه حامل بوده که به این معناست: هر کسی که سفته در دست او باشد دارنده سفته می‌باشد.

کارمندان و کارگران باید قبل از تحویل سفته به کارفرمایان خود ته برگ سفته را جدا نموده و نزد خود نگهداری کنند زیرا این به عنوان رسید نزد آنان می‌باشد.

اگر کارفرما بعد از پایان کار سفته را مسترد نکند کارگر می‌تواند با طرح دادخواست استرداد سفته از طریق مراجع قانونی اقدام کند.

کلمه “به حواله کرد” در بخش گیرنده را خط بزنید تا سند قابلیت نقل و انتقال را از دست بدهد. این بخش بسیار مهم است چرا که سفته یکی از اسناد تجاری مورد حمایت قانون‌گذار است و اگر کارفرما آن را به شخص ثالثی منتقل نماید شما ملزم به پرداخت مبلغ سفته به آن فرد خواهید شد. پس از پرداخت به فرد ثالث می‌توانید علیه کارفرما اقامه دعوا نموده و مبلغ پرداختی را مطالبه کنید اما روشن است که در پروسه دادگاه و دوندگی خواهید افتاد.

توصیه می‌کنیم مقاله دادگاه سفته را مطالعه نمایید.

ذکر تاریخ در سفته حسن انجام کار

در صدور سفته باید تاریخ پرداخت آن ذکر شود ولی در این نوع سفته چون برای ضمانت داده می‌شود دلیلی برای ذکر تاریخ در آن وجود ندارد. بنابراین در هنگام صدور سفته اگر برای حسن انجام کار می‌باشد بهتر است در قسمت تاریخ پرداخت نوشته شود که این سفته برای حسن انجام کار داده می‌شود.

پس در این نوع سفته لزومی به درج تاریخ نیست.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید: سفته‌هایی که برای ضمانت یا حسن انجام کار داده می‌شوند، تا زمانی که کارگر به طور کامل در آنجا استخدام نشده قابل مطالبه نمی‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله قیمت سفته را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سفته حسن انجام کار، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سفته حسن انجام کار پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : سفته ضمانت انجام کار

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

در این مقاله قصد داریم در خصوص ضمانت اجرای عدم تمکین صحبت کنیم. در ابتدا باید اشاره کنیم که دو نوع تمکین داریم: تمکین عام و تمکین خاص. منظور از تمکین عام این است که زن ریاست مرد در خانواده را بپذیرد و منظور از تمکین خاص برقراری رابطه زناشویی متعارف می‌باشد. حال اگر زوجه از وظیفه تمکین تخلف کند با مسائلی روبه‌رو می‌شود که در ادامه به بررسی مفصل آن می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست و تمکین و نشوز را مطالعه نمایید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : ضمانت اجرای عدم تمکین

عدم استحقاق نفقه در صورت عدم تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

مطابق آنچه در ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی آمده است اگر زوجه وظایف زوجیت خود را انجام ندهد دیگر استحقاق دریافت نفقه را ندارد.
اما در مواردی زوجه برای عدم تمکین عذر موجه‌ای دارد به عنوان مثال این امکان وجود دارد که زوجه بخواهد از حق حبس خود استفاده کند و به منظور دریافت مهریه از تمکین خودداری نماید در این صورت همچنان مستحق دریافت نفقه می‌باشد.
ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که آیا زوج می‌تواند در صورت عدم تمکین زوجه با تشخیص خودش زوجه را مستحق دریافت نفقه نداند؟
نکته بسیار مهمی که در پاسخ به این سوال باید به آن توجه کرد این است که پرداخت کردن نفقه به طور مستمر انجام می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد که این امکان برای زوج وجود دارد. برای کسب اطلاعات دقیق از انواع تمکین کلیک نمایید.

 

بیشتر بخوانید : تمکین و نفقه 

 

دعوای الزام به تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

این امکان برای زوج وجود دارد که در صورت عدم تمکین زوجه دعوای الزام به تمکین را طرح کند و دادگاه‌ها بر اساس رویه چنین دعوایی را می‌پذیرند اما حکم منجر به نتیجه خاصی نخواهد شد چراکه اجبار زن به انجام رابطه جنسی از طریق دادگاه عملا ممکن نیست.

 

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

 

دادخواست الزام به تمکین | ضمانت اجرای عدم تمکین

در صورت عدم تمکین زوجه، زوج یا وکیل او می‌توانند به دادگاه خانواده محل اقامت زوجه مراجعه کنند و این دعوا را اقامه نمایند.
آنچه که به عنوان رویه در دادگاه مطرح است زوج را الزام می‌کند که فراهم کردن مقدمات تمکین مثل تهیه مسکن را ثابت نماید.

 

بیشتر بخوانید : نحوه و پیگیری دادخواست تمکین در سامانه ثنا

 

الزام به تمکین در دوران عقد |ضمانت اجرای عدم تمکین

در صورتی که زوجه باکره باشد می‌تواند به حق حبس خود در مقابل دادخواست الزام به تمکین زوج استناد کند. منظور از حق حبس این است که تا زمانی که تمام مهریه را دریافت نکرده است تمکین نمی‌کند.
بعد از این‌که دادگاه رای می‌دهد هر کدام از زوج و زوجه ۲۰ روز پس از ابلاغ رای فرصت دارند که تقاضای تجدیدنظر خواهی کنند.
آنچه که باید به آن توجه کنیم این نکته است که اگر زوجه در این پرونده محکوم شود و رای دادگاه را اجرا نکند ناشزه در نظر گرفته می‌شود.

 

بیشتر بخوانید : تمکین در دوران عقد 

 

ضمانت اجرای عدم تمکین | صدور اجازه ازدواج دوم در صورت عدم تمکین

این ضمانت اجرا زمانی در نظر گرفته می‌شود که امکان الزام زوجه به تمکین به عنوان یکی از وظایف زوجیت وجود نداشته باشد. در این صورت است که دادگاه اجازه ازدواج دوم را به مرد می‌دهد.

عدم استحقاق اجرت المثل و نحله در صورت عدم تمکین 

در مواردی زوجه کارهایی را انجام می‌دهد که شرعاً بر عهده او نمی‌باشد اما عرف برای انجام دادن آن کارها اجرتی را تعیین می‌کند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که شرط دریافت اجرت المثل و نحله تمکین زوجه و حسن اخلاق اوست. بنابراین در صورتی که زوجه تمکین نکند مستحق دریافت اجرت المثل و نحله نمی‌باشد.

 

بیشتر بخوانید : اجرت المثل | شرایط و نحوه محاسبه و مطالبه اجرت المثل  

 

بار اثبات دادخواست تمکین از جانب زوج بر عهده چه کسی است ؟

برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید به قانون مراجعه کنیم؛ در قانون مدنی بیان شده است که به محض انعقاد عقد نکاح روابط زوجیت برقرار می‌شود و به تبع آن طرفین باید حقوق و تکالیف را به طور کامل انجام دهند. بنابراین زمانی که زوج در جایگاه خواهان قرار می‌گیرد باید امتناع زن از انجام دادن وظائف زناشویی را اثبات کند که در این صورت زن مستحق دریافت نفقه نمی‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص عدم تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون عدم تمکین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 

منبع : ضمانت اجرای عدم تمکین

 

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

پروانه کسب

آیا می‌دانید پروانه کسب چیست و برای دریافت آن چه مراحلی را باید طی کنید؟ هر شخصی برای به وجود آوردن یک واحد صنفی باید برای گرفتن مجوز لازم به اتحادیه مربوط مراجعه کرده و با طی کردن مراحلی پروانه‌ کسب خود را دریافت نماید. بنابراین برای راه اندازی یک شغل یا کسب و کار شما نیاز به داشتن مجوزهایی دارید که یکی از مهم‌ترین آنان پروانه‌ کسب می‌باشد. در ادامه به بررسی کامل پاسخ سوال اول یا همان مراحل دریافت پروانه کسب می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : پروانه کسب

 

 

پروانه‌ کسب

همانطور که در بالا توضیح دادیم برای به وجود آوردن هر نوع محل کسب و واحد صنفی و اشتغال به حرفه یا شغل، داشتن پروانه از اتحادیه صنفی الزامی می‌باشد.

در واقع می‌توان گفت پروانه کسب به معنای مجوزی می‌باشد که داشتن آن برای ایجاد یک واحد صنفی ضروری است.

مراحل دریافت پروانه کسب

برای اینکه پروانه‌ کسب خود را دریافت کنید باید مراحلی را طی کنید که در ادامه توضیح می‌دهیم:

برای بررسی و پیگیری تشریفات اداری این کار به اتحادیه مربوط مراجعه کرده و درخواست خود را برای دریافت پروانه کسب به طور کتبی ارائه دهید.

پس از ارائه دادن درخواست خود، رسید آن را دریافت نمایید.

بعد از آن مرحله بازدید و کارشناسی از محل کسب و کار واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی واحد صنفی مربوط آغاز می‌شود.

طی 15 روز کاری، اتحادیه نظر خود مبنی بر رد یا قبول درخواست شما برای پروانه‌ کسب به طور کتبی اعلام می‌کند.

بعد از آن شما باید مدارک خود را کامل کرده و به اتحادیه تسلیم نمایید.

بعد از انجام تمام مراحل بالا در صورت قبول کردن درخواست شما، پروانه‌ کسب شما صادر می‌شود.

مدارک لازم برای دریافت پروانه کسب

. داشتن تابعیت ایرانی

. سند یا اجاره نامه رسمی یا عادی، مبایعه نامه به نام متقاضی

. ارائه کارت پایان خدمت و در صورت معافیت، ارائه گواهی معافیت

. گواهی عدم سوء پیشینه

. ارائه آخرین مدرک تحصیلی

. گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر

. رزومه کاری

. کارت معاینه پزشکی و صلاحیت بهداشتی

. گواهی برای تجاری بودن محل کسب

. دارا بودن صلاحیت فنی برای مشاغل خاص

. ارائه گوهی موافق بودن اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی

. عکس پرسنلی 12 عدد

. فتوکپی شناسنامه عکس‌دار

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص پروانه کسب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون پروانه کسب پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : پروانه کسب

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

بحث امروز در خصوص اصول حاکم بر استخدام می‌باشد. نظام استخدامی در صورتی قابل قبول است که دارای اصولی باشد و این اصول به طور کامل بر آن حاکم باشد. در ادامه به بررسی مفصل این موضوع می‌پردازیم. آنچه بیش از همه اصول اهمیت دارد اصل حاکمیت قانون است ولی اصول دیگر نیز بر این نظام استخدامی حاکم هستند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی

اصل برابری فرصت شغلی

در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که هر کس حق دارد با تساوی شرایط به مشاغل عمومی کشور خود دست یابد. همچنین در میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی بیان شده است که تساوی فرصت برای هر کسی باید فراهم باشد که بتواند در خدمت خود به مدارج و مناسب عالی ارتقا یابد بدون در نظر گرفتن هیچ گونه ملاحظات دیگری جز طول خدمت و لیاقت فردی. مواردی که ذکر گشت به عنوان حق هر کس بیان شده است. مطابق مواردی که بیان شد در می‌یابیم که در جامعه مشاغل عمومی وجود دارد و این مشاغل عمومی متعلق به تمام افرادی است که در جامعه حضور دارند فارغ از جنسیت و قومیت و مذهب آن‌ها و تمام این افراد باید در دستیابی به این مشاغل فرصتی برابر داشته باشند.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول سازمان های اداری را مطالعه نمایید.

اصل حقوق مساوی برای کار مساوی | اصول حاکم بر استخدام

این اصل موجب از بین رفتن تبعیض می‌گردد. در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی اجرت مساوی دریافت نمایند. اگر این اصل رعایت نشود تفاوت میان حقوق و مزایا بسیار زیاد خواهد شد.

اصل شایسته سالاری

هدف یک جامعه در خصوص یک نظام اداری این است که آن نظام به کارآمدی و شایستگی نزدیک شود و این امر زمانی محقق می‌شود که آن نظام اداری بتواند افرادی را که دارای لیاقت و شایستگی هستند به عنوان مثال نخبگان را جذب کند. به همین منظور نظام اداری باید ملاک‌های مناسبی را برای جذب افراد در نظر بگیرد. به عنوان مثال تخصص داشتن و برخوردار بودن از خلاقیت از جمله این ملاک‌ها می‌باشد.

اصل وجود امنیت شغلی | اصول حام بر استخدام

داشتن امنیت شغلی به این معنا می‌باشد که شخصی که مشغول به اشتغال در یک سمت می‌باشد باید از ثبات سمت خود اطمینان داشته باشد. در این صورت شخص دارای امنیت شغلی می‌باشد. وجود امنیت شغلی یکی از ملاک‌هایی است که افراد شایسته و متخصص به عنوان ملاک انتخاب یک شغل در نظر می‌گیرند.

اصل تامین رفاه کارکنان دولت

یک نظام اداری در یک جامعه زمانی به شایسته سالاری و کارآمدی نزدیک می‌شود که به تامین نیازهای متعارف کارکنان خود بپردازد. اگر این کار را انجام ندهد ممکن است در شرایطی فساد اداری محقق شود. وقتی از نیازهای متعارف صحبت می‌کنیم منظور ما علاوه بر وجود حقوق منصفانه برای هر شخص و خانواده او، وجود استراحت و فراغت نیز می‌باشد. به طور کلی منظور تمام نیازهای متعارف یک شخص است.

اصل حق دفاع از حقوق شغلی | اصول حاکم بر استخدام

داشتن یک شغل و همچنین داشتن حقوق معین برای یک شخص کافی نمی‌باشد. آن چیزی که این ترکیب را کامل می‌کند این است که شخص بتواند از حقوق خود دفاع کند. در اعلامیه جهانی حقوق بشر بیان شده است که هر شخص حق دارد که برای دفاع از منافع خود با دیگران اتحادیه تشکیل دهد و در اتحادیه نیز شرکت کند. همچنین در میثاق حقوق اقتصادی اجتماعی و فرهنگی این امر مورد تاکید قرار گرفته است و این حق را دارای  هیچ محدودیتی ندانسته است مگر در صورتی که بر اساس قانون یک جامعه دموکرات برای مصالح امنیت ملی یا نظم عمومی یا حفظ حقوق و آزادی‌های افراد دیگر ضرورت داشته باشد.

همچنین در این خصوص باید به حق اعتصاب اشاره کنیم که برای همه افراد محترم شمرده شده است. این نکته حائز اهمیت است که حق اعتصاب مشروط است به رعایت مقررات کشور مربوطه.

اصل انضباط اداری | اصول حاکم بر استخدام

تا اینجا اصولی را بیان کردیم که به نفع مستخدمین عمل می‌کردند. آنچه اهمیت دارد این است که وجود این اصول به این معنی نمی‌باشد که مستخدمین می‌توانند انضباط اداری را زیر پا بگذارند بلکه در یک نظام اداری کارآمد مستخدمین انضباط اداری را رعایت می‌کنند.

اصل استمرار و توسعه آموزش کارکنان

نظام اداری شایسته نظامی است که کارکنان خود را مطابق متدهای روز آموزش دهد و یافته‌های جدید را در اختیار آنان قرار دهد. در این صورت نظام اداری به کارآمدی خاصی می‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط استخدام دولتی را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حالات استخدامی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اصول حاکم بر استخدام، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اصول حاکم بر استخدام پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

می‌توان برای هر مستخدم یا به اصطلاح کارمندی از زمانی که آغاز به خدمت می‌کند تا زمان پایان خدمت خود حالاتی را تصور کرد. به عبارت دیگر وی در حالات استخدامی مختلفی می‌تواند قرار بگیرد. منظور از مستخدم، مستخدم رسمی می‌باشد. حالت‌هایی که در قانون بیان شده‌اند عبارتند از اشتغال، مرخصی، معذوریت، آمادگی به خدمت، ماموریت، خدمت زیر پرچم، خدمت آزمایشی، از کار افتادگی، بازنشستگی، تعلیق، انفصال موقت، انفصال دائم، غیبت موجه، اخراج و برکناری از خدمت. قبل از هر چیزی باید بیان کرد که مستخدمی که در دوره آزمایشی است تا زمانی که این دوره آزمایشی را به پایان نرسانده باشد مستخدم رسمی به شمار نمی‌رود. در ادامه به توضیح حالات و وضعیت‌هایی که ممکن است مستخدم یا به اصطلاح کارمند در آن قرار بگیرد می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : حالات استخدامی

 

حالت اشتغال

در قانون بیان شده است که این حالت وضع مستخدمی است که در پست معین انجام وظیفه می‌کند و مطابق قانون موسسات دولتی و وزارتخانه‌ها نمی‌توانند مستخدم رسمی را از پست سازمانی خود برکنار کنند جز در مواردی که در قانون به صراحت بیان شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول سازمان اداری را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله اصول حاکم بر استخدام ادارات دولتی را مطالعه نمایید.

حالت انتقال

حالت انتقال به این شرح است که مستخدم یا کارمند رسمی از یک وزارتخانه یا موسسه دولتی بدون اینکه رابطه خدمتی مستخدم قطع شود به موسسه دولتی و وزارتخانه دیگری منتقل می‌شود. در طول این انتقال در حالت اشتغال به سر می‌برد و همچنین به این نکته باید اشاره شود که گروه و پایه و پیشینه خدمت مستخدم نیز حفظ می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله شرایط استخدام دولتی را مطالعه نمایید.

حالت مرخصی

مرخصی در قانون به سه گروه تقسیم می‌شود: مرخصی استحقاقی ، مرخصی استعلاجی و مرخصی بدون حقوق.

حالت آمادگی به خدمت

وضعیت مستخدمی که در حالت آمادگی به خدمت می‌باشد به این شرح است که مستخدم در انتظار ارجاع یک خدمت است درحالی که تصدی شغلی را به عهده ندارد و موقعیت‌ها و وضعیت‌هایی را می‌توان برای حالت آمادگی به خدمت تصور کرد.

وضعیت اول اختصاص به مستخدمی دارد که از مرخصی بدون حقوق بازگشته است. وضعیت دوم آماده به خدمت شدن و غیبت موجه می‌باشد و حالت سوم عبارت است از آماده به خدمت شدن در شرایطی که دستگاه اجرایی منحل شده است و یا پست سازمانی حذف شده است و در خصوص مورد چهارم باید به آماده به خدمت شدن و خدمت زیر پرچم اشاره کرد. موارد دیگر عبارتند از آماده به خدمت شدن و انتصاب به مقامات عالی دولتی، آماده به خدمت شدن و تعلیق، آماده به خدمت شدن و ماموریت، آماده به خدمت شدن و انفصال موقت، آماده به خدمت شدت برای رسیدگی به اتهامات اداری مستخدم و در آخر آماده به خدمت شدن مستخدمین غیر رسمی.

حالت ماموریت

حالت ماموریت همانطور که در قانون بیان شده است وضع مستخدمی است که به طور موقت مامور انجام وظیفه‌ای غیر از وظیفه اصلی پست سازمانی خود شده است یا از طرف محل کار خود برای دوره کارآموزی اعزام شده باشد.

حالت خدمت زیر پرچم

مستخدمی که در حالت خدمت زیر پرچم قرار دارد مدت خدمت زیر پرچمش جزء سابقه خدمتش محسوب می‌شود.

حالت تعلیق | حالات استخدامی

گاهی اوقات ممکن است بر اساس تصمیم مراجع قضایی  و هیئت‌هایی که به تخلفات اداری رسیدگی می‌کنند مستخدم از خدمت معلق شود. در این حالت مستخدم از خدمت کردن ممنوع می‌شود و این حکم توسط مقامات صلاحیتدار صادر می‌شود آنچه که اهمیت دارد این است که این تعلیق به طور موقت شکل می‌گیرد.

حالت انفصال موقت | حالات استخدامی

در حالت انفصال موقت در مراجع قضایی و هیات رسیدگی به تخلفات اداری حکم قطعی می‌دهند و مدت معینی فرد را از اشتغال ممنوع می‌کنند. این حالت می‌تواند مجازات اصلی در نظر گرفته شود یا مجازات تبعی. اگر به عنوان مجازات اصلی در نظر گرفته شود به صراحت در حکم قید می‌شود و در غیر این صورت در حکم قید نمی‌شود. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که ‏انفصال موقت جزء سابقه خدمت محسوب نمی‌شود.

حالت غیبت موجه | حالات استخدامی

حالت غیبت موجه به حالتی اطلاق می‌شود که مستخدم در محل خدمت حاضر نمی‌شود به علتی که خارج از اختیار او بوده است. موجه بودن مطابق قانون رسیدگی به تخلفات اداری محرز می‌شود. در صورتی مقامات می‌توانند کارمندی را اخراج کنند که بیش از دو ماه متوالی یا ۴ ماه متناوب در سال بدون عذر موجه در محل کار حضور پیدا نکرده باشد و یا به عبارتی غیبت کرده باشد و کارمندی که عذر موجه داشته است تا سه ماه پس از اینکه حکم او ابلاغ شد فرصت دارد اعتراض کند. پرونده او به مرحله تجدیدنظر می‌رسد و هیئت تجدیدنظر به این موضوع رسیدگی می‌کند و رأی این هیئت قطعی می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله تخلفات اداری را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حالات استخدامی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حالات استخدامی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : حالات استخدامی

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

هنگامی که یک شخص از دنیا می‌رود و فوت می‌کند آثار حقوقی بر او مترتب می‌گردد که ما در ادامه به بررسی آثار فوت در حقوق می‌پردازیم. اگر بخواهیم به طور اجمالی این آثار را بیان کنیم باید به آثاری همچون تعیین ورثه، حال شدن دیون متوفی، انحلال نکاح و همچنین تعیین ابتدای عده زوجه متوفی اشاره کنیم که هر کدام از آن‌ها نکات بسیاری را در برمی‌گیرد که باید آن‌ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در بررسی نکات به متن قانون نیز استناد می‌کنیم چرا که قانونگذار در قانون به این موضوع پرداخته است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : فوت در حقوق چه آثاری دارد

تعیین کردن زمان فوت

تعیین کردن زمان فوت از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا فوت کردن امری است که باید مسلم و محرز باشد. نمی شود با تردید از این موضوع صحبت کرد. چرا که زمان فوت یک شخص در تعیین ورثه و چگونگی ارث بری افراد از هم اثر دارد و به همین دلیل است که زمان موت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

توصیه می‌کنیم مقاله طبقات ارث را مطالعه نمایید.

تعیین ورثه از آثار حقوقی مهم موت | آثار فوت در حقوق

مطابق قانون مدنی و آنچه که در ماده ۸۷۵ آن آمده است شرط ارث بردن یک نفر از شخص دیگر زنده بودن وی در زمان فوت مورث است. یعنی زمانی یک شخص از متوفی ارث می‌برد که در زمان فوت او زنده بوده باشد. اگر پیش از او از دنیا برود ورثه محسوب نمی‌شود.

باید بیان کنیم که در خصوص وضعیت جنین شرایط برای ارث بردن باید به این شکل باشد که در زمان فوت مورث باید نطفه‌اش شکل گرفته باشد. تنها در این صورت است که جنین ارث می‌برد.
حال موقعیتی را تصور کنید که در آن دو نفر از کسانی که از یکدیگر ارث می‌برند فوت کنند و تاریخ فوت یکی از آن‌ها معلوم باشد و مشخص نباشد که تاریخ فوت دیگری چه زمانی بوده است. در اینجا مطابق ماده ۸۷۴ قانون مدنی شخصی که تاریخ فوتش معلوم نیست و در واقع مجهول می‌باشد از دیگری ارث می‌برد.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق زن بعد از فوت را مطالعه نمایید.

از دیگر آثار حقوقی فوت حال شدن دیون متوفی می‌باشد | آثار فوت در حقوق

همانطور که اشاره شد زمانی که شخص فوت می‌کند بعد از فوت او آثار حقوقی خاصی بر فردی که فوت کرده است بار می‌گردد. یکی از این آثار این است که تمام دیون مدت‌دار او حال می‌شود و در این خصوص در قانون مدنی نیز اشاراتی صورت گرفته است.

توصیه می‌کنیم مقاله حقوق مستمری بگیران بعد از فوت را مطالعه نمایید.

انحلال نکاح

زمانی که یک شخص فوت می‌کند عقد نکاح و ازدواج او منفسخ می‌شود. اگر مرد به عنوان یک زوج فوت کند همسر او یعنی زوجه باید ۴ ماه و ۱۰ روز عده وفات همسر خود را نگه دارد یعنی در این مدت ازدواج ننماید. در ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی به این نکته اشاره شده است. سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که این عده از چه زمانی شروع می‌شود. در پاسخ باید بیان کنیم که این عده از تاریخ فوت زوج آغاز می‌شود. حال موقعیتی را تصور کنید که مرد فوت می‌کند ولی همسر او از فوتش خبر ندارد و بعد از گذشت مدتی زن از فوت شوهر خودش مطلع می‌شود اگر بخواهیم به قول مشهور استناد کنیم باید بگوییم که عده زن از زمانی آغاز می‌شود که خبر فوت شوهر به وی می‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله فوت کارمند را مطالعه نمایید.

ارث یا انتقال اموال

در ماده ۸۶۷ قانون مدنی بیان شده است که ارث به محض فوت حقیقی یا به موت فرضی فرد ایجاد می‌گردد. موقعیتی را تصور کنید که یک شخص فوت می‌کند و اموال او به ورثه‌اش به ارث می‌رسد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که مالکیت ورثه آن شخص نسبت به اموالی که به آن‌ها به ارث رسیده است یک مالکیت متزلزل است و زمانی مالکیت مستقر می‌شود که دیون شخصی که فوت کرده است پرداخت شود.

همچنین ممکن است شخصی که فوت کرده است تعهداتی را در زمان حیاتش برعهده داشته باشد که قائم به شخص خودش بوده باشد. یعنی تنها خودش باید آن تعهدات را انجام می‌داده است. در صورت وجود چنین شرایطی تعهداتی که از آن صحبت کردیم باید ساقط شود. این امکان نیز وجود دارد که شخصی متوفی تعهداتی را بر عهده داشته باشد که قائم به شخص او نبوده است و اشخاص دیگری نیز می‌توانند آن تعهدات را انجام دهند. در صورت تحقق چنین شرایطی تعهداتی که از آن‌ها صحبت کردیم به ورثه آن شخص منتقل می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثر فوت در حقوق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اثر فوت در حقوق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : فوت در حقوق چه آثاری دارد

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

نامزدی

نامزدی در نتیجه خواستگاری مرد و موافقت زن محقق می‌شود و نوعی توافق و قرارداد بین آن‌ها محسوب می‌شود. موضوع نامزدی توافق بر ازدواج است. پس در نامزدی زن و مرد توافق می‌کنند که با یکدیگر ازدواج کنند. بنابراین نامزدی نکاح محسوب نمی‌شود و فاقد آثار نکاح  می‌باشد و هیچ گونه الزامی برای ازدواج هم محسوب نمی‌شود. ما در ادامه به بررسی جایگاه نامزدی در حقوق مدنی ایران و همچنین به بررسی مواد قانونی مربوط به آن مطابق قانون مدنی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع : نامزدی

 

ماهیت نامزدی

همانطور که در بالا توضیح دادیم نامزدی ازدواج تلقی نمی‌شود. نامزدی به دو صورت می‌تواند صورت گیرد: در مورد اول طرفین عقد نکاح در مورد تمام شرایط آن از جمله مهریه و شروط ضمن عقد نکاح و سایر موارد به توافق و تفاهم رسیده‌اند و زمان اجرای عقد نکاح را به زمان معینی موکول کرده‌اند که بتوانند مقدمات انجام آن را فراهم کنند، مورد دوم زمانی است که طرفین به ازدواج با همدیگر توافق کرده‌اند ولی هنوز در مورد جزئیات مهریه و شروط ضمن عقد به تفاهم نرسیده‌اند.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه نامزدی را مطالعه نمایید.
قانونگذار از نامزدی به عنوان وعده ازدواج نام برده که فاقد الزام حقوقی است.

قانونگذار در ماده ۱۰۳۵ قانون مدنی آورده است که وعده ازدواج یا همان نامزدی ایجاد زوجیت نمی‌نماید هر چند تمام یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای موقع ازدواج مقرر گشته پرداخت شده باشد. بنابراین هر یک از زن و مرد مادام که عقد نکاح جاری نشده باشد می‌تواند از وصلت امتناع کند و طرف دیگر نمی‌تواند به هیچ وجه او را مجبور به ازدواج کرده و یا از جهت صرف امتناع از وصلت مطالبه خسارت نماید.

نکته: آیا می‌توان از زنی که توسط دیگری نامزد شده خواستگاری و با او ازدواج کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله، هر چند چنین عملی از دیدگاه اخلاقی و عرفی ناپسند است ولی از نظر قانونی خواستگاری از چنین زنی منع حقوقی ندارد و بالطبع ازدواج با چنین زنی هم بدون اشکال است.

خسارت ناشی از برهم زدن نامزدی

تا اینجا فهمیدیم که نامزدی بین زن و مرد رابطه زوجیت ایجاد نمی‌کند بلکه حتی آن‌ها را به انجام ازدواج هم متعهد نمی‌کند. حال سوال اینجاست که اگر به دلایلی نامزدی از بین رفت و طرف دیگر هم از این اتفاق ضرر ببیند آیا خسارت وارده قابل مطالبه است؟

قاعده کلی این است که زمانی که امری از جهت قانونی مجاز باشد و در اثر انجام این امر قانونی به دیگران خسارت وارد شود اصولاً انجام دهنده مسئول خسارت وارده نیست. حال قانونگذار در مورد نامزدی همین نظر را دارد یعنی وقتی آن را مجاز اعلام کرده است زن یا مرد نمی‌تواند از طرفی که نامزدی را برهم زده تقاضای مطالبه خسارت کند. ماده ۳۵ ۱۰ قانون مدنی را که راجع به نامزدی بود در بالا توضیح دادیم. پس در قانون هم این مورد تصریح شده است.

نکته مهمی که در این ماده آمده به کاربردن صرف امتناع است. یعنی اینکه اگر خسارت تنها به دلیل خودداری از ازدواج باشد قابل مطالبه نیست ولی اگر خسارت دلایل دیگری هم داشته باشد آن خسارات در جای خود قابل مطالبه است و شخصی که ضرر دیده است می‌تواند خسارت آن را مطالبه کند.

هدایای نا‌مزدی

طبق ماده ۱۰۳۷ قانون مدنی هر یک از نامزدها می‌تواند در صورت منتفی شدن وصلت هدایایی را که به طرف دیگر یا ابوین او به دلیل ایجاد وصلت هبه نموده مطالبه کند. اگر این هدایا موجود نباشد مستحق قیمت هدایایی خواهد بود که عادتا نگاه داشته می‌شود مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر تلف شده باشد.

خسارت معنوی

چنانچه یکی از نامزدها سبب آسیب روحی و روانی به دیگری شود طبق قانون این خسارت قابل مطالبه به نظر می‌رسد.

توصیه می‌کنیم مقاله ارکان جبران خسارت را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مسئولیت مدنی را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نامزدی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نامزدی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

 منبع : نامزدی

 

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

توبه مفهومی است که از شرع برداشت شده است و در لغت به معنای ابراز پشیمانی می‌باشد. حال ما در این مقاله به دنبال این هستیم که نقش توبه‌ را در سقوط  و تخفیف مجازات بررسی کنیم و پیش از اینکه وارد جزئیات این بحث بشویم باید بیان کنیم که زمان اظهار ‌توبه‌ و نوع جرائمی که شخص مرتکب می‌شود و مواردی از این قبیل از اهمیت بسیاری برخوردار است. در ادامه به بررسی قانون توبه خواهیم پرداخت.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : قانون توبه | توبه مجرم

جرایم مشمول توبه | قانون توبه

جرائم ارتکابی از سوی مجرم در دو گروه حدی و تعزیری قرار دارد و در صورتی که توبه‌ توسط مجرم محقق شود هر گروه سرنوشت متفاوتی خواهند داشت.
مجازات‌ جرائم حدی در شرع تعیین شده است و مجازات‌ جرائم تعزیری در قانون.
بنابراین شخص مجرم که مرتکب هر یک از جرائم حدی و یا تعزیری شده است می‌تواند در شرایطی توبه‌ کند و مجازاتش را مشمول تخفیف یا اسقاط نماید.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع حد را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حبس تعزیری را مطالعه نمایید.

تخفیف مجازات و معافیت از کیفر با توبه

مطابق قانون مجازات اسلامی اگر شخص متهم قبل از این که دستگیر شود و قبل از اینکه جرمش اثبات گردد توبه کند در این صورت مجازات از بین خواهد رفت.
لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم اگر جرایم حدی با اقرار ثابت شده باشند در صورتی که شخص مجرم بعد از اثبات جرم توبه‌ کند و قاضی نیز توبه‌ او را احراز نماید در این صورت مجازات حد ساقط می‌گردد.

توصیه می‌کنیم مقاله اقرار را مطالعه نمایید.
اما در خصوص جرائم تعزیری در صورتی که مجازات درجه پنج تا درجه یک باشد و مجرم از جرمی که انجام داده است توبه‌ کند قاضی می‌تواند در مجازات او تخفیف قائل شود.

اما در مجازات‌های درجه ۶ تا درجه ۸ به سبب اینکه مجازات‌های سبک‌تری هستند در حالتی که شخص مجرم توبه کند موجب می‌شود تا مجازاتش از بین برود.

توصیه می‌کنیم مقاله جرایم تعزیری درجه 7 و 8 را مطالعه نمایید.

به طور خلاصه اگر جرم ارتکابی جزء جرائم تعزیری باشد باید به درجه جرائم توجه کنیم. اگر جرم درجه شش، هفت و هشت باشد و شخصی که مرتکب جرم شده است تو‌به‌ کند و صحت توبه‌ او و سایر شرایط برای قاضی احراز شود در این صورت توبه سبب سقوط مجازت است و اگر جرم ارتکابی در درجه‌هایی غیر از موارد ذکر شده قرار داشته باشد توبه سبب تخفیف مجازات می شود نه سقوط آن.

جرائمی که مشمول توبه‌ نمی‌شوند

همان طور که در مقدمه اشاره شد تعدادی از جرائم هستند که مشمول توبه‌ نمی‌شوند به عنوان مثال جرائمی که مستوجب قصاص و دیه هستند. اگر بخواهیم علتی برای این امر در نظر بگیریم باید بیان کنیم که این جرائم، جرائمی هستند که مربوط به حق‌الناس می‌باشند و به همین دلیل مجازاتشان از طریق اظهار توبه‌ ساقط نمی‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دیه چیست را مطالعه نمایید.

حد قذف هم شرایط مشابهی دارد و از آن دسته از جرائم محسوب می‌شود که حتی اگر شخص مرتکب توبه‌ کند مجازاتش ساقط نمی‌شود.

حد محاربه زمانی مشمول توبه‌ می‌شود که شخص قبل از دستگیر شدن توبه‌ کند. تنها در این صورت است که توبه‌ سبب سقوط مجازات می‌شود.

در بحث حدود زمانی توبه‌ اثر دارد که قبل از اثبات جرم و قبل از قطعی شدن حکم توبه‌ اظهار شود یعنی تنها در این صورت است که مجازات ساقط می‌شود.

ممکن است این سوال مطرح شود که در بحث حدود اگر بعد از اثبات جرم و بعد از صدور حکم قطعی توبه اظهار شود چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا این توبه دارای اثر است یا خیر؟

اگر جرم جزو حدود باشد و بعد از اثبات جرم شخص مرتکب اظهار توبه‌ کند تنها در صورتی توبه دارای اثر می‌شود که جرمی که از آن صحبت می‌کنیم از طریق اقرار خود متهم اثبات شده باشد. در این صورت دیگر احراز صحت توبه و سایر شرایط توسط قاضی انجام نمی‌شود بلکه دادگاه درخواستی را مطرح می‌کند و رئیس قوه قضائیه این درخواست را به عالی‌ترین مقام رسمی کشور یعنی رهبری پیشنهاد می‌کند و کسی که این عفو را اعمال می‌کند شخص رهبری است.

توصیه می‌کنیم مقاله عفو را مطالعه نمایید.

تعزیرات منصوص شرعی | قانون توبه

نکته قابل ذکر این است که توبه شامل جرائم تعزیری منصوص شرعی نمی‌شود.

در خصوص جرایم تعزیری با دو استثنا روبه‌رو هستیم. استثناء اول مربوط می‌شود به تعزیرات منصوص شرعی که در این مورد توبه شخص مجرم اثری نخواهد داشت و منظور ما از تعزیرات منصوص شرعی جرایمی است که بدون اینکه در گروه جرائم حدی قرار بگیرند نصوص شرعی آن‌ها را قابل تعزیر دانسته‌اند. همچنین اگر جرم تعزیری مشمول قاعده تکرار شود توبه موثر نخواهد بود.

توبه باید نزد چه مقامی اظهار شود ؟

این امکان وجود دارد که شخصی که مرتکب یک جرم می‌شود در دادسرا و یا نزد مامور نیروی انتظامی و بازپرس اظهار ندامت و پشیمانی یا توبه کند باید توجه کنیم که توبه تنها زمانی می‌تواند دارای اثر باشد که نزد قاضی و در دادگاه اظهار شود در غیر این صورت اثری ندارد.

زمانی که توبه نزد قاضی و در دادگاه اظهار می‌شود قاضی وظیفه دارد که صحت آن را احراز کند و مطمئن شود که این توبه بیان کننده ندامت و پشیمانی شخص است تنها در این صورت است که توبه موجب سقوط مجازات می‌شود.

اعتراض دادستان| قانون توبه

شخص دادستان می‌تواند به تصمیم قاضی در خصوص پذیرش توبه از شخصی که مرتکب جرم شده است اعتراض کند به عبارت دیگر ممکن است قاضی صحت توبه شخص مرتکب را احراز کند و پذیرش توبه او موجب سقوط مجازات شود اما دادستان به تصمیم قاضی اعتراض داشته باشد در این صورت او می‌تواند اعتراض خود را در مرجع تجدیدنظر بیان کند.

فلسفه چنین اختیاری برای دادستان محدود کردن اختیارات قاضی در این خصوص است. به عبارت دیگر اگر این اختیار مطلق برای قاضی در نظر گرفته می‌شد و هیچ کسی هم حق اعتراض به تصمیم قاضی را نداشت ممکن بود مشکلاتی ایجاد شود.

همچنین گاهی اوقات این امکان وجود دارد که شخصی به دروغ اظهار توبه و ندامت از جرم ارتکابی کرده باشد. اگر ظاهری بودن توبه احراز شود و جرمی که واقع شده تعزیری باشد در این صورت حداکثر مجازات برای مرتکب در نظر گرفته می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص توبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون توبه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

منبع : قانون توبه | توبه مجرم

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

یکی از مباحث مهم در نکاح اعم از دائم و موقت مهریه است. مهریه مال یا تعهدی است که مرد در قبال ازدواج یا نزدیکی به زن می‌دهد. معمولا در بین ایرانیان مهریه بحث بسیار رایجی است و جزو آداب و رسوم خانواده‌ها محسوب می‌گردد. بعضی از زوجین ممکن است در ابتدای ازدواج به دلیل هیجانات بین خودشان مهریه را سنگین تعیین نمایند و در آینده زمانی که به مشکل خوردند دچار دردسر شوند؛ زوج برای پرداخت و زوجه برای دریافت مهریه. مهریه از زمان جاری شدن عقد نکاح قابل دریافت می‌باشد. بر خلاف تصور عام که فکر می‌کنند فقط هنگام طلاق می‌شود آن را خواستار شد. در حالی که مهریه از زمان جاری شدن عقد نکاح قابل مطالبه است. مهریه تقسیم می‌شود به مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه، که در ادامه به بررسی مهریه عندالمطالبه می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : مهریه عندالمطالبه

مهریه

 مهریه: مالی است که مرد در قبال ازدواج به زن منتقل می‌کند یا یک تعهد مالی است که مرد در قبال زن متقبل می‌شود.

مهریه اصولا جنبه توافقی دارد و طرفین در زمان انعقاد عقد نکاح میزان آن را بین خود تعیین می‌کنند.

اما مواردی هم وجود دارد که مهریه خارج از توفق طرفین مطرح می‌شود مثلا اگر عقد دائم بدون مهریه منعقد و نزدیکی واقع شود، مرد موظف به پرداخت مهر المثل خواهد بود.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله مهرالمثل را مطالعه نمایید.

انواع مهریه

مهر المثل، مهر المسمی، مهر المتعه از انواع مهریه هستند.

در سال‌های اخیر دو نوع دیگر از جمله مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه نیز اضافه شده است.

توصیه می‌کنیم مقاله انواع مهریه را مطالعه نمایید.

مهریه عندالمطالبه

این نوع مهریه نوعی است که در آن زوجه هر زمان که بخواهد و اراده کند زوج باید مهریه را به او بپردازد در غیر این صورت زوجه می‌تواند از حق حبس خود استفاده کند و تمکین نکند.

زوجه می‌تواند تا زمان پرداخت مهریه از سوی زوج از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهریه وی حال باشد مثلا عندالمطالبه باشد.

این امتناع باعث اسقاط حق نفقه نخواهد شد و این امکان امتناع از ایفای وظایف زناشویی را حق حبس می‌نامند.

اگر زن قبل از دریافت مهریه به اختیار خود به انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد اقدام کرد دیگر نمی‌تواند از حق حبس استفاده نمایند. با این وجود حقی که برای مطالبه مهریه دارد پابرجاست.

پس اگر زن قبل دریافت مهریه با شوهر نزدیکی نمود حق حبس وی زایل می‌گردد و دیگر نمی‌تواند برای دریافت کامل مهریه از ایفای وظایف همسری سر باز زند.

توصیه می‌کنیم مقاله حق حبس را  مطالعه نمایید.

مهریه عندالاستطاعه

یعنی مهریه‌ای که در صورت دارایی و استطاعت مالی مرد پرداخت می‌شود و فوری و حال نیست.

توصیه می‌کنیم مقاله مهریه عندالاستطاعه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله حق حبس در مقاله عندالاستطاعه را مطالعه نمایید.

دادخواست اعسار مهریه عندالمطالبه

در مواردی که درخواست طلاق از سوی مرد است مرد باید به طور کامل مهریه را به زن پرداخت کند اما زمانی که مرد توان پرداخت مهریه به طور تمام و کمال را ندارد می‌تواند به دادگاه درخواست اعسار بدهد و دادگاه پس از انجام بررسی‌های لازمه و قبول درخواست اعسار مرد، مهریه را قسط بندی می‌نمایند و مرد آن را به صورت ماهانه پرداخت می‌کند.

تا زمانی که تکلیف دادخواست اعسار مرد مشخص نشود، زن نمی‌تواند حکم جلب او را بگیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله دادخواست اعسار را مطالعه نمایید.

در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد هم مرد می‌تواند دادخواست اعسار و تقسیط بدهد، دادگاه پس از بررسی تصمیم به قبول یا رد آن می‌گیرد و در صورتی که مرد مال و اموالی نداشته باشد دادخواست اعسار پذیرفته می‌شود.

توصیه می‌کنیم مقاله دادخواست مهریه را مطالعه نمایید.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه پیگیری دادخواست مهریه را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه عندالمطالبه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه عندالمطالبه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : مهریه عندالمطالبه

  • پویا عبدی
  • ۰
  • ۰

آیا با فرایند سرپرستی کودک آشنایید ؟ در هر جامعه کودکان و نوجوانانی یافت می‌شوند که فاقد سرپرست و یا دارای سرپرست نامناسب‌اند که باید آن‌ها را به افراد شایسته‌تری سپرد. زن و شوهرهایی نیز در جامعه هستند که فرزند ندارند یا دارای فرزند هستند ولی به دلایل مختلفی از قبیل نوع دوستی تمایل دارند که از چنین کودکان و نوجوانانی نگهداری و مراقبت کنند و آن‌ها را به عنوان فرزند خود بپذیرند. نیاز این زوج‌ها به پذیرش فرزند و نیاز کودکان و نوجوانان به کانون گرم خانواده، مصلحت شدیدی را برای تاسیس نهاد فرزند خواندگی ایجاد می‌کند. اعطای سرپرستی مستلزم طی تشریفات قانونی و احراز شرایطی است که برای فرزند خواندگی مقرر شده است که همکاری سازمان بهزیستی و دادگاه را نیاز دارد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : سرپرستی کودک و نوجوان

تقاضای سرپرستی کودک

متقاضیان سر‌پرستی باید طبق ماده 11 تقاضای خود را به سازمان بهزیستی ارائه کنند. سازمان بهزیستی موظف است ظرف دو ماه نظر کارشناسی خود را در خصوص تقاضا به دادگاه تسلیم کند. طبق بند 16 ماده 5 قانون حمایت خانواده، دادگاه صالح برای رسیدگی به سر‌پرستی کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست یا بد سرپرست دادگاه خانواده است. دادگاه با لحاظ نظر سازمان بهزیستی و در صورت احراز شرایط مقرر در قانون نسبت به صدور قرار سر‌پرستی آزمایشی شش ماهه اقدام می‌کند.

قرار مزبور به متقاضیان، سازمان بهزیستی و دادستان ابلاغ می‌گردد. قید «با لحاظ نظر سازمان» در این ماده را می‌توان بدین نحو تفسیر کرد:

اول، دادگاه موظف است نظر سازمان را در رای خود لحاظ کند.

دوم، دادگاه موظف است نظر سازمان را ملاحظه کند ولی می‌تواند بر خلاف نظر سازمان رای دهد.

با توجه به اینکه سازمان بهزیستی مسئولیت این قبیل کودکان و نوجوانان را به عهده دارد، دادگاه باید نظر سازمان را در رای خود لحاظ کند.

توصیه می‌کنیم مقاله فرزند خوانده را مطالعه نمایید.

تعداد فرزند خوانده

هر زن و شوهر یا سرپرست منحصر می‌تواند سرپرستی حداکثر دو کودک یا نوجوان را در زمان واحد تقاضا کند. ماده 7 مقرر می‌دارد: درخواست کنندگان حق ندارند بیش از دو کودک یا نوجوان را به سر‌پرستی بگیرند.

تنها استثنا جایی است که کودکان یا نوجوانان تحت سرپرستی اعضای یک خانواده باشند که در این صورت دادگاه می‌تواند با کسب نظر سازمان بهزیستی سر‌پرستی بیش از دو نفر را به متقاضی واگذار نماید.

اولویت‌بندی بین متقاضیان

چنانچه متقاضیان سرپرستی متعدد باشند، در این صورت سر‌پرستی به کسی داده می‌شود که اولویت داشته باشد. به عنوان یک قاعده کلی «زن و شوهر بدون فرزند»، «زنان و دختران بدون شوهر فاقد فرزند» و «زن و شوهر دارای فرزند»به ترتیب در سر‌پرستی الویت دارند.

هرگاه متقاضی سرپرستی ادعا کند که طفلی را پیدا کرده است و ادعای وی نزد دادگاه ثابت شود در صورت واجد بودن شرایط مندرج در قانون، اولویت با متقاضی مزبور است. همچنین طبق ماده 30 اگر افرادی بنا به دلایل موجه و یا تحت شرایط خاص، سرپرستی کودک یا نوجوانی را حداقل یک سال پیش از سپردن به سازمان بهزیستی، عهده‌دار بوده‌اند با دارا بودن شرایط مقرر در این قانون، نسبت به سرپرستی حق تقدم دارند.

توصیه می‌کنیم مقاله سرپرست کودکان را مطالعه نمایید.

فسخ سرپرستی کودک آزمایشی

در دوره سر‌پرستی آزمایشی دادگاه می‌تواند مطابق ماده 12 به تقاضای سازمان بهزیستی، دادستان یا متقاضی، قرار سر‌پرستی مزبور را فسخ کند. ماده مزبور مقرر می‌دارد: «دادگاه می‌تواند در دوره سر‌پرستی آزمایشی، در صورت زوال یا عدم زوال تحقق هر یک از شرایط مقرر در این قانون به تقاضای دادستان و یا سرپرست منحصر یا سرپرستان کودک یا نوجوان و با اطلاع قبلی سازمان و همچنین با تقاضای سازمان قرار صادره را فسخ نماید.»

از این ماده استنباط می شود که دادگاه تنها مرجعی است که می‌تواند قرار سرپرستی را فسخ کند. از لحن ماده 12 چنین استنباط می‌شود که در صورت فقدان یکی از شرایط مقرر برای سرپرستی، دادستان یا شخص سرپرست می‌تواند از دادگاه فسخ قرار سرپرستی را تقاضا کنند ولی سازمان بهزیستی در هر حال می‌تواند فسخ قرار سرپرستی آزمایشی را از دادگاه تقاضا کند.

اعطای حکم سرپرستی دائمی

در صورتی حکم سرپرستی طفل صادر می‌شود که مفاد ماده 14 رعایت شود. به موجب این ماده دادگاه در صورتی اقدام به صدور حکم سرپرستی می‌کند که درخواست کننده سرپرستی بخشی از اموال یا حقوق خود را به مالکیت کودک یا نوجوان تحت سرپرستی درآورد. دادگاه مشخص می‌کند که چه نوع و میزان مال یا حقوق به فرزند خوانده داده شود. دادگاه می‌تواند تضمین عینی بگیرد. هر گاه سرپرستی کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد و دادگاه تشخیص دهد که اخذ فعلی تضمین عینی از درخواست کننده ممکن یا به مصلحت نیست، دادگاه می‌تواند با اخذ تعهد کتبی از متقاضی مبنی بر تملیک بخشی از اموال یا حقوق در آینده، حکم سرپرستی را صادر کند.

همچنین صدور حکم سرپرستی منوط به این است که متقاضیان طبق ماده 15 تعهد دهند که تمام هزینه‌های مربوط به نگهداری و تربیت و تحصیل فرزند خوانده را تامین کنند. این تعهد باید تامین هزینه‌های پس از فوت سرپرست را تا تعیین سرپرست جدید پوشش دهد. بدین منظور وفق ماده 15 سرپرست موظف شده است با نظر سازمان بهزیستی خود را نزد یکی از شرکت‌های بیمه به نفع فرزند خوانده بیمه عمر کند. البته اگر دادگاه تشخیص دهد اعطای سرپرستی بدون اخذ چنین تعهدی به مصلحت کودک یا نوجوان است، می‌تواند نسبت به صدور حکم سرپرستی اقدام کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سرپرستی کودکان، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون سرپرسی کودکان پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

 

 

 

وکیل دات کام بهترین راه حل برای مشکلات حقوقی شما

 

 

 

منبع : سرپرستی کودک و نوجوان

 

  • پویا عبدی